29 - 04 - 2018
برگزاری نمایشگاه کتاب به این شکل ریسک است
احمد شاکری میگوید با توجه به قابلیت فضای مجازی در زمینه معرفی تازههای نشر و وجود فروشگاههای اینترنتی کتاب، برگزاری نمایشگاه کتاب به این صورت ریسک بزرگی است.
این نویسنده و منتقد در گفتوگو با ایسنا درباره ارزیابیاش از نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران اظهار کرد: بررسی اهداف، کارکرد و نقاط قوت و ضعف دورههای گذشته نمایشگاه کتاب به پژوهش مستقل و جامعی نیاز دارد و چیزی که مولفان، ناشران و برخی از مدیران کتاب بیان میکنند به عنوان گزارههای جزئی میتواند محل توجه باشد. تصمیم برای هرگونه تغییر در روند نمایشگاه کتاب بدون در نظر گرفتن چنین پژوهشهای بنیادین و پایهای صحیح نیست.
او با اشاره به رواج گسترده اطلاعرسانی الکترونیک در حوزه کتاب، افزود: با توجه به این موضوع کارکرد واقعی نمایشگاه کتاب چیست؟ اینترنت و شبکههای مجازی عملا در حوزه کتاب و کتابخوانی، اطلاعدهی و اطلاعرسانی و خرید و فروش کتاب وارد شده و در آن نفوذ کردهاند و سیاستگذاران باید کارکرد نمایشگاههای استانی و موضوعی کتاب را مورد بازنگری قرار دهند.
شاکری ادامه داد: نکتهای که باید در سند چشمانداز کتاب و کتابخوانی به آن توجه کرد، گسترش شبکههای مجازی و دسترسی مخاطبان به فایلها و نسخههای اینترنتی کتاب است که آینده نشر، توزیع، تبلیغ و انتشار آثار را دستخوش تغییر میکند و نمایشگاه کتاب به صورت سنتی- که با عرضه کتاب همره است- نمیتواند پاسخگو و برآوردهکننده نیازهای آتی ما در کتاب و کتابخوانی باشد.
او با بیان اینکه کارکرد غالب نمایشگاههای کتاب فروش و عرضه کتاب است، بیان کرد: این مساله طی سالها مورد توجه و تذکر افراد مختلف واقع شده است. نمایشگاه کتاب، بازاری برای ناشران، نویسندهها یا تولیدکنندگان فراهم میکند تا کتابهای خود را به فروش برسانند و کارکردهای دیگر نمایشگاه فرعی و جنبی هستند. حتی مخاطبانی که به صورت سالانه به نمایشگاه میآیند بیشتر برای خرید کتاب و اطلاع از آثار تازهمنتشرشده است. حال سوالی که پیش میآید این است که این کارکرد چقدر واقعی و مطابق با شرایط و وضعیت امروز ما است؟ واقعیت این است که ما در شرایطی هستیم که فضای مجازی امکان موسع، بهروز و پیشرفتهای برای اطلاعرسانی درباره تازههای نشر در اختیار مخاطب قرار میدهد، همچنین مجموعه فروشگاههای اینترتی کتاب این امکان را به مخاطبان میدهند که بتوانند به کتابهای مورد نیازشان دسترسی داشته باشند، در نتیجه برگزاری نمایشگاه کتاب به این صورت ریسک بزرگی است.
این نویسنده در ادامه گفت: این سوال مطرح است که در شرایط فعلی و با توجه به افقی که ما به سمت آن حرکت میکنیم، کارکرد نمایشگاه کتاب تا چه حد قابل قبول است؟ اگر بتوانیم شبکههای توزیع و معرفی کتاب را در کشور فعال، بهروز و کارآمد کنیم، مخاطبان کتاب چقدر حاضرند در نمایشگاه شرکت کنند؟ طبیعی است با رونق زیرساختهای توزیع و فروش کتاب این موضوعیت و کارکرد برای نمایشگاه کتاب منتفی میشود و نمایشگاه دیگر برای فروش راهاندازی نمیشود.
سی و یکمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن» از تاریخ ۱۲ تا ۲۲ اردیبهشتماه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد