7 - 05 - 2023
بیشتر از ظرفیت نمیتوانیم بنزین تولید کنیم
گروه انرژی- هرچند در ردیفهای بودجه امسال واردات بنزین و گازوئیل به میزان یک میلیارد دلار پیشبینی شده است، با این حال دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت میگوید که تولیدکنندهها آب پاکی را روی دست دولت و کمیسیون انرژی ریختهاند که پالایشگاهها بیشتر از ظرفیتشان نمیتوانند بنزین و گازوئیل تولید کنند.
پس از آنکه مصرف بنزین که از نیمه دوم سال گذشته، به تدریج افزایش یافت، دولت ناچار شد علاوه بر استمداد از پتروشیمیها برای تولید بنزین، از روسیه هم بنزین وارد کند. صرفنظر از هزینههایی که بابت واردات بنزین صورت گرفت، انتظار این بود که پالایشگاهها با استفاده از همه ظرفیتهای خود بنزین مورد نیاز کشور را تامین کنند؛ موضوعی که حالا ناصر عاشوری قلعهرودخانی دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت میگوید که آنها به دولت و مجلس گفتهاند انتظار تولید بیشتر بنزین از تولیدکنندهها را نداشته باشند زیرا ظرفیتشان کامل است.
عاشوری قلعهرودخانی در گفتوگو با ایلنا تاکید میکند: نمیتوانیم ۱۱۵ میلیون لیتر را به ۱۵۰ میلیون لیتر برسانیم، ما چنین ظرفیتی نداریم. یا باید همین میزان بنزین مدیریت شود یا اینکه واردات داشته باشیم.
چنین خبری شاید برای دولت که با کسری بودجه هم روبهرو است، خوشایند نباشد با این حال مجلس را ناچار کرد که تصمیم بگیرد رقمی برای واردات بنزین و گازوئیل در بودجه در نظر بگیرد.
پیش از این مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت که دولت در مفروضات تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۲، واردات سوخت به میزان بیش از ۶۰۰ میلیون دلار بنزین و ۳۰۰ میلیون دلار گازوئیل را لحاظ کرده است. بدین ترتیب پیشبینی دولت بر واردات حدود یک میلیارد دلار بنزین و گازوئیل در سال ۱۴۰۲ است. فروش داخلی گازوئیل حدود ۵/۷ هزار میلیارد تومان برای دولت در سال ۱۴۰۲ درآمدزایی دارد ولی مجبور است بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان صرف واردات گازوئیل کند.
به گفته وی، دولت باید مبلغی بیش از ۵/۴ هزار میلیارد تومان بر درآمد حاصله بیفزاید و این مبلغ را صرف واردات برای تامین نیاز داخل کند. به نظرم این مدل سیاستورزی کاملا نادرست است و نمیتوان این ریلگذاری غلط در حوزه تراز انرژی را ادامه داد.
حالا دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت درباره اوضاع بنزین در کشور میگوید: در حال حاضر بین ۱۰۵ تا ۱۱۵ میلیون لیتر روزانه تولید بنزین داریم و دلیل اینکه این عدد تولید ثابت نیست، مسائل مختلفی از جمله اورهال شدن واحدهای بنزین پالایشگاههای کشور و یا تعمیرات جزئی در کاهش تولید دخیل هستند.
او اعلام کرده که در کل با ظرفیت کامل و در سه شیفت تولید داریم و همه پالایشگاهها در مدار تولید قرار دارند، با این حال مصرف بسیار بالاست به طوری که در تعطیلات گذشته رقم مصرف تا ۱۴۵ میلیون لیتر در روز رسید بنابراین وقتی مصرف از ۱۰۰ میلیون لیتر بالاتر برود معادلات را بههم میریزد، بنزین هم که برای مصرف عموم مردم امری ضروری و حیاتی است. بنابراین دولت ناچار است امسال تصمیم به واردات بگیرد مگر اینکه مجلس و دولت پیشبینی و تمهیدات لازم را برای استفاده از سوخت جایگزین مثل الانجی و سیانجی یا اصلاح ساختاری خودروسازان و کاهش مصرف و سهمیهبندی را در دستور کار قرار دهند تا همین ۱۰۰ میلیون لیتر سوخت را مدیریت کنند در غیر این صورت حتما باید واردات داشته باشیم.
عاشوری درباره مباحثی در زمینه افزایش تولید و کاهش کیفیت بنزین بیان کرد: ما به دولت و کمیسیون انرژی اعلام کردیم ظرفیت پالایشگاهها کامل است و انتظار تولید بیشتر نداشته باشند بنابراین وقتی ظرفیت کامل است نمیتوانیم ۱۱۵ میلیون لیتر را به ۱۵۰ میلیون لیتر برسانیم. ما چنین ظرفیتی نداریم یا باید همین میزان بنزین مدیریت شود یا اینکه واردات داشته باشیم.
دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت درباره تامین تجهیزات مورد نیاز پالایشگاهها هم گفته است: ما برای تامین تکنولوژی تحریم هستیم، اکنون ۸۰ تا ۸۵ درصد قطعات برای تعمیرات اساسی داخلی است، مثلا پالایشگاه شازند برای اورهال به تنهایی بیش از ۱۳ هزار قطعه را خودش تولید میکند و کالاهای خارجی را نیز با واسطه وارد میکند.
وی درباره ساخت پالایشگاه جدید برای پاسخگویی به درصد تقاضای بنزین اظهار داشت: اگر امکانات و تکنولوژی موجود باشد احداث پالایشگاه بزرگ ۵ تا ۶ سال زمان میبرد، اکنون برنامه احداث پتروپالایشگاه هم در دست اجرا داریم و هنوز به بهرهبرداری نرسیده است. بنابراین ساخت پالایشگاه تا چند سال جواب نمیدهد که بتوانیم از این مسیر تامین بنزین و مازاد نیاز را تامین کنیم، در نتیجه برای افزایش تقاضا باید سیاست، برنامهریزیها و الگوی مصرف را تغییر دهیم، مثلا خودروسازان باید تکنولوژی را به کار بگیرند که ۱۰ لیتر بنزین را به ۴ تا ۵ لیتر برسانند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد