19 - 02 - 2024
بدقولی ۲۰ساله هندیها
ایلنا- دبیر انجمن کشتیرانی اظهار کرد: ایران با بدقولیهای بسیاری در طول بیش از ۲۰ سال گذشته از سوی هندیها مواجه بوده که شاید موضوعات سیاسی هم در این امر دخیل بودند.
پس از سه سال تاخیر در امضای قرارداد بلندمدت با هندیها برای اپراتوری بندر شهید بهشتی چابهار، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستانوبلوچستان تاریخ جدیدی را برای امضای قرارداد اعلام کرده و گفته هفتم اسفند ماه (روز چابهار) این قرارداد امضا میشود. البته پیش از این هم تاریخهایی برای امضای قرارداد با اپراتور هندی اعلام شده بود، اما هندیها دعوت ایران قبول نکردند و بر سر میز قرارداد نیامدند.
در این باره مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفته بود که «از شهریورماه برای وزیر بنادر و کشتیرانی هند دعوتنامه ارسال کردیم، اما در هند کنفرانس چابهار برگزار شد و هندیها قصد داشتند این قرارداد در هند منعقد شود، اما تاکید ما امضای قرارداد در چابهار است. به همین دلیل تاخیراتی ایجاد شد و اخیرا دعوتنامه جدیدی ارسال کردیم.»
حالا تاریخ دعوتنامه جدید اسفند ماه است که وزیر راهوشهرسازی هم اعلام کرده این قرارداد سرانجام در این تاریخ به امضا میرسد.
مسعود پلمه دبیر انجمن شرکتهای کشتیرانی درباره علت تاریخ سه ساله انعقاد قرارداد بلندمدت و ۱۰ساله با اپراتور هندی در بندر شهید بهشتی چابهار اظهار کرد: باید توجه داشت که سرمایهگذار هندی منافع خود را در نظر میگیرد نه سرمایهگذاری در محیطی که فعالیت و رقابت بخش خصوصی در آن محیط تحت تاثیر برخی از تصمیمات قرار میگیرد. او افزود: موضوع دوم این است که در حال حاضر بندر چابهار به دلایلی از جمله بار یکسره از این بندر و همچنین عدم ارتباط ریلی، جذاب نیست و اینها حلقههای مفقوده زنجیرهای هستند که یک سرمایهگذار آنها را برای بازگشت سرمایه مورد توجه قرار میدهد.
پلمه گفت: حال اینکه ایران با بدقولیهای بسیاری در طول بیش از ۲۰ سال گذشته از سوی هندیها مواجه بوده که شاید موضوعات سیاسی هم در این امر دخیل بودند.
او در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر چه ظرفیتی از بندر شهید بهشتی چابهار فعال است و آیا اپراتور هندی در این بندر موظف به جذب بار و بازاریابی برای این بندر است، گفت: در حال حاضر حداکثر از ۳۰ درصد ظرفیت بندر شهید بهشتی استفاده میشود.
دبیر انجمن شرکتهای کشتیرانی ادامه داد: در بسیاری از بنادر دنیا که در مدیریت بخش خصوصی قرار دارند و دولت صرفا ناظر و سیاستگذار بر عملیات اجراست، اپراتور به دلیل اینکه فعالیت خود را افزایش دهد و سرمایهگذاری را متنوع کند به طور قطع نسبت به بازاریابی اقدام میکند، چراکه با عملیات بازاریابی حفظ و بقای کار خود در آن بندر را تضمین میکند.
پلمه افزود: البته شرایطی که در بنادر کشورمان حاکم است، امکان بازاریابی را نداریم، جذابیت رقابتی برای آنها وجود ندارد و چه رقابت کند و چه رقابت نکند، نرخ را دولت تعیین میکند، میزان حجم کانتینری را هم که دریافت کند دولت تعیین میکند، بنابراین چیزی به عنوان رقابت شکل نمیگیرد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد