14 - 01 - 2018
تحصیل ۱۸۲ هزار دانشآموز عشایر در کشور
میزان- سرپرست دفتر آموزشوپرورش عشایر کشور در خصوص آخرین آمار و وضعیت تحصیل دانشآموزان و معلمانی که در مناطق عشایری کار میکنند گفت: سختی کار معلمان مناطق محروم، در مبالغ حقوق این افراد لحاظ میشود و معلمان عشایر را از حقوق و مزایای بیشتری نسبت به نیروهای عادی آموزشوپرورش بهرهمند میکند.
محمدرضا سیفی در خصوص حقالزحمه معلمان مدارس عشایر گفت: طبق اساسنامه تاسیس مدارس عشایر و بنا بر تاکید ریاستجمهوری و تصویب این آییننامه در شورای عالی آموزشوپرورش، معلمان عشایری از حق کوچ، اسکان و ایاب و ذهاب متفاوتتری نسبت به معلمان عادی برخوردار هستند. بر این اساس به علت سختی کار در این افراد درصد بیشتری از حقوق و مزایا نسبت به معلمان عادی به این افراد تعلق میگیرد.
وی بیان کرد: سهم تاسیس مدارس عشایری نسبت به مدارس معمولی از سرانه وزارت آموزشوپرورش سه برابر است اما در حال حاضر به علت کمبود منابع مالی دولت هنوز نسبت به پرداخت سهم سرانه وزارت آموزشوپرورش اقدامی صورت نگرفته است. سرپرست دفتر آموزشوپرورش عشایر کشور خاطرنشان کرد: به علت وجود محدودیتهای بسیار در مدارس عشایری در صورت پرداخت سهم سرانه اولویت با مدارس عشایر است چرا که از لحاظ امکانات اولیه از جمله سرویس بهداشتی این مدارس دچار کمبود بوده و نیاز به رسیدگیهای بسیاری دارند.
سیفی در خصوص مصارف بودجه وزارت آموزشوپرورش عنوان کرد: توسعه و تجهیز مدارس شبانهروزی، تامین سرویس ایاب و ذهاب معلمان عشایری، تبدیل مدارس کپری و خشت و گلی به کانتینر، کیفیتبخشی به آموزشهای دانشآموزان، برگزاری دورههای آموزشی معلمان عشایری با توجه به شرایط زیست محیطی خاص و بومی و رسیدگی به وضعیت آموزش مسایل عقیدتی از جمله زمینههای صرف بودجه مربوط به آموزش عشایر در وزارت آموزشوپرورش محسوب میشوند.
وی درباره نحوه انتخاب معلمان عشایری یادآور شد: انتخاب معلمان برای تدریس به دانشآموزان عشایری برعهده استانهاست، اما اولویت در انتخاب این افراد به افراد بومی داده میشود چراکه افرادی که در شرایط بومی زندگی میکنند نسبت به موقعیت و امکانات مدارس محروم در عشایر آشنایی دارند.
سرپرست دفتر آموزش وپرورش عشایر کشور در خصوص امتیازهای خاص معلمان عشایر نسبت به دیگر معلمان گفت: به علت سختی کار، مسیر رفت و آمد و مشکلات فراوانی که در روند فعالیت معلمان عشایر وجود دارد افراد کمتری نسبت به اینگونه فعالیتها تمایل نشان میدهند؛ بنابراین باید شرایط خاصی برای اینگونه افراد در نظر گرفته شود تا با اعطای امتیازات ویژه انگیزه کار و افزایش بازخورد آموزشی را به همراه داشته باشیم.
سیفی افزود: در حال حاضر ۱۸۲ هزار دانشآموز عشایری در سطح کشور مشغول به تحصیل هستند که این تعداد از دانشآموزان در ۲۳ استان کشور تقسیمبندی میشوند. از مقطع پیشدبستانی تا پایان دوره متوسطه دوم در این مدارس مورد آموزش قرار میگیرند. همچنین ۲۰۵ مدرسه شبانهروزی و ۷۴ هنرستان مختص دانشآموزان عشایر در سطح کشور وجود دارد که بهطور کلی ۱۶ هزار نیرو اعم از اداری، آموزشی و مدیر در این مدارس فعالیت میکنند.
او در ادامه عنوان کرد: در مدارس عشایری متحرک با سازههای چادر تنها یک معلم در تمامی مقاطع به ارائه آموزش میپردازد، اما در مدارس شبانهروزی و هنرستانها که بهطور ثابت مشغول به فعالیت هستند نیروهای اداری، معلمان و مدیر در قالب تیم آموزشی به کار گرفته میشوند.
از سوی دیگر همهساله در فصل تابستان به منظور کیفیتبخشی به نحوه آموزش معلمان دورههای بازآموزی برگزار میشود و به منظور بررسی عملکرد مناسب آنها سرکشی از مدارس عشایر بهطور ویژه توسط راهبران آموزشی انجام شده و سطوح آموزشی بررسی میشود.
وی در پایان یادآور شد: در حال حاضر هیچگونه آمار از دانشآموز و یا معلم تبعه خارجی در زیرگروه عشایر وجود ندارد و فعالیت آموزشی اینگونه افراد در سیستم آموزشوپرورش تحت پوشش ۴۶۰ هزار اتباع خارجی مشغول به تحصیل قرار میگیرند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد