4 - 07 - 2018
برجام جریان دارد
گروه حمل و نقل- عملیات برقیسازی راهآهن گرمسار- اینچهبرون با سرمایهگذاری ۲/۱ میلیارد یورویی روسیه در مراسمی با حضور وزیر راهوشهرسازی و رییس راهآهن روسیه و در دو نقطه به طور همزمان آغاز شد. عملیات اجرایی برقیسازی راهآهن گرمسار- اینچهبرون با حضور وزیر راهوشهرسازی، رییس راهآهن روسیه در دو منطقه این پروژه به طور همزمان آغاز شد.
طرح برقیسازی و ارتقای راهآهن گرمسار – اینچهبرون EPCF (طراحی و مهندسی، تامین، ساخت و تامین مالی) به طول ۴۹۵ کیلومتر با هدف افزایش ظرفیت حمل بارهای ترانزیتی به عنوان یکی از طرحهای بااهمیت در توسعه روابط ایران و روسیه تعریف شد که در ادامه با تصویب هیات وزیران در دستور کار قرار گرفت. شرکت راهآهن بینالمللی روسیه (RZDI) از سوی دولت روسیه به عنوان پیمانکار اصلی قرارداد به راهآهن ایران معرفی و مقرر شد ۱۵ درصد از هزینه طرح از محل منابع داخلی کشور و ۸۵ درصد از محل وام دولتی روسیه تامین شود.
وزیر راهوشهرسازی در این مراسم با قدردانی از رهبر معظم انقلاب برای تامین ۱۵ درصد سهم ایران در پروژه برقیسازی گرمسار- اینچهبرون، گفت: با وجود تمام فشارها و تهدیدهای ترامپ امروز عملیات اجرایی برقیسازی این پروژه با سرمایهگذاری ۲/۱ میلیارد یورویی روسها آغاز شد. عباس آخوندی در مراسم آغاز عملیات اجرایی برقیسازی راهآهن گرمسار- اینچهبرون اظهار کرد: این پروژه از حیث اقتصادی و ارتقای صنعت حملونقل ریلی مهم است. نکته بسیار مهم این است که شاهد تحول فناورانه در صنعت حملونقل ایران خواهیم بود. از لوکوموتیو گازوییلی به لوکوموتیوهای برقی عبور میکنیم.
وی تصریح کرد: به مردم چهار استان مسیر این قطار یعنی تهران، سمنان، مازندران و گلستان تبریک میگویم و وعده آقای رییسجمهوری امروز رسما آغاز شد. وی بیان کرد: بدون پشتیبانی مجلس امکان انجام این کار جود نداشت. وزیر راهوشهرسازی با قدردانی از رهبر معظم انقلاب، گفت: رهبر معظم انقلاب به ما مجوز دادند برای تامین ۱۵ درصد سهم ایران از صندوق توسعه ملی استفاده کنیم. ۴۹۵ کیلومتر طول این مسیر ریلی است که در آن سرعت به دو برابر افزایش مییابد. وی افزود: انتظار داریم سالانه ۱۰ میلیون تن بار را در این مسیر جابهجا کنیم.
آخوندی با بیان اینکه مذاکره با روسها و دوخطه کردن و برقیسازی خط آهن از خواف به سمت بافق یکی از برنامههای اولویتدار وزارت راهوشهرسازی است، اظهار کرد: حدود سه ماه پیش با همکاران روسی دیدار کرده و اعلام کردیم که امروز، روز آغاز عملیات اجرایی راهآهن گرمسار- اینچهبرون باشد. وی در ادامه با یادآوری اینکه همزمان با خروج آمریکا از برجام پروژه برقیسازی گرمسار- اینچهبرون آغاز میشود، افزود: این بزرگترین نشانه است که برجام محکم و استوار توسط سایر کشورها جریان دارد. با وجود تمام فشارها و تهدیدهای ترامپ امروز ۲/۱ میلیارد یورو پروژه آغاز شد. وی با اشاره به اینکه راهآهن مذکور ۳۱ ایستگاه و ۹۵ کیلومتر تونل خواهد داشت، تصریح کرد: به همکاران خودم در شرکت راهآهن افتخار میکنم که در سختترین شرایط
کار میکنند.
این طرح شامل بستههای کاری برقیسازی مسیر، تامین لوکوموتیوهای برقی، ساخت و تجهیز دپوهای تعمیراتی لوکوموتیو، اصلاح مسیر، سازههای فنی و تونلها، توسعه خطوط ایستگاهها، ارتقای سیستم علائم و ارتباطات و تامین ماشینآلات نگهداری و شبکه برق است. کارفرمای این پروژه که قرار است طی چهار ساخته شود، شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران است و در بخش مسافری قطارها در این خط ریلی با سرعت ۱۲۰ تا ۱۶۰ کیلومتر در ساعت سیر میکنند. ظرفیت این خط ریلی ۷ زوج قطار مسافری است.
در بخش باری نیز اهداف طرح سیر قطار با سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت است. ظرفیت سالانه این قطار برقی در بخش بار ۹ تا ۱۰ میلیون تن است. کل سرمایهگذاری این پروژه ۲/۱ میلیارد یورو است.
افزایش درآمد ارزی، توسعه صادرات و واردات، کاهش مصرف سوخت و اتلاف انرژی، کاهش بهای تمام شده حمل بار و مسافر، افزایش سرعت بهرهبرداری کاهش زمان سیر، کاهش بهای تمام شده حمل بار و مسافر، کاهش هزینههای بهرهبرداری، تعمیر و نگهداری، اشتغالزایی، افزایش قابلیت اطمینان و ایمنی سفر و… از جمله اهداف طرح برقیسازی گرمسار- اینچهبرون اعلام شده است. راهآهن برقی گرمسار- اینچهبرون از شهرهای فیروزکوه، قائمشهر، ساری، امیرآباد، بندر ترکمن، و گرگان عبور میکند.
قرارداد برقیسازی راهآهن گرمسار- اینچهبرون آذرماه سال ۹۴ بین شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت AZD روسیه امضا شد. محمدزاده مدیرعامل راهآهن نیز در این مراسم با یادآوری اینکه در ۱۴۰۴ باید طول خطوط برقی راهآهن کشور به ۶۰۰۰ کیومتر افزایش یابد، اظهار کرد: در این راستا پروژه برقیسازی قطار تهران- مشهد را در دستور کار قرار داریم. سایر مسیرهای پراهمیت با راهآهن روسیه برای برقی کرددن برخی خطوط تفاهمنامه امضا کردهایم. همچنین طرح دو خطه کردن شرق راهآهن ایران بین بافق- سرخس امضا شده که امیدواریم این اقدامات سرعت حملونقل ریلی را افزایش دهد. به گفته وی، در مسیر شرق خزر با برقی کردن گرمسار- اینچهبرون ارتباط ایران با کشورهای همسایه شمالی بهتر میشود و امیدواریم پروژه با دقت و در زمان مقرر یاخته شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد