14 - 09 - 2020
بومیسازی و تولید انبوه قطعاتی که روزی رویایی بیش نبود
صنعت خودروسازی کشور با شروع تحریمها، به دلیل عدم امکان واردات بسیاری از قطعات با مشکلات جدی مواجه شد و شاهد انباشت دهها هزار خودرو در کف پارکینگ خودروسازها بودیم. کسری بسیاری خودروها مربوط به چند قطعه خاص از جمله کیسه هوا، کامپیوتر خودرو و… بود و قطعهسازانی همچون کروز با پیوستن به پویش نهضت داخلیسازی دست این صنعت را گرفتند تا زمین نخورد و سر پا بایستد.
بزرگترین و پیشرفتهترین قطعهساز کشور بومیسازی قطعات خودرو به خصوص قطعات استراتژیک را سالها پیش آغاز کرده بود و با شروع تحریمها روند آن را تسریع بخشید و در حال حاضر سه هزار قطعه را بومیسازی کرده است. آن روزها که شاهد انباشت خودروها به دلیل نبود قطعاتهایتک مانند ECU، ایربگ، مالتی مدیا و… بودیم، کروز تحریمها را فرصتی برای خود دانست و با همت ۱۲ هزار نفری خانواده خود داخلیسازی قطعاتی که روزی رویایی بیش نبود به سرانجام رسید. این امر صرفهجویی ارزی ۵۰ میلیون دلاری، پیوستن ۱۰۰۰ نفر به خانواده ۱۲ هزار نفری کروزو… را در برداشت.
محمدرضا دهقان مدیر تحقیق و توسعه کروز با اشاره به اینکه در این مرکز با سرمایهگذاری بسیار بالا پیشرفتهترین دستگاههای اندازهگیری و سیستمهای طراحی تهیه شده و حدود ۲۳۰ نفر از نخبگان و متخصصان کشور در حال تحقیق و پژوهش هستند، گفت: حاصل کار و فعالیت آنها، طراحی قطعات پیشرفته مورد نیاز خودروسازی کشور است. طراحی قطعات را از مرحله مهندسی معکوس آغاز کردیم و امروز توان آن را داریم تا بر اساس درخواست خودروساز، همگام با هر سطح از تکنولوژی روز دنیا، سیستمهای داخلی خودرو را از ابتدا طراحی کند.
دهقان با تاکید بر اینکه برای داخلیسازی قطعات با کیفیت همیشه آماده هستیم، اظهار کرد: بزرگترین قطعهساز کشور به این موضوع اعتقاد دارد که همکاری بین صنعت و دانشگاهها باید تقویت شود و در این راستا از سال گذشته همکاری با دانشگاهها را آغاز کردیم و با همت جوانان نخبه و دانشگاهی، قطعات استراتژیک وهایتک خودرو را به خودکفایی رساندیم.
وی ادامه داد: کروز سعی در رسیدن به خودکفایی کامل در این صنعت را دارد که در حال حاضر ۵۰ پروژه با دانشگاههای معتبر کشور از جمله شریف، تهران و امیرکبیر در حال انجام است و توانستیم سه هزار قطعه از قطعات مورد نیاز خطوط تولید خودروسازان را که در گذشته از خارج از کشور تامین میشد، بومیسازی کنیم.
دهقان توضیح داد: توانستیم با همت مهندسان و ارتباط با دانشگاههای یادشده به خودکفایی بسیاری از قطعات مانند کنترل بدنه نسل جدید تعدادی از خودروهای داخلی، مدلهای متفاوت سوئیچ، ECU نسل جدید که دارای قابلیتهای منحصربهفرد است، طراحی و ساخت اجزای مکانیکی پلتفرمهای برقی کروز و بهینهسازی آن شامل مجموعه جعبه الکترونیکی کنترل بدنه، متعلقات مکانیکی جعبه الکترونیک ECU، فیوزباکسها و… دست یابیم.
مدیر تحقیق و توسعه کروز در خصوص جذب نخبگان بیان کرد: برای ارتقای دانش فنی، کاهش هزینههای تولید، افزایش بهرهوری و… حدود ۴۰ نفر از دانشجویان دانشگاههای یادشده را در واحد تحقیق و توسعه مستقر کردیم و در آینده با گذراندن واحدهای آموزشی میتوانند جذب شوند. از آن جایی که با تکیه بر توان جامعه دانشگاهی خیلی راحتتر میتوان مشکلات به وجود آمده از تحریمها را بیاثر کرد، جذب نخبگان همچنان ادامه دارد.
گفتنی است کروز در حال حاضر ۳۰ درصد از نیاز خودروسازی کشور را تامین میکند و اقدامات مهمی در راستای بومیسازی قطعات انجام داده است. از دستاوردهای آن میتوان بومیسازی ECU در پنج نسل را اشاره کرد. کروز از حدود ۱۲ سال پیش با تامین ECU با پردازنده ۱۶ بیتی، نیازهای خودروسازان را برآورده کرده و همزمان با ارتقای آپشنها و اضافه شدن ویژگیهای متفاوت از قبیل کروز کنترل، ESC، سطوح آلایندگی بالا، استفاده از گیربکس اتوماتیک و… طراحی نسل ECU 32 بیتی را آغاز کرده و تولید انبوه رسیده است.
این بنگاه اقتصادی پس از پنج سال کار تحقیقاتی و انجام آزمایشهای متعدد، موفق به تولید محصول استراتژیک ایربگ شده که علاوه بر طراحی سختافزار، مستلزم اجرای مرحله به مرحله یک نرمافزار چندین هزار خطی است و اکنون به تولید انبوه رسیده است.
از سال ۱۳۹۰ فرآیند بومیسازی طراحی و تولید قطعات جلوآمپر و مالتیمدیا آغاز شد و به صورت صد درصدی انجام شده است. علاوه بر حساسیت ویژه در ظاهر، این قطعات در دو بخش الکترونیک و مکانیک از پیچیدگی خاصی برخوردار هستند و تکنولوژی روز به کار رفته مدام در حال تغییرات است. به همین منظور کروز با درک صحیح از فناوری روز دنیا، به صورت پیوسته اقدام به به روزآوری پلتفرمهای الکترونیکی به کار رفته میکند که از جمله میتوان به ارائه مالتیمدیاهایی با پلتفرمهای اندروید، لینوکس و جلوآمپرهای دیجیتالی با نمایشگر TFT برای مدلهای جدید خودروهای داخلی اشاره کرد و در مواردی مانند طراحی پلتفرم و نقشه رهیاب با شرکتهای دانشبنیان و دانشگاههای برتر کشور همکاری داشته است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد