30 - 07 - 2023
بنزین، نفت را گران کرد
گروه انرژی- با شروع سفرهای تابستانی و افزایش تقاضا برای بنزین، قیمت نفت در هفته گذشته تحتتاثیر خوشبینی سرمایهگذاران به تقاضای مطلوب و کاهش عرضه، افزایش یافت.
هر دو شاخص مهم نفتی یعنی برنت و وستتگزاس اینترمدیت هفته گذشته حدود پنج درصد رشد هفتگی داشتند که پنجمین رشد هفتگی متوالی آنها بود و در مسیر ثبت بیش از ۱۳ درصد رشد قیمت در ژوییه هستند.
اگرچه به گفته تحلیلگران ریسکپذیری در بازارهای مالی با انتظارات فزاینده برای نزدیک شدن بانکهای مرکزی آمریکا و اروپا به پایان سیکل تحکیم سیاست پولی، تقویت شده و دورنمای رشد اقتصاد جهانی و تقاضا برای انرژی، روشنتر شده است، با این حال انتظارات مثبت از وضعیت تقاضا، روز پنجشنبه پس از انتشار آماری که نشان داد تولید ناخالص داخلی آمریکا در سهماهه دوم، سریعتر از حد انتظار رشد کرد، تقویت شده است.
تحلیلگران بازار میگویند، سرمایهگذاران به این باور رسیدهاند که زمان اوج افزایش نرخهای بهره نزدیک شده است و همزمان تا حد زیادی محتمل به نظر میرسد که اقتصاد آمریکا از رکود اجتناب میکند. البته آماری که روز جمعه منتشر شد هم نشان داد اقتصادهای بزرگ منطقه یورو باوجود شاخصهایی که به تجدید ضعف اشاره داشتند، تابآوری غیرمنتظرهای در سه ماهه دوم نشان دادند.
مساله تاثیرگذار دیگر در بازار نفت، افزایش تقاضا برای بنزین است که باعث افزایش قیمت بنزین در سراسر جهان شده است. موضوعی که نشانه تورمی برای بانکهای مرکزی و دولتهای سراسر جهان محسوب میشود.
در روزهای اخیر بهای معاملات بنزین در بازار نیویورک به بالاترین حد در ۹ ماه گذشته صعود کرد و شوک قیمت آن به جایگاههای سوخت رسیده است. همزمان قیمتها در آسیا هم افزایش پیدا کرده است. بازارهای بنزین در سراسر جهان به دلیل ترکیبی از عوامل نظیر اختلالات پالایشگاهی غیرمنتظره و ذخایر بنزین کمتر از حد معمول در قطبهای ذخیرهسازی مانند منطقه گلفکاست آمریکا و سنگاپور برای این وقت از سال، محدودیت عرضه پیدا کردند.
این وضعیت در بازارهای انرژی جهانی میگوید که هرچند بهای معاملات نفت از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون تغییر چندانی نداشتند، اما قراردادهای بنزین آمریکا بیش از ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است. این افزایش دوباره قیمت بنزین احتمالا دردسری برای بانکهای مرکزی از جمله فدرالرزرو آمریکا ایجاد میکند، زیرا سیاستگذاران با این مشکل دستوپنجه نرم میکنند که اگر لازم باشد تورم را مهار کنند، تا چه حد باید سیاست پولی را منقبض کنند.
قیمت بنزین اغلب یک موضوع جنجالبرانگیز بوده، زیرا هزینههای آن میتواند برای بسیاری از افراد در کنار هزینههای غذا و اجاره، یک هزینه روزانه ضروری باشد.
قیمتهای انرژی اغلب یکی از عوامل زیادی هستند که در افزایش تورم جهانی سهیم بودهاند. در آمریکا کنترل قیمت در جایگاههای سوخت هم مساله مهمی برای جو بایدن رییسجمهوری آمریکا در انتخابات سال آینده خواهد بود؛ به خصوص پس از اینکه او دستور داد بزرگترین برداشت از ذخایر آمریکا در تابستان گذشته انجام شود.
به گفته برت رایان اقتصاددان ارشد دویچه بانک افزایش یک سنتی هر گالن بنزین در آمریکا، حدود ۱۵/۱ میلیارد دلار قدرت هزینه سالانه را از بین میبرد. این به معنای آن است که کاهش ۳۰/۱ دلاری هر گالن بنزین در سهماهه دوم، باعث صرفهجویی ۱۵۰ میلیارد دلاری برای مصرفکنندگان شد و این پولی است که آنها میتوانند برای کالاها و خدمات دیگر خرج کنند.
موجودیهای کم و تقاضای بالا در مناطق اصلی، قیمتها در سراسر جهان را بالاتر میبرد. در اروپا، قیمت بنزین سریعتر از نفت در حال افزایش است. با این حال، این روند هنوز بهطور کامل به هزینههای بالاتر در جایگاههای سوخت منجر نشده است. در همین حال، بازار سنگاپور که یک قطب کلیدی آسیاست، از صادرات کمتر از حد انتظار چین تحتتاثیر قرار گرفته است. افزایش قیمت سوخت در بسیاری از بازارهای نوظهور، به بار سنگینتری برای دولتها تبدیل میشود که بسیاری از آنها یارانههای سوخت را برای جبران هزینههای شهروندان فقیرتر اختصاص دادهاند.
باوجود افزایش ظرفیت پالایشی در خاورمیانه و چین، عرضه جهانی بنزین نتوانسته است بهطور قابلتوجهی از سطوح پایین تاریخی خود بهبود پیدا کند. حتی آمریکا بزرگترین توسعه را در بیش از یکدهه گذشته داشته است، اما این توسعهها برای جبران مجموعهای از قطعیهای برنامهریزینشده از جمله واحد باتونروژ شرکت اکسونموبیل در آمریکا، پایگاه پِرنیس شرکت شل در روتردام و تاسیسات میزوشیما متعلق به شرکت اینئوس هولدینگز در ژاپن کافی نبوده است. این اختلالات در زمانی که ذخایر همچنان اندک بودند، باعث کاهش عرضه شدند.
براساس گزارش بلومبرگ، در اروپا هم مصرف بنزین افزایش پیدا کرده و فرانسه، آلمان، اسپانیا و ایتالیا، همگی افزایش سالانه مصرف را نشان میدهند. همزمان، کمبود عرضه ناشی از تحریمهای روسیه که پالایشگاههای اروپایی را از نفت خام و سایر مواد خام برای بنزین محروم کرده، همچنان ملموس است. به عنوان مثال، از دست دادن نفتای سنگین روسیه، به کمبود مواد اولیه برای واحدهای بنزینسازی منجر شده است. به گفته اسپارتا کامادیتی، این امر منجر به کمبود موادشده و به رتبه اکتان بنزین اضافه کرده و در نهایت عرضه بنزین مناسب برای خودروهای اروپایی را کاهش داده است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد