16 - 04 - 2023
بنزین روسی در باک خودروی ایرانیها
گروه انرژی- با آغاز فصول گرم سال و افزایش سفرهای بینشهری، پیشبینیها حکایت از افزایش مصرف بنزین دارد. هرچند در یک ماه گذشته روند افزایش مصرف بنزین در کشور رکورد زده اما وزارت نفت امیدوار است با نظارت بیشتر بر کارهای سوخت بخشی از مصرف بنزین را کنترل کند. با این حال، به نظر میرسد واردات بنزین با توجه به حجم تقاضای احتمالی اجتنابناپذیر باشد. موضوعی که سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی هم با توجه به قیمتهای منطقهای بنزین آن را تایید میکند.
سیدحمید حسینی میگوید: اکنون امکان واردات بنزین با کیفیت خوب وجود دارد همه کشورها به سمت بنزین و گازوییل یورو ۴ و ۵ رفتهاند، فرآوردههای روسیه هم با قیمت مناسب در بازار وجود دارد، بنابراین برای واردات بنزین و گازوییل باکیفیت مثل سابق محدودیت وجود ندارد.
سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی در گفتوگو با ایلنا، درباره وضعیت مصرف و تامین بنزین و احتمال واردات اظهار کرد: کشور در چند مرحله تجربه واردات فرآوردههای نفتی و بنزین و گازوییل را دارد. اواسط دولت احمدینژاد واردات به چندمیلیارد دلار رسید و بعد بنزین پتروشیمیها جایگزین شد. در ابتدای دولت آقای روحانی در سالهای ۹۲ و ۹۴ ما واردکننده بنزین شدیم و علیرغم تحریم و سختگیری وزارت نفت روی استاندارد؛ بنزین و گازوییل از هند و سایر تولیدکنندگان مثل عربستان، بنزین و گازوییل تامین میشد. از سال ۹۵ هم با راهاندازی فازهای ستاره خلیجفارس دیگر نیازی به واردات نداشتیم.
وی افزود: اکنون باوجود فرآوردههای نفتی روسیه در بازارهای منطقه از جمله امارات و حتی در شمال کشور، تامین بنزین و گازوییل کار سختی نیست، اگر دولت مشکل کمبود منابع نداشته باشد، قاعدتا نباید مشکلی ایجاد شود، ضمن اینکه طبق گزارشها اکنون واردات انجام میشود.
عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی گفت: ستاره خلیجفارس در صدد است فاز جدیدی راهاندازی کند و از این مسیر حدود ۱۰ میلیون لیتر تولید بنزین این پالایشگاه افزایش پیدا میکند، اخیرا هم پالایشگاه نسبتا جدید آبادان راهاندازی شده که به تولید اضافه کرده است. اما باتوجه به اینکه فصل بهار هم مسافرتها افزایش پیدا میکند و هم اینکه به خاطر بهرهبرداری از محصولات کشاورزی حملونقل کامیونها به شدت افزایش پیدا میکند، به نظر میرسد باوجود حداکثر ظرفیت تولید پالایشگاهها امکان تامین و پاسخگویی به رشد تقاضا را نداشته باشیم، مگر اینکه به سمت سوختهای جایگزین برویم. خوشبختانه در فصولی که مصرف بنزین و گازوییل افزایش پیدا میکند مصرف گاز کشور کاهش پیدا میکند، میتوانیم با توسعه «الانجی» و توسعه مصرف گاز «الپیجی» بخشی از نیاز به واردات بنزین را تامین کنیم.
وی تاکید کرد: اکنون امکان واردات بنزین با کیفیت خوب وجود دارد و همه کشورها به سمت بنزین و گازوییل یورو ۴ و ۵ رفتهاند، فرآوردههای روسیه هم با قیمت مناسب در بازار وجود دارند، بنابراین برای واردات بنزین و گازوییل باکیفیت مثل سابق محدودیت وجود ندارد.
حسینی درباره برنامه کاهش مصرف بنزین بیان کرد: برنامه کاهش مصرف بنزین ابتدا باید از خودروسازان آغاز شود و مصرف خودروها کاهش یابد، موتورهای برقی را جایگزین کنیم زیرا منشاء بسیاری از آلودگیها و مصرف بنزین موتورسیکلت است و دیگر اینکه جلوگیری از قاچاق است.
وی خاطرنشان کرد: در کشور وقتی تولید و مصرف متعادل میشود، راهحلهای بهینهسازی و بهبود و ذخیرهسازی انرژی به فراموشی سپرده میشود، فقط زمانی که با کمبود فرآورده مواجه میشویم و فشارهایی که بر ارز و منابع مالی کشور وارد میکند ما را به فکر بهینهسازی مصرف سوخت و جلوگیری از افزایش مصرف میاندازد و بعد دوباره نیمهکاره رها میشود.
عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی گفت: نحوه تامین بنزین بستگی به سیاست پالایش و پخش دارد اگر بناست حداکثر تامین را از منابع داخل داشته باشیم و نفتا را باسایر فرآوردهها ترکیب و بنزین کارگاهی تولید کنیم، قاعدتا آن بنزین نمیتواند مثل بنزین پالایشگاه باکیفیت باشد و استاندارد یورو را پاس کند. اما اگر دولت مشکلی برای واردات نداشته باشد نهتنها کیفیت کاهش پیدا نمیکند، بلکه بخشی از بنزین تولیدی کشور که کیفیت قابلقبولی ندارد با بنزین با کیفیت بالاتر مخلوط میشود، درواقع به کیفیت بهتر فرآوردههای داخل کمک میکند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد