29 - 09 - 2017
تجمیع همه کارتها؛ عملی اما مشروط
یک کارشناس بانکداری الکترونیک با اشاره به صحبتهای وزیر ارتباطات مبنی بر تجمیع همه کارتها در تنها یک کارت؛ این اتفاق را عملی اما مشروط به اقدامات مقدماتی خاصی دانست.
عماد ایرانی، با اشاره به صحبتهای وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر تجمیع همه کارتهای اعتباری و خدماتی در کشور در قالب کارت هوشمند ملی، گفت: این اتفاق در دو قالب امکان تکنولوژیکی و امکان اجرایی قابل بررسی است که به لحاظ تکنولوژیکی این امکان وجود دارد که یک کارت هم برای احراز هویت و هم برای دیگر مسایل بانکی یا خدماتی مورد استفاده قرار گیرد. میتوانیم تمام کارتهای فعلی که در دست مردم است اعم از کارتهای مغناطیسی و هوشمند را در تنها یک کارت هوشمند تجمیع کنیم.
وی اضافه کرد: به لحاظ اجرایی واقعیت این است که هر کدام از کارتهای موجود در دست مردم، متعلق به یک سازمان یا شرکت خاص است و در حال حاضر مدیریت یکپارچهای که بتوان از طریق آن تجمیع کارتها را انجام داد، در کشور وجود ندارد. در صورتی که همه کارتها در یک کارت تجمیع شوند زمانی مشکل به وجود میآید که صاحب کارت، کارتش را گم کند. او برای سوزاندن و صدور دوباره کارت باید با تکتک سازمانهایی که در آن کارت خدماتی ارائه میدهند تماس برقرار کرده، مراحل اداری را طی کند و تاییدیه بگیرد.
این کارشناس با اشاره به مشکل مدیریت خدمات یکپارچه در طرح تجمیع کارتها پیشنهاد کرد: یک پیشخوان واحد میتواند این مساله را حل کند. به این صورت که به همه ارگانها اعلام کند که فلان شهروند کارتش را گم کرده و درخواست صدور دوباره کارت را انجام دهد که متاسفانه این مرکز هم در کشور وجود ندارد و همین مساله باعث میشود به لحاظ اجرایی و فرآیندی امکان اجرای طرح تجمیع کارتها در کشور وجود نداشته باشد.
ایرانی با بیان اینکه طرح تجمیع کارتهای شهروندان هم خیر است و هم شر، گفت: خیر این اتفاق برای مردم و شر آن برای شرکتها یا سازمانهای صادرکننده کارت است که باید به هم وصل شوند و مسیر طولانی مراودات بین ادارات را طی کنند.
وی با اشاره به صدور انواع کارتهای اعتباری توسط بانکها، به ایسنا بیان کرد: کارتهای استفاده شده توسط بانکها مغناطیسی هستند که هم به لحاظ امنیت و هم به لحاظ سطح خدماتی که ارائه میدهند، ضعیف هستند، در حالی که کارتهای تراشهدار یا هوشمند هم به لحاظ امنیتی و هم به لحاظ خدماتی و هم برای تجمیع چند خدمت در خود قابلیت بیشتری را نسبت به کارتهای مغناطیسی دارند.
این کارشناس اضافه کرد: متناسب با کارتهایی که توسط بانکها صادر شده است طبق آمار حدود شش میلیون دستگاه کارتخوان در کشور وجود دارد که سرمایه بسیار بزرگی است. از این تعداد تنها ۱۰۰ هزار دستگاه قابلیت خوانش کارتهای تراشهدار یا غیرتماسی را دارند که تعداد بسیار کمی است و اگر بخواهیم به سمت استفاده از کارتهای هوشمند برای تجمیع کارتها برویم، باید هزینه بسیار زیادی را برای ایجاد دوباره دستگاههای کارتخوان مخصوص کارتهای هوشمند متحمل شویم.
او با اشاره به طرح بانک مرکزی در سالهای گذشته به نام «سپاس» یا سامانه پرداخت الکترونیک سیار، اظهار کرد: یکی از دغدغههای اصلی بانک مرکزی برای راهاندازی این طرح معضل خلق پول است. به این صورت که مشتری با خرید یک کارت اعتباری یا کارت شهروندی پولی را به بانک پرداخت میکند، بانک از محل این دریافتها اقدام به سرمایهگذاری میکند و مشتری نیز کارتی با همان مبلغ در اختیار دارد، بنابراین دو اعتبار به وجود میآید یکی نزد بانک و یکی نزد مشتری، که این خلق پول است و بانک مرکزی در این زمینه محق است که سختگیری کند.
وی با اشاره به اجرای پروژههای مختلف برای پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسیها، اظهار کرد: این پروژهها یا متوقف شدند یا شکست خوردند و علت آن هم گذاشتن دستگاه کارتخوان در تاکسیها بود که هزینه نصب آن با مبالغ تراکنشی در تاکسیها همخوانی نداشته و در نتیجه برای بانکها توجیه اقتصادی نداشت، ضمن این که نظام کارمزدی هزینه شبکه پرداخت را از بانکها دریافت میکند.
ایرانی با اشاره به وجود دستگاههای متعدد کارتخوان در فروشگاهها و هدررفت منابع ملی و بانکی، اضافه کرد: اگر قرار باشد در حوزه پرداختهای خرد یا آفلاین نیز همین اتفاق بیفتد، باز هدررفت منابع را شاهدیم و دوباره وجود چند دستگاه کارتخوان در هر مرکز را خواهیم دید.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد