21 - 01 - 2020
بحران بیعرضگی
ایران از بین ۱۱ نمایشگاه گردشگری خارجی که برای شرکت در آنها سیاستگذاری کرده بود، در چهار نمایشگاه حاضر شده و در هفت نمایشگاه غایب بوده است. کانون جهانگردی و اتومبیلرانی که این مسوولیت را به یک شرکت دولتی تحویل داده، اعلام کرد: امور نمایشگاهی را متوقف نمیکند و روی حضور ایران در بازارهای جدید که هدف گردشگری نیستند، از جمله اشتوتگارت آلمان و ورشوی لهستان متمرکز میشود.
به گزارش ایسنا، معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی اردیبهشتماه امسال طی نامهای مسوولیت برپایی پاویون ایران در ۲۰ نمایشگاه بینالمللی در کشورهای هدف گردشگری را به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی واگذار کرد. کانون به عنوان مجموعهای غیردولتی که در زیرمجموعه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی فعالیت میکند از خردادماه سال ۹۸ در نمایشگاههای گردشگری و تعطیلات چین، سلامت و پزشکی عمان، بازار سفر فرانسه و بازار سفر پاکستان شرکت کرد اما از طرفی فرصت حضور ایران در نمایشگاههای Kotfa کره جنوبی، اربیل عراق و OIPYKA روسیه و ریمنی ایتالیا را از دست داد. هنوز درباره علت این غیبتها از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و معاونت گردشگری در شرایطی که ایران به تبلیغات پرحجم و پررنگ گردشگری نیاز دارد، توضیحی داده نشده است.
آخرین ماموریت این کانون، برپایی غرفه ایران در نمایشگاه فیتور اسپانیاست که اوایل بهمنماه در شهر مادرید برگزار میشود.
در آبانماه امسال معاونت گردشگری طی نامه دیگری تمام امور نمایشگاهی گردشگری را از کانون جهانگردی و اتومبیلرانی گرفت و مسوولیت آن را به شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی محول کرد. این اقدام باعث شد ایران فرصت حضور در نمایشگاههای JATA ژاپن، CITM چین و دهلی هند را که زمان برپایی آنها در تداخل با جابهجایی این مسوولیت بود، از دست بدهد.
علت این واگذاری در میانه برنامه نمایشگاهی ایران هنوز مشخص نشده است. تنها توضیحات مبتنی بر این بوده که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی با استناد به تبصره ذیل ماده یک قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مصوب سال ۲۳/۱۰/۱۳۸۲ مبنی بر واگذاری امور اجرایی سازمان وقت ایرانگردی و جهانگردی به آن شرکت، مسوولیت امور اجرایی نمایشگاههای بینالمللی کشورهای هدف گردشگری را به شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی- شرکتی با ماهیتی دولتی در زیرمجموعه همین وزارتخانه- واگذار کرده است.
هر چند حسین اربابی مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی که حدود دو ماه پیش با حکم وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی این مسوولیت را قبول کرد، در نشست توجیهی نمایشگاه فیتور اسپانیا نسبت به تحویل دادن مسوولیت نمایشگاهها و واگذاری آن به یک شرکت دیگر ابراز خوشحالی کرد، اما اظهارات تازه مدیر گردشگری و صنایعدستی این کانون نشان میدهد که فعالیتهای نمایشگاهی در این مجموعه متوقف نشده و قرار است حضور ایران در سایر نمایشگاهها خارج از دستور، برنامهها و اولویتهای معاونت گردشگری، پیگیری شود.
عبادرضا اسلامی مدیر گردشگری و صنایعدستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به ایسنا گفت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی دو ماه قبل طی نامهای به امضای معاون گردشگری، مسوولیت نمایشگاههای بیستگانه کشورهای هدف گردشگری را از کانون جهانگردی و اتومبیلرانی گرفت و به شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی واگذار کرد. این اتفاق نیمه سال رخ داد در حالی که تاریخ تعدادی از این نمایشگاهها گذشته بود. چندتایی مانده بود که مسوولیت آن به یک شرکت دیگر واگذار شد.
او درباره نمایشگاه گردشگری اسپانیا که مسوولیت آن به شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی واگذار شده بود اما همزمان کانون جهانگردی و اتومبیلرانی نیز امور آن را پیگیری میکرد، توضیح داد: دو جلسه درباره نمایشگاه فیتور اسپانیا برگزار شد تا سرانجام با صلاحدید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی اعلام شد مسوولیت غرفه ایران در این نمایشگاه استثنائا با کانون جهانگردی و اتومبیلرانی باشد اما پس از آن، غرفه ایران در سایر نمایشگاههای گردشگری کشورهای هدف مد نظر وزارتخانه را شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی برگزار کند.
اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا کانون فعالیتهای نمایشگاهی را متوقف میکند و به سایر ماموریتهای خود میپردازد اظهار کرد: فعالیت نمایشگاهی را متوقف نمیکنیم. نمایشگاههای دیگری را برای سال ۹۹ پیشبینی کردهایم که جزو بازارهای هدف گردشگری ایران نبودهاند از جمله نمایشگاههای گردشگری اشتوتگارت آلمان و ورشوی لهستان یا نمایشگاههای صنایعدستی مونیخ آلمان و فلورانس ایتالیا.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد