21 - 08 - 2017
باشگاههای بزرگی محل کسب تجربه مدیران نیستند
رضا فراهانی- این روزها شاهد موقعیت نامناسب باشگاه استقلال هستیم. عدم برنامهریزی مناسب و نتیجه نگرفتن مسالهای است که گریبانگیر باشگاه استقلال شده است.
این درحالی است که مدیر عامل باشگاه استقلال اعلام کرده تنها گزینه مربیگری برای استقلال منصوریان است. حال آنکه تا امروز شاهد بودهایم که افتخاری در هیچ یک از زمینههای مدیریتی باشگاه استقلال مثبت و قابل قبول عمل نکرده است. این باشگاه از نظر اسپانسر هم هنوز دچار مشکل است.
چنین وضعیتی نشاندهنده آن است که مدیریت باشگاهی تا این اندازه مهم، نیازمند حضور چهرهای بزرگتر و توانمندتر است. باشگاههای بزرگ مخصوصا باشگاههای مهم پایتخت نیازمند حضور مدیرانی توانمند و کارآزموده هستند. این در حالی است که افتخاری در زمان مدیریت کمیته فوتسال هم دچار مشکلاتی بود.
از همین رو است که هیات مدیره جدید باید چارهای برای مدیریت باشگاه بیندیشد. حضور افرادی در سمت مدیرعاملی باشگاه قابل اعتماد است که آزمون پس داده باشند و این باشگاه محلی برای تجربهاندوزی آنها نباشد. هرچند در گذشته افرادی چون فتحاللهزاده مدیر عامل باشگاه بودهاند که مدیریتی مثبت داشتند اما در نهایت مدیران هزینه هستند.
بنابر نتیجه و کارنامهای که فتحاللهزاده از خود بر جای گذاشت مساله مالی در زمان مدیریت او مورد توجه قرار نگرفت. حال آنکه اگر او هزینهها را بهتر مدیریت میکرد، شاهد بدهیهای بالای باشگاه استقلال نبودیم. بدهی میلیاردی برای یک باشگاه بسیار دشوار است و مشکلات بسیاری را سر راه آن قرار میدهد.
در شرایط فعلی باشگاه استقلال بهترین راهکار نظارت وزارت ورزش و مدیریت مجمع در این برهه است. به هر روی هیات مدیره باشگاه استقلال باید با برگزاری جلسه و ارائه راهکارهای عملی استقلال را از شرایط موجود نجات دهد. نباید فراموش کنیم که اگر استقلال وارد بحران امتیازگیری و جدول شود، مشکلاتش قطعا چندین برابر خواهد شد. البته بحران مالی کنونی هم استقلال را دچار مشکل میکند. با توجه به اینکه استقلال نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا هم هست به طور قطع دچار مشکل جدی خواهد شد و باید به زودی مشکلات این باشگاه با برنامهریزی برطرف شود.
این تصور هم وجود دارد که اگر افرادی با سابقه موفق در دیگر مناسبات مدیریتی در راس باشگاههای بزرگ قرار بگیرند امکان موفقیت تیم را بالا خواهند برد. این نظریه هم با توجه به سابقهای که از چنین مدیرانی در تیمهای بزرگ دیده شد، عملی نیست. به هر روی تیمهای بزرگ کشور نمیتوانند محل مناسبی برای آزمون و خطای مدیران از هر گوشهای باشند.
البته در مواردی مدیریت برخی باشگاهها هم هدفمند بوده است. برای نمونه مدیریت باشگاهی مثل سپاهان در سالهای گذشته مشکلی نداشت. بازیکنان با هم درگیری نداشتند و شاهد بحث و جدل بین اعضای تیم با یکدیگر و مدیران نبودیم. در چنین تیمهایی وظیفه افراد مشخص است و هر فردی با توجه به موقعیت خود نقشآفرینی میکند.
مصاحبههای پیدرپی یکی دیگر از مسایلی است که باشگاه را دچار حاشیه میکند. سادهترین راهکار در چنین شرایطی اجتناب مدیرعامل از مصاحبههای جنجالی و حضور مکرر در رسانههای مختلف است. اما به تازگی شاهد هستیم که مدیرعامل استقلال کمی از حاشیهها کاسته و به جریانات رسانهای دامن نمیزند.
مثال سادهای که در این مورد وجود دارد، عملکرد مدیرعامل بارسلونا بعد از کنار گذاشتن نیمار از تیم با واکنشهای بسیار تند هواداران مواجه شد. هواداران تیم بارسلونا به دلیل اهمیتی که برای این بازیکن قائل بودند حتی کمپین مخالفت تشکیل دادند. در چنین شرایطی هم مدیرعامل بارسلونا از ایجاد تنش با مصاحبههای جنجالی و مکرر اجتناب کرد. مصاحبههای مدیران باشگاههای بزرگ دنیا در طول یک سال حتی به تعداد انگشتان یک دست هم نمیرسد. از همین رو امید است که مدیران باشگاههای بزرگ ایران هم وقت و سرمایه خود را روی برنامهریزیهای باشگاه خود، برنامهریزی اقتصادی و سریعتر نتیجه گرفتن متمرکز کنند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد