14 - 10 - 2024
تبلیغات سفر به ایران متوقف شده است؟
به دنبال کاهش سفر خارجیها و لغو بسیاری از پروازهای ایرلاینهای بینالمللی در مسیر ایران، مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی از تغییر شیوههای تبلیغاتی و ترویجی سفر و گردشگری ایران خبر داد و گفت: وضع پیش آمده از اراده دستگاه گردشگری خارج است.
این مشکلات را با چوب جادو نمیتوان حل کرد. با وجود این، برنامههای تبلیغاتی گردشگری و ترویجی سفر به ایران متوقف نشده است و فعلا روی بازارهای همسایه و منطقهای و دیگر شیوههای تبلیغات گردشگری متمرکز شدهایم.
به گزارش ایسنا، مسلم شجاعی درباره آمار سفر به ایران را تا پایان ۶ماهه نخست امسال و پیش از وقایع اخیر، بیش از ۴میلیون و ۱۶۸هزار نفر اعلام کرد و گفت: اگر اتفاقهای ماههای اخیر رخ نداده بود قطعا تعداد گردشگران و مسافران ورودی به ایران بیشتر از این تعداد میشد. متاسفانه با توجه به وقایع اخیر، برنامه بسیاری از مسافران انفرادی و گروههای گردشگری (تورها) به ایران لغو شده است. این موضوع هم برای دوره اوج تقاضای گردشگر خارجی در بهار و هم در پاییز امسال مصداق دارد.
او اضافه کرد: بیشترین ورود به کشور در ۶ ماهه اخیر از کشورهای عراق، افغانستان، ترکیه، پاکستان و کشورهای حاشیه خلیجفارس ثبت شده است. همچنین تا پیش از لغو پروازهای خارجی، در هفت ماه گذشته (از اسفند۱۴۰۲ تا پایان شهریورماه ۱۴۰۳) از مجموع ۲۸کشوری که ایران یکطرفه با آنها لغو روادید کرده است، میانگین ۲۵درصد رشد سفر به ایران را شاهد بودهایم. چنانکه از ۲۸کشور، ۱۶کشور دارای رشد مستمر بودهاند که میتوان به تونس، عربستان، کویت، امارات، بحرین، هندوستان، اندونزی، ازبکستان، بوسنی و صربستان اشاره کرد.
مدیر توسعه گردشگری خارجی درباره استراتژی گردشگری بینالمللی ایران در وضع حاضر توضیح داد: اتفاقاتی که در منطقه و کشور رخ داده خارج از اراده و توان ما به عنوان دستگاه متولی گردشگری است و در کوتاهمدت نمیتوان با چوب جادو این مشکل را حل کرد. هر زمان که از این مرحله گذر کردیم میتوانیم برنامههای میانمدت و بلندمدت را جدی پیگیری کنیم.
او ادامه داد: اداره کل توسعه گردشگری پیش از اتفاقات یکی،دو ماه اخیر، برنامههای تبلیغاتی گستردهای را در کشورهایی که ایران با آنها یکطرفه لغو روادید کرده است، آغاز کرده بود؛ قرار بود در کنار رودشوها (Roadshow) که تاکنون در تعدادی از کشورهای آسیای جنوبشرقی و هندوستان برگزار شده است، تورهای اینفلوئنسر مارکتینگ از کشورهای هند، اردن و مصر نیز در ایران اجرا شود که بهخاطر وضعیت پیشآمده، فعلا متوقف شده است.
شجاعی با تاکید بر اینکه برنامههای تبلیغات گردشگری ایران، موضوعاتی است که با گذر از شرایط فعلی قابل اجراست، اظهار کرد: در وضع موجود برنامههای تبلیغی و ترویجی گردشگری ایران متوقف نشده اما جنس و نوع اجرای آن متفاوت شده است که متناسب با آن اثرگذاری دارد.
مدیر توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی افزود: موضوع حاضر کاملا امنیتی است و حتی سیاسی هم نیست و با این شرایط، اقدامات میانجیگری که گاه پیشنهاد میشود از جمله برگزاری جلسه با شورایعالی امنیت ملی یا دعوت از سفرای کشورهایی که ایران را در فهرست قرمز قرار دادهاند، فعلا نمیتواند نتیجهبخش باشد تا از این مرحله باید گذر کنیم.
او بیان کرد: امیدواریم این دوران گذار، کوتاه و کوتاهتر باشد؛ چراکه طولانی شدن آن به صنعت گردشگری کشور و بخش خصوصی صدمههای جبرانناپذیری خواهد زد.
شجاعی در عین حال اظهار کرد: با وجود این شرایط، که اگر در هر کشور دیگری هم رخ دهد چنین استراتژیای را در پیش میگیرد، تمرکز فعلا روی بازارهای همسایه و منطقهای است؛ جایی که کمتر تحت تاثیر این شرایط است. در واقع ما ساکن نماندهایم، برای آبانماه اجلاس کشورهای مجمع گفتوگوی همکاری آسیا (ACD) را در یزد برگزار خواهیم کرد و از وزرای گردشگری این کشورها دعوت شده است به ایران سفر کنند و در نمایشگاههای گردشگری خارجی هم حضور خواهیم داشت، برای رویداد معرفی ظرفیتهای گردشگری ایران (Roadshow) در کشورهای منطقه برنامهریزی کردهایم که اولین آن احتمالا در اواخر آبان باشد. به هر حال پا را پس نخواهیم کشید و بازار گردشگری را ترک نمیکنیم، اما شیوه اجرا و نوع برنامهها متناسب و متاثر از وضع موجود خواهد بود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد