27 - 02 - 2024
تاثیر مهم برندسازی در موفقیت کسب وکارهای ۱۴۰۳
مجتبی پیرزاد*-
در حالی که خاورمیانه درگیر یک جنگ تمامعیار با تلفات سنگین بین طرفین است، اما واکنش بازارهای سرمایه در ایران نیز بسان جنگزدهها بود و نهتنها دلار مرز مقاومت ۵۰ هزار تومان را شکست و به بالای ۵۷ هزار تومان رسیده و البته بورس یکپارچه قرمز بازگشایی شد و در ادامه این روند به بازار طلا و سکه ایران نیز سرایت کرده و بلکه تا آخرین روزهای ۱۴۰۲ هم ادامه خواهد داشت. این در حالی است که اقتصاد، همواره در مسائل سیاسی در جهان پیشرو است، اما این واکنش تند اقتصاد و بازارهای سرمایه در ایران چه نشانهای را برای کسبوکارهای ایرانی با خود حمل میکند؟ در پاسخ به تهدیدات اقتصادی پیش روی کسبوکارها چه باید کرد؟
موضوع این است که برخلاف روند جهانی در شاخصهای اقتصادی ایران اثرات این جنگ خود را بیشتر از تاثیرات بر سایر کشورهای خاورمیانه و دیگر کشورهای جهان نشان داد. برای نیمه دوم سال آتی تحلیل من این است که بحث انتخابات آمریکا و امکان تغییرات جدیای که ممکن است در مورد تحریمهای ایران رخ بدهد، میتواند اثرات جدیتر، بیشتر و پابرجاتری را در حوزه تورم و انتظارات تورمی و قیمت دولت در اقتصاد ایران ایجاد کند. از نیمه دوم سال آینده برای اقتصاد ایران باید منتظر شرایط پیچیده و کلیدی باشیم. مساله انتخابات آمریکا که میتواند انتظارات تورمی را دوباره افزایش دهد و تورم میتواند افزایش پیدا کند و این خود میتواند عامل افزایش یا جهش قیمت دلار شود، لذا دولت و دولتمردان برای سال آتی باید یک برنامه بسیار هوشمندانه برای رویارویی با شرایط تحریمی، شرایط انتخابات آمریکا و شرایط تشدید انتظارات تورمی داشته باشند، لذا مباحث سال آینده را بیشتر بر اقتصاد ایران و کسبوکارها اثرگذار میدانم تا جنگ.لازم به ذکر است هیچ استراتژی رشد کسبوکاری نمیتواند تضمین موفقیت مطلق باشد، اما با بررسی دقیق شرایط و عوامل محیطی، تحلیل درست و انتخاب استراتژی مناسب، مدیریت منابع و عملکرد بهینه، میتوان به تحقق رشد و توسعه کسبوکار دست یافت. از طریق انعطافپذیری، ارزیابی مداوم و تطبیق با تغییرات، سازمانها میتوانند در مسیر موفقیت قرار بگیرند و رقابتی قوی در بازار حاکم شود. استراتژی رشد برندینگ کسبوکارها به عنوان یک عامل بحرانی برای رقابت و بقای سازمانها در سال ۱۴۰۳ مطرح میشود. با انتخاب و اجرای استراتژی مناسب، سازمانها میتوانند به توسعه و رشد پایدار بازاریابی، فروش و برندینگ طولی و عرضی دست یابند و در مسیر رسیدن به اهداف بلندمدت خود قرار گیرند. با در نظر گرفتن عوامل بازار، نیازمندیهای مشتریان و فرصتهای جدید و استفاده از راهکارهایی مانند توسعه بازارها، توسعه محصولات و خدمات جدید و همکاری با سایر سازمانها، میتوان به استراتژی رشد موثری دست یافت. برندسازی تاثیر کسبوکار را افزایش میدهد و همین مساله به برند کمک میکند که در صحنه رقابت حاضر شود. ارزش برند در ذهن و دیدگاه مشتری دارای تاثیر بالایی است و باعث اعتمادسازی در ذهن مخاطب نسبت به آن عنوان تجاری یا شخص حقیقی میشود. در نتیجه، برندسازی در موفقیت کسبوکار بسیار تاثیرگذار است و باید برای آن برنامهریزی انجام داد. برندسازی یا همان برندینگ همیشه یک بخش حیاتی از تجارت بوده، اما ممکن است در سال ۱۴۰۳ بیش از هر زمان دیگری اهمیت داشته باشد. با رشد غیرقابل باور رسانههای اجتماعی، مصرفکنندگان هر روز با برندهای جدیدی روبهرو میشوند. این موضوع باعث شده مصرفکنندگان گزینههای زیادی برای انتخاب داشته باشند، به همین دلیل با تحقیق و جستوجو بهترین موارد را انتخاب میکنند. یکی از واضحترین دلایلی که باعث میشود اهمیت برندینگ در کسبوکار را درک کنید، این است که کمک میکند افراد بیشتری شما را بشناسند. اگر برندسازی قوی برای کسبوکار خود داشته باشید، مردم به طور طبیعی به آن توجه بیشتری میکنند.
کسبوکاری که واقعا برندسازی منسجمی ندارد، برای مدت طولانی نمیتواند دوام بیاورد و کمکم از بین میرود. با این حال، کسبوکارها با عناصری مانند لوگوی متمایز، رنگهای جذاب و سایر عناصر بصری راحتتر در ذهن افراد باقی میمانند. در این بین ممکن است شخصی فقط برای یک لحظه برند شما را ببیند، اما اگر این موضوع به شکلی مثبت اتفاق بیفتد، احتمالا برند شما در ذهن او باقی خواهد ماند و در نهایت زمانی که آنها به محصولی مشابه محصول شما نیاز پیدا کنند، قطعا از شما خرید خواهند کرد.
داشتن و راهاندازی کسبوکار آنلاین در برندینگ به شما خیلی کمک میکند، زیرا روزانه افراد زیادی در اینترنت و گوگل چرخ میزنند و داشتن پایگاهی که بتواند همیشه نام برند و بیزنس شما را زنده نگه دارد به رشد کسبوکار شما کمک میکند. وفاداری مشتریان یکی دیگر از مواردی است که اهمیت برندینگ در کسبوکار را نشان میدهد. قطعا هیچ کدام از ما مشتریانی را نمیخواهیم که فقط برندی که داریم را بشناسند و یک بار از کسبوکار ما استفاده کنند، بلکه میخواهیم مشتریانی داشته باشیم که بارها از محصولاتمان استفاده کنند. به همین خاطر با کمک برندینگ اصولی میتوانیم به کسبوکار خود جنبه انسانیتری بدهیم، بنابراین از بسیاری جهات میتوانید احساسات مردم را از طریق برندسازی تحریک کنید تا آنها بتوانند راحتتر با برند شما ارتباط برقرار کنند.
از طرفی برندسازی به شما این امکان را میدهد که با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید و در نهایت میتواند آنها را به مشتریان وفادار تبدیل کند. میتوانید برندی ایجاد کنید که مردم واقعا به آن اهمیت میدهند و در نهایت در گردونه رقابت به موفقیت دست پیدا کنید. استراتژی رشد برندینگ کسبوکار میتواند برای سازمانها به دستاوردهای مهمی منجر شود. برخی از مزایای استراتژی رشد برندینگ کسبوکار افزایش درآمد و بهبود سهم بازار است. با اجرای استراتژیهای رشد مناسب، سازمان قادر است به تعداد بیشتری مشتری دسترسی پیدا کند، محصولات و خدمات جدید را به بازار عرضه کند و سهم بازار خود را افزایش دهد. این برای رشد و استحکام مالی سازمان بسیار مهم است. با استراتژی رشد کسبوکار، سازمان میتواند روابط قویتری با مشتریان ایجاد کند و آن را توسعه دهد.
افزایش تعداد مشتریان و ورود به بازارهای جدید، به سازمان امکان میدهد تا با مشتریان جدید در ارتباط باشد و بازاریابی و فروش خود را گسترش دهد. این روابط قویتر میتواند منجر به افزایش وفاداری مشتریان و افزایش تکرار خرید آنها شود. با رشد برندینگ، شناخت برند سازمان نیز بهبود مییابد. با ورود به بازارهای جدید و ارائه خدمات و محصولات جدید، برند سازمان به مشتریان بیشتری معرفی میشود.
این به سازمان امکان میدهد تا در ذهن مشتریان به عنوان یک برند قوی و قابل اعتماد جا بیفتد.
شناخت برند قوی به سازمان کمک میکند تا رقابتی مزیتآفرینانه داشته باشد و در مقابل رقبا متمایز شود. استراتژی رشد کسبوکار میتواند به سازمان امکان توسعه نوآوری و فناوری را بدهد. با رشد و گسترش، سازمان به منابع بیشتری دسترسی پیدا میکند که میتواند در تحقق ایدههای پولساز نوآورانه و توسعه فناوریهای جدید کمک کند. این به سازمان امکان میدهد تا در صنعت خود پیشرو باشد، محصولات و خدمات جدید را به بازار عرضه کند و رقابتپذیری خود را بالا ببرد. استراتژی رشد کسبوکار میتواند منجر به بهبود عملکرد و بهرهوری سازمان شود.
با رشد و گسترش، سازمان میتواند عملیات خود را بهبود ببخشد و فرآیندهای کاری را بهینهسازی کند. افزایش تولید و فروش، اندازهگیری بهتر منابع و مدیریت منابع مالی، بهبود عملکرد سازمان را تسهیل میکند. بازار به اندازه بیشتری برای بهرهبرداری از اقتصاد از مقیاس ارائه میدهد که میتواند بهرهوری را افزایش دهد. استراتژی رشد کسبوکار میتواند به سازمان کمک کند تا از تهدیدها و خطرات موجود در بازار پیشگیری کند. با رشد و گسترش، سازمان میتواند به شکلی فعال در بازار حضور داشته باشد و رقبا را در مقابل خود رقابتی کند. با ورود به بازارهای جدید، سازمان میتواند از تنوع جغرافیایی و صنعتی بهره ببرد و ریسک را توزیع کند. استراتژی رشد کسبوکار میتواند به سازمان کمک کند تا منابع و سرمایه بیشتری جذب کند. با رشد و گسترش، سازمان جذب سرمایه جدید، سرمایهگذاران و همکاران بیشتری را جلب میکند.
این منابع و سرمایه قادر هستند به سازمان کمک کنند تا برنامههای رشد خود را اجرا، تجهیزات و فناوریهای جدید را تهیه، نیروی کار را تقویت و رشد پایدارتری را تجربه کند. در پایان برندینگ میتواند شما را در رقابت موفق کند و مشتریان وفادار بیشتری را برای شما به وجود آورد و شما را در برابر بحرانهای وحشتناک پیش رو که ذکر کردم، مصون نگه دارد. با این حال برندینگ با تبلیغات معنا پیدا میکند و تبلیغات با برندینگ، در نتیجه هر کدام از آنها نباشند موفقیت کسبوکار امکانپذیر نیست.
*مدرس دانشگاه و استراتژیست
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد