26 - 03 - 2020
بسته سفرهای ارزانقیمت
دور جدید تحریمهای آمریکا علیه ایران اگرچه باعث به وجود آمدن مشکلاتی در عرصه بینالملل و مخصوصا در حوزه اقتصادی خواهد شد و به حتم زندگی شهروندان ایرانی را تحتالشعاع قرار خواهد داد اما در بخشهایی میتواند نتایج مثبتی داشته باشد. یکی از این حوزهها، صنعت گردشگری است. با شروع تحریمهای آمریکا و کاهش ارزش پول ملی، اشتیاق گردشگران خارجی برای سفر به ایران بیشتر شد.
اما به دلیل بازاریابی ضعیف ایران و روند ایرانهراسی در جهان این شیب مثبت کمکم منفی شد و با کاهش گردشگران ورودی بسیاری از رشتههای سازمان تبدیل به پنبه شد. ولی با ادامه روند کاهش ارزش ریال و جنجالهای بینالمللی و منطقهای و مشکلات شخص رییس جمهور آمریکا، ذهنیت منفی نسبت به ایران در حال تغییر است.
از طرفی گردشگر اروپایی یا آمریکایی میتواند با درآمد یک ماه خود سفر راحت و بیدردسر و کمخرجی به ایران داشته باشد و این نکته مثبتی است. البته جذب این گردشگران بستگی به ظرفیتهای صنعت توریسم کشور دارد؛ ظرفیتهایی که باید به کمک بخش خصوصی و مشوقهای دولتی احیا شود.
در همین رابطه معاون گردشگری کشور از تهیه «برنامه استراتژیک اطلاعرسانی گردشگری در خارج از کشور» با همکاری وزارت امور خارجه خبر داد و گفت: بحران ناشی از بازگشت تحریمهای آمریکا در گردشگری پشت سر گذاشته شده و تردیدها برای سفر به ایران تداوم پیدا نکرده است.
ولی تیموری که به تازگی آماری از رشد سفر گردشگران اروپایی به ایران همزمان با خروج یکجانبه آمریکا از برجام و بازگشت تحریمها ارائه کرده است، درباره سیاستها و برنامههای ایران با توجه به آنکه مدام حرف از دور زدن تحریمها با استفاده از گردشگری است، به ایسنا گفت: ما دنبال اقدامات زودگذر و ضربتی نیستیم. گردشگری فرآیند زمانبری دارد که باید زیرساختهای فکری و برنامهریزی آن آماده شود.
او با اشاره به افزایش سفر گردشگران اروپایی به ایران در شرایطی که تا ۴۵ روز پیش ۱۹ درصد کاهش داشت و اکنون این آمار با دو درصد رشد مثبت به ۱۷ درصد کاهش رسیده است، اظهار کرد: این وضعیت نشان میدهد ورود گردشگران خارجی به ایران درحال بازیابی و خروج از رکود است و مقصد ایران نیز آن دوران بحرانی تحریم را از سر گذرانده و تردیدها برای سفر به ایران عملا ادامه پیدا نکرده است.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری ادامه داد: لازم نیست در این شرایط درباره بسته حمایتی صحبت کنیم، چرا که تحریم باعث شد بسته سفر ایران رقابتی و ارزان شود، آنهم در شرایطی که قیمت سفر به دیگر مقاصد روزبهروز درحال افزایش است. ما فقط باید بتوانیم این اتفاق را تبلیغ کنیم.
او در پاسخ به این پرسش که با توجه به غیبت ایران در رسانههای جهانی، ارزان بودن این سفر دقیقا کجا و از چه طریق درحال تبلیغ است اظهار کرد: لازم نیست ما این موضوع را مستقیم بگوییم. وقتی بسته سفر در نمایشگاههای گردشگری عرضه شود، دیگران متوجه خواهند شد سفر به ایران نه تنها گرانتر نشده، بلکه ارزانتر هم شده که این خود به خود تبلیغ است.
تیموری سپس به اقدامات سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری در شرایط حال حاضر اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه هر گونه فعالیت ایران در خارج از کشور باید با هماهنگی وزارت امور خارجه باشد و از آنجا که دیپلماسی اقتصادی تا حدی برای این وزارتخانه اولویت دارد، با دکتر انصاری- معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه- به توافق رسیدیم تا «برنامه راهبردی و استراتژیک اطلاعرسانی گردشگری را در خارج از کشور» با همکاری یکدیگر آماده کنیم.
او با اشاره به مشکلات اطلاعرسانی و تصویرسازی ذهنی از ایران در خارج از کشور، بیان کرد: ما دنبال مُسکن نیستیم. اگر بخواهیم در این مسیر کاری کنیم باید برنامه زیربنایی و ماندگاری داشته باشیم. برای همین برنامه همکاری استراتژیک با وزارت امور خارجه در بعد اطلاعرسانی در خارج آماده خواهد شد تا در جریان آن تصویرسازی درستتر و موثری از ایران داشته باشیم.
به گفته او، تدوین برنامه جامع گردشگری که با همکاری سازمان جهانی جهانگردی نیز آماده خواهد شد، به خاطر همکاری و مشورت مشاوران این سازمان بینالمللی درباره نحوه تبلیغات، اطلاعرسانی و چگونگی انتقال اطلاعات، ناخودآگاه تبلیغ مثبت دیگری برای کشور خواهد بود.
تیموری گفت: با توجه به شرایط زمانی محدود باید تصمیمگیریهای سریعتری داشته باشیم. سعیمان بر این است که با ایجاد کارگروههای تخصصی سرعت کار را بالا ببریم. در این مسیر نیز از مشورت دانشگاهیان و بخش خصوصی استفاده میکنیم.
در همین رابطه مونسان رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هم افزوده است: «دولت ایران با درک اهمیت صنعت گردشگری در اقتصاد جهانی و توسعه پایدار، عزم خود را جزم کرده و معتقد است برگزاری رویدادهای بینالمللی میتواند نقش موثری در افزایش ظرفیتهای بالقوه و بالفعل این صنعت رو به رشد ایفا کند. این در حالی است که تحریمهای یکجانبه و ظالمانه آمریکا علیه ایران در برابر ویژگیهای فرهنگی ایرانی کاری از پیش نبرده و با توجه به ویژگی فرهنگی توریست در عرصه دیپلماسی عمومی و فرهنگی، مانعی برای گردشگران برای دیدن این کشور نبوده تا جایی که تعداد گردشگران ورودی به ایران نه تنها کاهش نیافته با افزایش هم مواجه بوده است چراکه ما مردم صلحدوست و مهماننوازی هستیم و معتقدیم نمیتوانند جهان را از تماشای این خوبیها و زیباییهای ایران محروم کنند.»
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد