28 - 10 - 2023
بدهی ۳۰ هزار میلیارد تومانی خودروساز به قطعهساز
صداوسیما- امیرحسین جلالی با اشاره به میزان بدهی خودروسازان به قطعهسازان، با اعلام این خبر گفت: اکنون آنطور که کدال بورس نشان میدهد، زیان خودروسازان به بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده که با این زیان بعید است خودروساز بتواند بدهی خود به قطعهساز را پرداخت کند.
وی ادامه داد: از طرفی، قیمتگذاری دستوری خودرو، باعث افزایش زیان خودروسازان شده که همین موضوع باعث برهم خوردن شرایط مالی خودروسازان شده است. ادامه این رویه و نپرداختن بدهی خودروسازان به قطعهسازان، باعث تعطیلی خودروسازان خواهد شد. اکنون قطعهسازان در تامین نقدینگی مشکل دارند و در صورتی که این مشکل رفع نشود، نمیتوانند نیاز خودروساز را تامین و قطعات مورد نظر را تهیه کنند.
نایبرییس انجمن صنایع همگن قطعهسازی گفت: از طرفی بانکها با قطعهسازان به صورت انقباضی رفتار و از دادن وام جلوگیری میکنند که همین موضوع، بقای قطعهسازان را دچار مشکل کرده است.
به گفته جلالی، راهکار حل این مشکل، در حذف قیمتگذاری دستوری است؛ قطعهساز ورق، فولاد، آلومینیوم و بسیاری مواد اولیه را از بورس تهیه میکند، از طرفی خودروساز، با قیمت دستوری کالا را میفروشد.
نایبرییس انجمن صنایع همگن قطعهسازی با بیان اینکه قطعهسازان مواد اولیه مورد نیاز خود را به صورت نقدی خریداری میکنند، این در حالی است که خودروسازان مطالبات خود را به موقع پرداخت نمیکنند، افزود: قطعهسازان مجبورند با دریافت مطالباتشان از خودروسازان که در ماههای گذشته فروخته شده است، مواد اولیه را با مبلغ بالاتری مجددا خریداری کنند.
وی اضافه کرد: قطعهسازان بارها اعلام کردهاند که توان تولید قطعاتی با کیفیت بالاتر و پیشرفتهتر را دارند و در صورت درخواست و سفارش خودروسازان قادر به تولید این نوع قطعات هستند، اما این امر به گردش مالی نیازمند است، زیرا قطعهسازان بر اساس کیفیت مواد اولیه و سرمایه در گردشی که در اختیار دارند میتوانند قطعه تولید کنند.
به گفته جلالی، تا زمانی که خودروسازان زیان انباشته دارند و نتوانند بدهی قطعهسازان را بپردازند، انتظار توسعه محصول، افزایش کیفیت و تنوع محصول را نمیتوان داشت.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد