4 - 10 - 2023
بالاخره بنزین وارد میکنیم یا نمیکنیم؟
گروه انرژی- مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در حالی واردات بنزین را «بیاساس و دروغ» اعلام میکند که هفته گذشته کاظم دلخوشاباتری نماینده مجلس به خبرنگاران گفته بود ایران روزانه بیش از ۳۰ میلیون لیتر بنزین وارد میکند.دلخوش اولین نفری نیست که از واردات بنزین خبرداده است. چندماه پیش هم مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرد که طبق مفروضات تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۲، پیشبینی دولت بر واردات حدود یک میلیارد دلار بنزین و گازوئیل در سال جاری است. هرچند مقامات وزارت نفت هرگونه خبر درباره افزایش قیمت بنزین یا واردات آن را به شدت تکذیب میکنند، اما خبرهای ضد و نقیض درباره واردات بنزین هم به همان نسبت بسیار شنیده میشود.
اواخر سال گذشته که مصرف بنزین به بالاترین رکورد روزانه خود یعنی ۱۴۴ میلیون لیتر در روز رسید، برخی منابع خبری از واردات بنزین از روسیه برای جبران ناترازی خبر دادند. این خبر البته توسط معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی تایید شد.آنطور که علی زیار گفته بود «اگر واردات هم باشد بسیار کم است. غیراز موضوع مصرف؛ بحث بالا بردن و حفظ ذخایر استراتژیک هم مطرح است، کشور نمیتواند بدون ذخیره باشد، پالایشگاهها نیاز به دورههای توقف تولید و تعمیرات اساسی دارند یا اینکه ممکن است حوادث غیرمترقبه پیش بیاید.» پس از انتشار این خبر جواد اوجی وزیرنفت گفت که هرگونه واردات از روسیه را تکذیب میکنم. در شهریور ماه امسال که روند مصرف بنزین صعودی شد، مجددا خبرهایی مبنی بر واردات بنزین منتشر شد. کاظم دلخوشاباتری نماینده صومعهسرا واردات بنزین را تایید کرد و گفت روزانه ۳۰ میلیون لیتر بنزین وارد کشور میشود. حالا جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی میگوید که این خبر بیاساس و دروغ است.
سالاری در مراسم تکریم و معارفه مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی اظهار کرد: دستگاههای شایعهپراکنی فضای مجازی بهطور مستمر مشغول کارند و اعدادی غیرمنطقی و غیرکارشناسی اعلام میکنند که در این باره لازم است اهالی فن و کارشناسان و مردم اخبار دقیق و صحیح آماری را از منابع اصلی دریافت کنند.
وی افزود: واردات این مقدار بنزین به بیش از ۶ میلیارد لیتر ظرفیت ذخیرهسازی نیاز دارد و کل مخازن ذخیرهسازی ما پاسخگوی این مقدار واردات بنزین نیست. ما روزانه ۱۱۷ میلیون لیتر بنزین نیز در داخل کشور تولید میکنیم، پس چگونه میتوانیم این حجم بنزین را ذخیره کنیم، بنابراین اطلاعاتی که در فضای مجازی در حوزه بنزین، مصرف سوخت، قیمت و سیاستهای قیمتی و غیرقیمتی مطرح میشود، بسیار نادرست است و اطلاعات صحیح باید از مجموعههای کارشناسی دریافت شود و نباید به این اطلاعات نادرست توجه کرد.
سالاری با اشاره به اینکه شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی نباید در فهرست واگذاری قرار گیرد، بیان کرد: شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی رکن اساسی مجموعه است که بدون کارشناسی در فهرست واگذاری قرار گرفته و اقدامهای توسعهای آن متوقف شده است. در حال مطالعه و پیگیری هستیم که از فهرست واگذاری خارج شود.
وی افزود: اگر بخواهیم مصرف سالانه ۴۳ میلیارد لیتر بنزین را تامین کنیم، بیشک به ذخیرهسازیهای راهبردی نیاز است و الگوی حمل نیز باید تغییر کند، همچنین توسعه زیرساختهای شبکه خطوط و توسعه پالایشگاهی نیاز است و طبق قانون هوای پاک نیز باید این زیرساختها در کنار مدیریت مصرف تحقق یابد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی گفت: آمار ۶۹ درصدی مصرف سوخت در بخش حملونقل خودروهای شخصی نشان میدهد در حوزه حملونقل عمومی اقدامی موثر انجام نشده است، همچنین ۲۰ درصد مصرف سوخت ما به موتورسیکلتها مربوط میشود، از طرفی لازم است صنعت خودروسازی اصلاح شود و قرار نیست ما در کشور به دلیل این چالشها سرمایهسوزی کنیم، بلکه سرمایه کشور باید در حوزه تکمیل زنجیره ارزش بهکار گرفته شود. سالاری افزود: بخشی از بنزین کشور که میتواند در یک زنجیره بزرگ اشتغالزایی و شرکتهای دانشبنیان به مصرف برسد، اکنون در حوزه سوخت به مصرف میرسد و عدد مصرف ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین در روز، عددی بسیار غیرمنطقی است که متاسفانه این اعداد در حوزه سوختهای دیگر نیز بالاست.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد