1 - 02 - 2023
تالیا درگیر جناح بندی های سیاسی
مشترکان سیمکارتهای اعتباری تالیا به دلیل عدم توسعه این شبکه و شکست آن در میان دیگر اپراتورها، نه تنها با شبکهای بدون پوشش مواجهند بلکه برای تهیه کارت شارژ و خرید الکترونیکی شارژ نیز با مشکلات بسیاری دستوپنجه نرم کرده و در بلاتکلیفی بهسر میبرند.
پروژه سیمکارت اعتباری تالیا از جمله دستاوردهای وزارت ارتباطات دولت هشتم بود که توسط بخش تعاونی کشور و با هدف اشتغالزایی و مرتفع کردن نیاز مخابراتی کشور در بخش سیار شروع به فعالیت کرد.
این پروژه که در واقع اولین تجربه خصوصی سازی به معنای واقعی در این بخش بود چنانچه مورد حمایت قرار میگرفت باید اکنون بیش از شش میلیون نفر در کشور سیمکارتهای این اپراتور را در دست میگرفتند اما بیش از شش سال که از زمان راهاندازی شبکه تالیا میگذرد آمارها نشان میدهد که فقط حدود ۲۰۰ هزار نفر، سیمکارتهای تالیا را در دست دارند که آن هم تنها در تهران و برخی مراکز استانها دارای پوشش شبکهای است.
اگرچه عدم موفقیت پروژه تالیا از دید مسوولان، اهمال کاری و قصور در نظارت صحیح و کافی بر اجرای پروژه اعلام شد اما آنچه در این میان باید مورد توجه قرار گیرد عدم حمایت وزارت ارتباطات از این پروژه سودآور است که ۵۷ درصد درآمد ناخالص آن به خزانه دولت واریز میشود و نیز عدم حمایت از معدود مشترکانی که هماکنون در بلاتکلیفی به سرمیبرند.
شکست زودهنگام
شرکت مخابرات ایران در بهمنماه سال ۸۲ قسمتی از فعالیتهای مخابراتی خود شامل ایجاد، بهرهبرداری، نگهداری و انتقال یک شبکه مخابراتی سیار در قالب مناقصه به بخش غیردولتی که امروزه با نام تالیا شناخته میشود را به مدت ۱۰ سال واگذار کرد که این پروژه رسما از خردادماه سال ۸۴ آغاز بهکار کرد.
تالیا اولین مشارکت چشمگیر بخش خصوصی در حوزه مخابرات کشور بود که تا پیش از این در انحصار مطلق دولت قرار داشت و به نوعی تالیا محصول اولین برونسپاری بزرگ مجموعه فوق دولتی مخابرات بود که با سرمایهگذاری بیش از هشت هزار سهامدار یک شرکت تعاونی به بهرهبرداری رسید و متعهد شد طی مدت بهرهبرداری، ۵۷ درصد از مجموع درآمد ناخالص خود را به دولت تخصیص دهد اما حرکت موازی مخابرات به سمت ارایه سیمکارتهای اعتباری این توفیق را از تالیا گرفت.
با روی کار آمدن دولت نهم و تغییر سیاستهای وزارت ارتباطات در حمایت از این پروژه، توسعه شبکه تالیا با مشکل مواجه شد و این پیمانکار دیگر نتوانست آنطور که باید به فعالیت بپردازد و به نوعی این پروژه در چارچوب تصمیمات مقامات عالی رتبه کشور برباد رفت.
کارشناسان عدم جذب سرمایهگذاری خارجی در پروژه تالیا را به دلیل اقتصادی نبودن آن از جمله دلایل موفق نشدن این پروژه عنوان میکنند و معتقدند اگر ارایه سیمکارتهای اعتباری مخابرات از طریق تالیا صورت میگرفت این پروژه به سوددهی میرسید و برای جذب سرمایهگذار خارجی با مشکل مواجه نمیشد.
مشترکان سرگردان
عدم موفقیت پروژه سیمکارت اعتباری تالیا که میتوانست به عنوان پیمانکار مخابرات ارایه سیمکارتهای اعتباری را به عهده گیرد باعث شده تا مشترکان این اپراتور که چندسالی است با عدم آنتندهی مناسب و پوشش کامل شبکه خو گرفتهاند با قطع و وصلیهای مکرر و عدم سرویسدهی شبکه نیز مواجه شوند و هم اکنون نیز نبود کارت شارژ و مشکلاتی از این دست سبب شده تا اندک مشترکان تالیا به دنبال جایگزینی دیگر برای اپراتور خود باشند.
این درحالی است که برخی مشترکان تالیا مجبورند برای حفظ شماره تلفن خود همچنان این سیمکارتها را در دست گیرند اما در نهایت امکان تهیه کارت شارژ برای این مشترکان وجود ندارد و کارت شارژهای تالیا حتی در مراکز خرید و فروش موبایل نیز به سختی پیدا میشود.
هماکنون مشترکان تالیا تنها از طریق معدود عابر بانکهای یکی از بانکهای کشور میتوانند سیمکارتهای خود را شارژ کنند و این مشترکان حتی امکان خرید اینترنتی کارت شارژ را هم ندارند و گزینه مربوط به خرید شارژ اینترنتی تالیا در سایت رسمی این شرکت نیز با مشکلات عدیدهای مواجه است.
بسیاری از خودپردازهای بانکی، گزینه شارژ تالیا را برای خرید کارت شارژ ندارند و خرید این کارت شارژها از طریق دستگاههای pos نیز غیرممکن است.
شبکه تالیا اگرچه در ابتدا به سبب نیاز بازار به سرعت و به شدت در بازار سیمکارت کشور جا افتاد و حدود ۹۵۰ هزار نفر سیمکارتهای این اپراتور را استفاده میکردند اما مشکلات موجود در این پروژه و عدم توسعه آن باعث شد هماکنون تعداد مشترکان آن به کمتر از یکسوم کاهش یابد و همین معدود مشترکان نیز به دلیل عدم حمایت از سوی این اپراتور ترجیح میدهند از خیر سیمکارت و شماره خود بگذرند و اپراتور دیگری را برای برقراری ارتباطات انتخاب کنند.
در این شرایط به نظر میرسد، عدم کسب موفقیت لازم در این پروژه باعث شده مسوولان تالیا توسعه شبکه و تجدید سرمایهگذاری و فعالیت در آن را به فراموشی بسپارند.
تصمیم مخابرات
به گزارش مهر، تالیا تاکنون ۷۱۰ سایت BTS در کشور نصب کرده که این ظرفیت بدون استفاده باقی مانده و این درحالی است که مسوولان مخابرات معتقدند پروژه تالیا به ضرر مخابرات است و این شرکت در سال ۸۸ حدود ۲۷ میلیارد تومان به مخابرات ضرر زده است.
به همین دلیل شرکت مخابرات ایران برای احیای دوباره تالیا و استفاده از ظرفیتهای این شبکه تصمیم دارد با موافقت مجتمع صنعتی رفسنجان ۵۱ درصد سهم این شرکت را خریداری کند و شش میلیون سیمکارت از طریق شبکه تالیا واگذار کند. بر این اساس خبرهایی از ارزشگذاری این پروژه و ارایه نظر نهایی گروه کارشناسی قیمتگذاری پروژه تالیا به گوش میرسد.
طبق گفتههای مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با مذاکرات انجام شده با مجتمع صنعتی رفسنجان، استفاده از ظرفیتهای بلااستفاده شبکه تالیا و احیای این پروژه در دستور کار قرار گرفته و پیشنهاداتی از سوی مجتمع صنعتی رفسنجان برای ساماندهی وضعیت این شبکه به مخابرات ارایه شده که این پیشنهادات مراحل بررسی را طی میکند تا به زودی تکلیف این پروژه مشخص شود.
با این حال کارشناسان درگیری و مخالفتهای جناحی را عمدهترین عامل مشکلات در پروژه تالیا دانسته و معتقدند بعد از چند دهه بحث و تصویب قوانین متعدد برای خصوصیسازی در کشور به ویژه در بخش مخابرات هیچیک از دولتها حاضر به گذشتن از انحصارات خود حتی به قیمت لطمهزدن به اقتصاد مردم و کشور نبوده و به همین دلیل پروژه تالیا با وجود قوانین مشخص و مصوب برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی نه تنها با شکست مواجه شد بلکه مشترکان سرگردان و بلاتکلیفی دارد که نمیدانند با سیمکارتهای بدون خدمات و پشتیبانی چه کنند و پاسخگویی نیز در این زمینه
وجود ندارد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد