7 - 04 - 2025
تئاتر مافیا ندارد
ایرنا- مسعود والا که کارهای او اعم از «شیزوفرنی» و کنسرتنمایش «ایرج، زهره، منوچهر» جزو پرمخاطبترین اجراها بوده، میگوید: در تئاتر مافیا نداریم. برخلاف سینما، تئاتر اصلا مافیا ندارد اما نقش رابطه مشهود است. او اظهار داشت: «مافیا» واژه جالبی در تئاتر نیست. خیلیها با خلوصنیت کار میکنند و مرکز هنرهای نمایشی پشتیبان خوبی برای بچههای تئاتری است که کار میکنند اما وقتی کارگردان کار اولی را جایی میبرم میگویند باید پنج کار داشته باشد. با وجود اینکه من فروش را تضمین میکنم اما سالن دولتی به من نمیدهند. او از متن خوب در وهله نخست و کارگردان خلاق، تبلیغات مناسب و مهمتر از همه شناختن گروه هدف بهعنوان مهمترین راهکارها برای دسترسی به فروش بالا در تئاتر نام برد و گفت: سبک کاری باید مطابق با نیاز جامعه باشد که در زمان حاضر با توجه به شرایط اقتصادی کشور، در کارهای سورئال، ابزورد و رئال نمیتوانم فعالیت کنم و بیشتر سعی میکنم کارهایی باشد که خنده را روی لب مردم بیاورد و موسیقی همراه آن باشد. او تصریح کرد: پنل تبلیغاتی مهمترین فاکتور است و اینکه تماشاگر کار را بپسندد. هفته نخست است که میتوان تماشاگر را با تبلیغات جذب کرد و از هفته دوم، تماشاگر، تماشاگر میآورد. او تاکید کرد: باید تبلیغات مناسب داشته باشیم و متن و انتخاب آن و همچنین انتخاب کارگردان خلاق و هوشمند و نیز کستینگ مهم است که بازیگر را مطابق با نقش انتخاب کند و این یکی از مهمترین اتفاقاتی است که باید در تئاتر بیفتد. نه اینکه بازیگر را بهخاطر طرفدارانش انتخاب کرد. بازیگرهایی داریم که شاید چهره نیستند اما در نقشی بسیار خوب ظاهر شدند و مخاطبان را به داخل سالن کشیدند. از نظر من، جذابیت یک بازیگر روی صحنه خیلی مهمتر از چهره بودنش است. والا در این باره که چنددرصد فروش در تئاتر و سینما به کارگردان، تهیهکننده و بازیگر برمیگردد؟ گفت: در شرایط فعلی، تهیهکننده تاثیرگذار نیست، شاید مردم در تئاتر به اسم تهیهکننده اعتماد کنند و بدانند که این تهیهکننده کاری را حسابشده، دقیق و منظم انجام میدهد. ما وقتی کاری را میخواهیم شروع کنیم، سه ماه قبل از اجرا پلن داریم، گروههای هدف را مشخص و اجراهایی که همزمان اجرا خواهند داشت را بررسی میکنیم که کدامیک به سبک ما نزدیک است. در زمان حاضر، اسم، تماشاگر نمیآورد، فقط کار خوب است که میتواند تماشاگر بیاورد حتی اگر کارگردان و تهیهکننده ناشناخته باشند. او گفت: در سال۱۴۰۳، کارهایی به اجرا رفتند که بعضا بازیگر چهره هم داشتند اما فروش مناسبی نداشتند. البته بازیگران بسیار خوبی داشتیم، چهره بودند، فروختند و کار هم خیلی قوی بود اما دیگر اسم، تماشاگر نمیآورد. اطمینان مردم به تهیهکننده میتواند باشد، همچنین کارگردان و پیشینه او و اینکه بهروز شده باشد. کارگردانهای قدیمی داریم که بهروز نشدهاند و کماکان با سبک قدیم کار میکنند. او خاطرنشان کرد: سبک و مزاج مخاطب عوض شده و چیزهایی را میپسندد که با حال و روز جامعهاش هماهنگ باشد و همذاتپنداری کند. نوع کار هم خیلی مهم است. بازیگر هم تاثیرگذار است. یک تیم است که میتواند تماشاگر را به داخل سالن بکشاند و اعتماد مردم به بازیگر، کارگردان و تهیهکننده باعث میشود تماشاگر یک کاری را برای تماشا انتخاب کند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد