13 - 11 - 2019
تامین مالی پویا با ابزارهای بازار سرمایه
یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه هدایت جریان نقدینگی به سمت صنعت نیازمند همراهی تمامی وزارتخانههای بزرگ مانند نفت و صنعت و معدن است گفت: تجربه موفق همراهی شرکت راهآهن در تامین مالی شرکتهای ریلی نشان داد با همراهی سایر نهادهای دولتی از جمله سازمان بورس و نگاه مثبت آنها به بخش خصوصی، ۶۰ درصد مشکل تامین مالی برطرف شده است. خواجهنصیری در این پنل با بیان اینکه اساس مسائل تامین مالی در فضای مالی دنیا فضای عرضه و تقاضاست، گفت: همواره منابعی وجود دارد که باید تخصیص داده شود و جایگاههایی هستند که خواهان دریافت این منابع هستند و افزایش کارایی بازار در حوزه منابع مالی به معنای امکان تخصیص بهینه منابع با کمترین هزینه است. این فعال بازار سرمایه با بیان اینکه بخشهای مختلفی در دولت و بخشهای دیگر به دنبال افزایش تامین مالی هستند، افزود: استراتژی تامین مالی در کشور در سال گذشته طوری بوده که حدود هزار میلیارد تومان در سیستم بانکی و در قالب سپرده بانکی با سود ۲۰ تا ۲۳ درصد وجود داشته و این در حالی است که در همین سال شاهد یکسوم شدن ارزش پول ملی بودیم. وی بزرگترین مشکل حال حاضر بازار برای تامین سرمایه را برنامهریزی دانسته و گفت: شرکتهای خصوصی از تامین مالی چندمیلیاردی عاجزند و رسوب پول مردم در برخی سیستمها سبب میشود تا این پول به دست تولیدکننده نرسد. خواجه نصیری با بیان اینکه عدم تامین مالی ربطی به نبود پول در کشور ندارد گفت: خالق بالقوه نقدینگی در سیستم بانکی کشور هستیم و ماهی چندصد هزار میلیارد تومان نقدینگی خلق میکنیم در حالی که تولیدکنندگان نیازمند چندده هزار میلیارد تومان هستند. وی با بیان اینکه نبود تامین مالی در کشور واقعی نیست، گفت: راهآهن به عنوان همراهکننده و هماهنگکننده در نقش ضمانت، اعتبارسنجی و ارزیابی نقش موثری در تامین مالی پول داشته است. خواجه نصیری در ادامه گفت: امروز نرخ ارز یکسوم شده و اگر کسی با تامین مالی بالای ۳۰ درصد نیز هزینه میکرد، امروز برنده بود. مدیرعامل شرکت تامین سرمایه تمدن با تاکید بر آنکه نیاز به همراهانی همچون راهآهن داریم تا موانعی که سیستم ایجاد میکند را مرتفع کند گفت: برای اینکه جریان نقدینگی به سمت صنعت هدایت شود باید تمامی وزارتخانههای بزرگ همچون نفت، وزارت صنعت و معدن و وزارت رفاه همراه شوند. به گفته وی برای ارتقای یک صنعت باید سیستم تامین مالی آن چیده شود و ما از وزارتخانههایی همچون نفت، رانت و سوبسید نمیخواهیم اما ضمانتدهی و حمایت بخش خصوصی را خواستاریم. این فعال بازار سرمایه با بیان اینکه باید بخشهای حاکمیتی دست از تصدیگری بردارند گفت: تجربه موفق همراهی شرکت راهآهن نشان میدهد باید به بخش خصوصی نگاه مثبت داشت. مدیرعامل شرکت تامین سرمایه تمدن با بیان اینکه باید تهدیدهای بخش خصوصی را کاهش داده و بخش خصوصی را قابل اتکا و اعتماد دانست، گفت: این اعتبار هم قرار نیست بیپایه داده شود و میتوان فضای اعتبارسنجی برای آن ایجاد کرده و سازماندهی کرد. به گفته خواجه نصیری اگر سایر نهادهای دولتی هم این راهکار را مدنظر قرار دهند و الگوبرداری کنند، ۶۰ درصد مشکل تامین مالی مرتفع شده و حجم تامین مالی بخش خصوصی ده برابر میشود. مدیرعامل شرکت تامین سرمایه تمدن در ادامه به فعالیت کلینیک درمانگری ملی این شرکت اشاره کرده و گفت: از دیدگاه کلان ایجاد نقدینگی و تورم موجب ایجاد مشکلاتی در کشور شده و ارزش پول ملی را کاهش داده و اختلاف طبقاتی را افزایش میدهد. خواجه نصیری با بیان اینکه سرمایهگذاری کوتاهمدت را باید تبدیل به سرمایهگذاری بلندمدت کنیم گفت: به جای آنکه نقدینگی را هر ماه به جامعه اضافه کنیم باید مقاصد خوبی برای مردم تعریف کرده و آنها را به سمتی سوق دهیم که به جای سرمایهگذاری در بانک، در جایی سرمایهگذاری کنند که تولید ثروت میکند. وی با بیان اینکه باید ساختارهای مولد در کشور شکل گیرد گفت: اگر سهامدار شرکتهای سودآور باشیم توسعه رخ میدهد. مدیرعامل شرکت تامین سرمایه تمدن تنها راه درمان اقتصاد کشور را همین موضوع دانسته و ادامه داد: با گزارشگری دقیق و ایجاد محصولهای خوب، همانطور که صنعت ریلی به این سمت رغبت پیدا کرد، سایر افراد و حوزهها را نیز به همین سمت بخوانیم. خواجه نصیری با بیان اینکه نقدینگی همچون سیل جاده اقتصادی کشور را تخریب میکند گفت: نتیجه درمانگری مالی، محصولات مالی است که مولد بوده و ثروت ملی تولید میکند. به گفته مدیرعامل شرکت تامین سرمایه تمدن باید پول را از بازارهای موازی که تورمهای موازی ایجاد میکند خارج کرد. گفتنی است، در این نشست نوراله بیرانوند، معاون تامین سرمایه شرکت راهآهن گفت: با تلاش صورت گرفته در ابتدای سال ۹۸ تولید داخلی سرعت گرفت و چند قرارداد خوب با کمک بازار سرمایه تامین مالی شد. وی تصریح کرد: شرکت تامین سرمایه تمدن نقش پررنگی در این میان داشت و برای خرید، ساخت و تولید لوکوموتیو، واگن باری و مسافربری، ۳۰۰ میلیارد تومان از بازار سرمایه تامین مالی شد که این مبلغ به عنوان اهرم مالی تاثیرگذار بوده و رونق خوبی به صنایع داخلی داد. بیرانوند با اشاره به چرایی استقبال بازار سرمایه به صنعت ریلی گفت: در راهآهن سه ساز و کار را تدارک دیدیم تا نظر بازار سرمایه را جلب کنیم که تضمین خرید بلندمدت خدمات، ضمانت پروژهها برای کاهش ریسک پذیری آنها و اتخاذ تدابیری برای افزایش بازدهی سرمایه از جمله آنها بود. معاون تامین سرمایه شرکت راهآهن گفت: تلاشمان افزایش سوددهی شرکتهای خصوصی بوده است و در این میان ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید نیز به کار آمد. بیرانوند با تاکید بر آنکه طرحهای ریلی از نظر سوددهی قابل توجیه است گفت: راهآهن تلاش کرده تا در زمینه تامین مالی پروژهها نقش تسهیل گری داشته باشدبه طوریکه در پروژههایی که ۷۰ درصد توسط بخش خصوصی سرمایهگذاری صورت گرفته، ۳۰ درصد نیز راهآهن سرمایهگذاری داشته است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد