7 - 03 - 2017
بودجه ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی طرح جامع حملونقل
گروه مسکن- معاون برنامهریزی و مدیریت منابع حملونقل وزارت راهوشهرسازی اعلام کرد: رسیدن به اهداف طرح جامع حملونقل ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد. امیر امینی در نشست خبری اظهار کرد: سند توسعه و طرح جامع حملونقل برای نخستین بار در سال گذشته نهایی شد و گزارش آن ارائه شد. این سند دو هفته قبل مورد تایید شورای راهبردی قرار گرفت و وزیر راه آن را امضا کرد.
وی افزود: این سند حرکت کلی کشور در مسیر توسعه حملونقل را مشخص میکند و برای رسیدن به اهداف آن ۵۰۰ هزار میلیارد تومان منابع اعتباری نیاز خواهد بود. معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راهوشهرسازی با اشاره به برنامهریزیهای صورتگرفته برای توسعه بخشهای حملونقل و مسکن در لایحه بودجه سال ۹۶ اظهار کرد: طبق برآوردهای صورتگرفته در این لایحه ۲۴۶ طرح جادهای با اعتبار حدود ۳۶۷۰ میلیارد تومان، ۴۸ طرح ریلی با اعتبار حدود ۳۵۸۰ میلیارد تومان، ۸ طرح هوایی با اعتبار ۱۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و سایر بخشها با اعتبار ۵۲ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده و به مجلس ارائه شده است که البته در برخی جداول و تبصرهها تغییراتی در آن به وجود خواهد آمد.
امینی درباره وضعیت بودجه بخشهای مختلف عرصه حملونقل در قیاس با سال گذشته نیز توضیح داد: بخش ریلی در بودجه ۹۶ رشدی ۶۸ درصدی را به ثبت رسانده که در قیاس با دیگر بخشها رقم بالاتری را نشان میدهد اما در بخش جادهای منابع اعتباری حدودا ۲۳ درصد کاهش پیدا کرده و به کمتر از چهار هزار میلیارد تومان رسیده است. در بخش مسکن نیز منابع بودجه از حدود ۱۱۵۰ میلیارد تومان سال گذشته در سالجاری به حدود ۷۳۹ میلیارد تومان کاهش یافته است اما به طور کلی در حوزه حملونقل لایحه بودجه سال ۹۶ افزایشی پنج درصدی را نشان میدهد.
وی درباره وضعیت پروژههایی که در لایحه بودجه قرار گرفتهاند گفت: در پیوست شماره یک حدود ۵۰ هزار کیلومتر طرح حملونقلی در نظر گرفته شده که با اضافه کردن طرحهای گنجاندهشده در جدولهای ۱۹ و ۲۰ بودجه حدود ۲۵ هزار کیلومتر طرح حملونقلی جدید نیز به آن اضافه میشود.
طبق برآوردهای صورتگرفته اجرای این طرحها حدودا به ۱۶۳ هزار میلیارد تومان منابع اعتباری نیاز دارد که از این رقم حدود ۲۱ هزار میلیارد تومان به پروژههایی که پیشرفت بالای ۵۰ درصد به ثبت رساندهاند، اختصاص مییابد و حدود ۱۴۲ هزار میلیارد تومان نیز به طرحهایی که پیشرفتی کمتر از ۵۰ درصد داشتهاند، میرسد.معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راهوشهرسازی ادامه داد: در کل عدد در نظر گرفته شده در بودجه، برآورد ما این است که ۸۴ هزار میلیارد تومان به طرحهای ریلی و ۷۹ هزار میلیارد تومان نیز به طرحهای جادهای اختصاص یابد. در کنار آن هشت هزار میلیارد تومان نیز برای نگهداری جادهها مورد نیاز خواهد بود.
از ۷۹ هزار میلیارد تومان درنظرگرفتهشده برای طرحهای جادهای حدودا ۲۰ هزار میلیارد تومان باید از سوی بخشخصوصی تامین شود و ۵۹ هزار میلیارد تومان را نیز دولت تامین کند که با احتساب هشت هزار میلیارد تومان مورد نیاز در تامین و نگهداری جادهها دولت باید تا پایان برنامه ششم اگر به دنبال تکمیل پروژههای ناتمام است، حدودا ۶۷ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری کند.امینی با اشاره به متنوعسازی منابع تامین اعتبار این پروژهها در بسیاری از کشورهای دنیا تصریح کرد: در ایران ما حدود ۱۵ میلیون خودروی فعال داریم .اگر امکان آن وجود داشت که برای هر خودرو به تناسب میزان مصرف انرژی در طول سال ۹۵۰ هزار تومان عوارض دریافت کنیم، میتوان شرایط را برای تکمیل این پروژهها بهبود بخشید. در کنار آن موضوع مهم دیگر ارائه سوبسید از بخش جادهای برای توسعه صنعت ریلی است که باز هم در کنار آن نیاز به طراحی روشهای متنوعتر منابع مالی وجود دارد.
وی با اشاره به برنامهریزیهای وزارت راهوشهرسازی برای توسعه بخشهای حملونقل و مسکن در برنامه ششم توسعه توضیح داد: توسعه زیرساخت و شبکه راهها، توسعه ناوگان و کاهش مصرف انرژی، افزایش بهرهوری، بالا بردن ایمنی و تامین منابع مالی پایدار جزو برنامهریزی وزارت راهوشهرسازی برای توسعه عرصه حملونقل در برنامه ششم است.
در بخش توسعه راهها پنج هزار کیلومتر باید به آزادراههای فعلی کشور اضافه شود که رقم مورد نظر برای رسیدن به آن حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری جدید است که حدود ۱۵ هزار میلیارد از سوی دولت و ۳۵ هزار میلیارد از سوی بخشخصوصی تامین میشود.
امینی ادامه داد: در توسعه ناوگان نیز وزارت راه موفق شده مصوبات شورای اقتصاد را برای بهبود شرایط مالی این حوزه دریافت کند و به طور خاص در برنامه ششم بحث توسعه حملونقل حومه در تاسیس شرکتی تخصصی در این زمینه به منظور جابهجایی ۲۰ تا ۵۰ میلیون نفر در طول سال پیگیری میشود. در حوزه ایمنی نیز تلاش شده سهم عرصه ریلی در قیاس با دیگر بخشها افزایش یابد که خوشبختانه در حوزه بافت عملکرد سه ساله دولت رشد دو درصدی را در این بخش نشان میدهد.
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راهوشهرسازی با اشاره به برنامهریزی برای تامین ۱۹۰ هزار میلیارد تومان منابع اعتباری پایدار بر عرصه حملونقل عنوان کرد: حدود ۴۶ درصد از این منابع از حوزه عمومی دولت و فاینانس تامین میشود و حدود ۴۳ درصد از سوی بخشخصوصی، صندوق توسعه و بانکها خواهد رسید و ۱۱ درصد را نیز منابع داخلی شرکتها تامین میکنند. در حوزه مسکن نیز توسعه سکونتگاهها و بازآفرینی شهری، محوریت یافتن مدیریت زمین و نهادسازی و صنعتیسازی ساختمان بخشی از برنامههایی است که وزارت راهوشهرسازی در قالب برنامه ششم توسعه آن را
دنبال میکند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد