17 - 03 - 2020
تبدیل مشق شب به تکالیف مهارتمحور
وزیر آموزشوپرورش در جمع خبرنگاران توضیحاتی درباره حذف مشق شب ارائه داد.
به گزارش خبرگزاریها، سیدمحمد بطحایی پیش از حضور در مراسم تجلیل از معلمان پژوهنده که صبح دیروز برگزار شد، در جمع خبرنگاران توضیحاتی درباره حواشی چند روز اخیر پیرامون حذف مشق شب پیشآمده ارائه داد.
بطحایی گفت: همانطور که پیش از این گفته شده ما در زمینه تکلیف منزل و مشق شب، تغییر رویکرد داریم.
او ادامه داد: البته هنوز کاملا اتفاق نیفتاده چون شرایطی را لازم دارد؛ برنامهای که در دست اجرا داریم این است که آن بخشی از تکالیفی که در مدرسه امکان انجام دارد تحت نظارت معلم صورت گیرد یعنی رونویسیها و دیکتهها که گفته میشود برای تمرین خوشنویسی و مسائل اینچنینی است در منزل به تکالیف مهارتمحور اختصاص پیدا میکند یعنی ما در منزل همچنان در منزل تکالیفی را داریم اما ماهیت آن با آنچه رونویسی و حفظ کردن مطالب در مدارس است، فرق میکند.
کتابهای کمکدرسی دمار از نظام آموزشی درآورده است
وزیر آموزشوپرورش همچنین گفت: اجازه ورود صاحبنظران را به دلایل مختلف به مدرسه نمیدهیم و نتیجه این میشود که دیوار بلندی دور مدرسه کشیدیم که صاحبنظران حوزه تعلیم و تربیت اجازه ورود به آن را ندارند. بطحایی با اشاره به پیشینه پژوهش در آموزشوپرورش بیان کرد: از حیث ساختار اتفاقات بسیاری رخ داده و افت و خیزهای بسیاری در ۴۰ سال گذشته داشتیم اما یکی از مهمترین دلایلی که با پژوهش بیگانه بودیم این است که مخاطب اصلی یعنی مدرسه از جلوی چشم ما کنار رفته است. تا وقتی پژوهش در مدرسه ورود نکند موفقیت در آینده با تردید مواجه است.
او اظهار کرد: متقابلا هم یک جور جدا بودن و برتری نسبت به آموزشوپرورش در بین صاحبنظران وجود دارد و از بالا به پایین با معلمان صحبت میکنند، گویی ما از تعلیم و تربیت چیزی سرمان نمیشود و فقط آنها متخصص تعلیم و تربیت هستند. این موانع بین مدرسه و حوزههای علمیه فاصله ایجاد کرده است. بسیاری از پژوهشهایی که در دانشگاه علوم تربیتی و حوزه علمیه انجام میشود، کاملا با فضای مدرسه غریبه است و مانند دانههای غباری است که در فضا پخش شده و در آینده نظام تعلیم و تربیت تاثیرگذار نیست.
بطحایی با تاکید بر اینکه روشهای ما در مدارس مربوط به ۷۰ سال پیش است و به عبارتی ما ۷۰ سال از تعلیم و تربیت عقب هستیم، تصریح کرد: تا زمانی که غریبگی بین حوزههای پژوهشی و مدرسه وجود دارد این معضل برطرف نمیشود. از همین رو اولویت اصلی برقراری ارتباط با مراجع علمی و مراکز پژوهشی با مدرسه است. صدها پژوهش در پژوهشگاهها در حال انجام است و پژوهشگاهها در آموزشوپرورش باید پل ارتباطی برقرار کنند نه اینکه خود پژوهش کنند، چراکه اولویت امروز آموزشوپرورش این است که واحدهای پژوهشی در آموزشوپرورش بین پژوهشگاهها و مدارس پل ارتباطی برقرار کنند.
او با اشاره به کتابهای کمکدرسی خاطرنشان کرد: کتابهای کمکدرسی دمار از نظام آموزشی ما درآورده است. من با هیچ ناشری دشمنی ندارم و با هیچ فردی که آزمون برگزار میکند دشمن نیستم اما این را یک سم میدانم برای رویکردی که باید آن را اصلاح کنیم؛ سمی که آثار خود را برجا گذاشته و باید تلاش کنیم به تدریج از نظام تعلیم و تربیت ما خارج شود. افتخار ما این است که پیشینه نظام تعلیم و تربیت ما بر آموزههای دینی است؛ آموزههایی که مملو از نکات تربیتی دقیق و اثربخش است اما ما همه را کنار گذاشتهایم و بچهها را در یک سطح نگه میداریم و با شلیک یک تیر میگوییم بدوید و هرکس در این مسابقه اول نشود و نتواند به خط پایان برسد آدم ناتوانی است و از همه جا رانده و مانده است. بچهها اینچنین از کلاس اول ابتدایی مورد حقارت قرار میگیرند و آن وقت توقع داریم این آدمی که به ۲۵ سالگی رسیده بالاترین فضایل اخلاقی را از خود در جامعه نشان دهد.
با هر گونه کتاب کمکدرسی مخالفیم
سرپرست سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی آموزشوپرورش نیز در این رابطه گفت: استفاده از کتب کمکآموزشی را ممنوع کردیم و حتی امسال در جشنواره کتاب رشد کتب کمکدرسی در ابتدایی را داوری نکردیم و اصلا به جشنواره راه ندادیم.
حیدر تورانی در واکنش به اظهارات اخیر یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه مولفان کتب درسی در تالیف کتب آموزشی دست دارند آن هم با این استناد که وقتی یک کتاب درسی هنوز بیرون نیامده کمکآموزشیهایش در بازار موجود است، بیان کرد: چیزی که الان وجود دارد، این است که ارتباط ما با مسوولان ردهبالا به خصوص نمایندگان قوی نیست و تقریبا ضعیف است، به همین دلیل از یکدیگر اطلاعات درستی نداریم.
او ادامه داد: اصلا چیزی به اسم دفتر کمکدرسی نداریم، ما دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی داریم و هیچکدام از مولفان حق این کار را ندارند که همزمان هم کتاب درسی و هم کتب آموزشی تالیف کنند، زیرا ما این را ممنوع کردهایم، اما نمیتوانیم جلوی اقدامات افرادِ اهل اندیشه و قلم را در ساعات غیراداری و بیرون از محل کار بگیریم.
سرپرست سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی آموزشوپرورش در خصوص مخالفت خود با نشر کتب کمکآموزشی ادامه داد: با هر گونه کار کمکدرسی به معنی اینکه پختهخواری را به بچهها تحمیل و به ذهن و خلاقیتشان آسیب وارد کند، مخالفیم، حال چه از طرف مولف باشد چه غیرمولف، به هر حال ما مولفانمان را مدیریت میکنیم.
تورانی اضافه کرد: استفاده از کتب کمکآموزشی را ممنوع کردیم و حتی امسال در جشنواره کتاب رشد کتب کمکدرسی در ابتدایی را داوری نکردیم و اصلا به جشنواره راه ندادیم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد