17 - 10 - 2023
بنزین در برزخ تصمیمگیری
گروه انرژی- مجلس در حالی یارانه سوخت به کارت ملی را حذف کرده که همچنان انتقادها به این تصمیم مجلس ادامه دارد.
هفته گذشته در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه، نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند به پیشنهاد کمیسیون تلفیق برنامه هفتم که یارانه بنزین را به هر کارت ملی اختصاص میداد، حذف کنند. این طرح که پیشتر از سوی مرکز پژوهشهای مجلس پیشنهاد شده بود این بود که سهمیه سوخت به حساب سرپرستان خانوار واریز شود.
با وجود بحثهای بسیار و اختلافنظر در این رابطه در نهایت نمایندگان مجلس، بند مربوط به اختصاص بنزین به جای خودرو به کارت ملی افراد را حذف کردند.
در تبصره این بند آمده بود: در مورد انرژی مصرفی خودروهای سواری شخصی به میزان صرفهجویی انجامشده توسط هر کد ملی مالک خودرو نسبت به خط مرجعی که در آییننامه تعیین میشود، گواهی صرفهجویی انرژی برای مالک خودرو صادر خواهد شد.
محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم طی روزهای گذشته گفت بود برنامه هفتم توسعه برنامه جدیدی را برای سهمیهبندی بنزین در نظر گرفته که در آن اختیاراتی به دولت داده شده است. ما به دولت این اجازه را دادیم که یارانه حاملهای سوخت را به شخص دهد، اما بلافاصله گفتیم که نباید نرخ این بنزین یارانهای تغییر کند و اگر دولت بخواهد تغییری در این زمینه ایجاد کند میتواند لایحه بیاورد و هر یک از این بندها را تغییر دهد، اما تغییرش سخت میشود و رای دوسوم مجلس را نیاز دارد.
اختلاف نظر درباره این طرح با وجودی که این پیشنهاد در صحن علنی مجلس رد شده، ادامه دارد. حسینعلی حاجیدلیگانی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی درباره ایده توزیع یارانه بنزین به هر کد ملی به مهر گفت که اجرای این کار به عدالت نزدیکتر است.
حاجیدلیگانی میگوید: این ایده که یارانه بنزین به جای خودرو به هر کدملی تخصیص پیدا کند به این دلیل که ۵۰ درصد مردم از این یارانه برخوردار نیستند و این شیوه توزیع یارانه بیعدالتی است، کاملا درست است.
به گفته وی، این یارانه پنهان بنزین فقط به بخشی از جامعه تخصیص پیدا میکند و همین بخش هم به صورت متفاوت از این یارانه برخوردار میشوند. اینکه یارانه بنزین را به کل مردم تعمیم دهیم کار صحیح و درستی است. البته باید در نحوه اجرا دقت عمل لازم انجام شود به نحوی که به هدفی که میخواهیم درست برسیم.او تاکید میکند: اعتبار این سوخت در کارت افراد شارژ میشود ولی بایستی تاریخ مصرف مشخصی هم داشته باشد که بنزین در کارت حبس نشود و یک مهلت داشته باشد. این حرکت اقدام خوبی است، ولی در نحوه انجام نیازمند کار مطالعاتی بیشتری است. ما باید برای رفع ناترازی بنزین چندین اقدام را با هم پیش ببریم تا به نتیجه برسیم.
این نماینده مجلس توضیح داد: یکی از اقدامات، تخصیص سهمیه بنزین به هر کدملی است و اقدامات دیگر اجرای قانون هوای پاک است و باید در این راستا خودروهای با مصرف سوخت بالا و فرسوده از رده خارج شوند. در این ایده مقرر بود دولت سهمیه بنزین افرادی را که فاقد خودرو هستند، در آخر ماه بردارد و به جای آن کارت بانکی افراد را شارژ کند تا آنها بتوانند کالا خریداری کنند. یکی از اهداف اصلی این طرح استفاده همه مردم ایران از یارانه انرژی است. در وضعیت کنونی افرادی که ماشین ندارند عملا بهرهای از یارانه انرژی ندارند، اما با تصویب و اجرای این طرح این افراد میتوانند یارانه بنزین خود را بفروشند و از این طریق درآمدی حاصل کنند.
به گفته وی، در بحث خودرو بایستی ارجحیت به خودروهایی داده شود که سوخت کمتری دارند. در بحث نصب موتورهای گازسوز در خودروها هم باید ورود شود و یک کار تحقیقاتی و پژوهشی برای آن انجام شود.
او بر این باور است که باید خودروهای مردم گازسوز شود و هزینه تعمیرات خودرو با این شیوه اگر کاهشی باشد هیچ دلیلی ندارد که مردم از خودروی گازسوز استفاده نکنند. از سوی دیگر باید به سمت توسعه پالایشگاهها و پتروپالایشگاهها برویم. البته لازمه آن این است که در تولید گاز تلاش شود.
در مقابل موسویلارگانی عضو کمیسیون اقتصادی میگوید: دولتها مکلف بودند که براساس تورم قیمت بنزین را افزایش دهند، اما تخلف داشتهاند و این کار را نسبت به تورم نکردند، لذا وقتی دولتی بخواهد قیمت بنزین را زیاد کند التهابات در کشور به وجود میآید.
به گفته وی، ابهام این بند این است که میگویند با سیاستهای قیمتی و غیرقیمتی مصرف انرژی ثابت نگه داشته شود که معلوم نیست سازوکار آن چیست.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد