20 - 02 - 2017
تحقق ۷۵ درصدی پروژههای ریلی
گروه حملونقل- براساس آنچه دولت در بودجه ۹۶ مشخص کرده است، سال آینده قرار است بودجه بخش حملونقل ریلی با ۷۰ درصد افزایش نسبت به سالجاری به ۵۰۰ میلیارد تومان برسد.
مساله حملونقل ریلی از یک سو موضوعی است که دولت تلاشهای بسیاری را برای توسعه آن در کارنامه خود به ثبت رسانده است، کمااینکه سالانه تقریبا ۳۰ درصد از بودجه وزارت راه به بخش حملونقل ریلی اختصاص دارد و برنامههای مختلف دولت در این زمینه مانند کریدور شمال- جنوب، چندخطه یا برقی کردن پروژههای ریلی و… نیز حداقل همین میزان از بودجه را طلب میکنند اما از سوی دیگر سالانه تنها حدود ۲۰ درصد از بودجه حملونقل ریلی محقق میشود و این وضعیت در سایر بخشهای عمرانی نیز به همین صورت است.
محقق شدن پروژههای ریلی ایران هم از نظر بهبود شرایط اقتصادی و هم از نظر افزایش سطح رفاهی کشور میتواند پیشرفت بزرگی را برای ایران موجب شود. بهعنوان مثال کریدور شمال- جنوب که از سال ۷۹ کلید خورده است با متصل کردن ایران به اروپا و کاهش ۴۰ درصدی مسافت کنونی با این کشورها، میتواند تحول مهمی را در تجارت ایجاد کند.
این در حالی است که به گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیرمبناهای حملونقل در شرایطی که اکنون ۹۸ کیلومتر از پروژه ریلی آماده بهرهبرداری است تا پایان دولت یازدهم، یعنی تنها تا سه ماه دیگر این میزان به ۵۹۰ کیلومتر خواهد رسید. خیرالله خادمی میگوید: در صورتی که مساله خاصی به وجود نیاید میتوان انتظار داشت که ۷۵ تا ۸۰ درصد از پروژههای ریلی پیشبینی شده در چارچوب اقتصاد مقاومتی به بهرهبرداری برسد.وی در ادامه توضیح داد: از برنامهریزی ویژه وزارت راهوشهرسازی برای کاهش بار ترافیکی و بهبود رفتوآمدها در جادههای اصلی خبر داد و گفت: با پیگیریهای صورت گرفته ۴۵۶ کیلومتر طرح بزرگراهی و راه اصلی آماده بهرهبرداری شده است.خادمی تصریح کرد: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل به منظور افزایش آمادگی شبکه حملونقل به طور خاص برای مدیریت ترافیک پایان سال و ساماندهی برخی محورها با تزریق حدود ۵۵۰ میلیارد تومان منابع مالی جدید کار ساخت تعدادی از پروژههای بزرگراهی را به پایان رسانده است.به گفته وی، این پروژهها که در استانهایی مانند خراسانرضوی، خراسانشمالی، خراسانجنوبی، مرکزی، آذربایجانشرقی، آذربایجانغربی، کردستان و یزد قرار گرفته با توجه به اقداماتی که طی سالهای گذشته به ثبت رسانده در حال حاضر معادل ارزش ریالی ۷۵۰ میلیارد تومان هزینه داشته و میتواند بهعنوان بخش قابل توجهی از برنامههای کلان در حوزه بزرگراهی مورد بهرهبرداری قرار گیرد.مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل با بیان اینکه بخش قابل توجهی از این پروژهها پیش از افتتاح رسمی در اختیار مردم قرار گرفته است به ایسنا گفت: با توجه به اهمیتی که وزارت راهوشهرسازی به مساله بهبود کیفیت خدمات ارائه شده در جادهها به مردم میدهد بسیاری از این طرحها بیش از آنکه به شکل رسمی افتتاح شود زیر بار ترافیک رفتند تا بتوان پیش از پایان سال ۱۳۹۵ بستری مناسبتر برای انجام مسافرتهای مردم ایجاد کرد.خادمی ادامه داد: با کنار هم قرار دادن پروژههای آزادراهی و بزرگراهی در اختیار شرکت ساخت میتوان اعلام کرد با نهایی شدن کار ساخت این پروژهها حدود ۸۵ درصد از برنامه کاری در نظر گرفته شده در چارچوب اقتصاد مقاومتی نهایی شده و قابلیت بهرهبرداری پیدا کرده است.وی درباره آخرین وضعیت ساخت پروژههای ریلی نیز توضیح داد: در حال حاضر حدود ۱۹۸ کیلومتر پروژه ریلی جدید با هزینه حدود ۷۴۰ میلیارد تومانی آماده بهرهبرداری شده است. مسیرهایی مانند یزد- مهریز، خواف- هرات، ملایر- فیروزان، مهاباد- نقده در حال حاضر پیشرفت قابل توجهی را به ثبت رساندهاند و به مرحله بهرهبرداری نزدیک هستند.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل اضافه کرد: البته در شبکه ریلی آنچه اهمیت دارد اتصال خطوط ریلی به مراکز استان است. ما به این منظور برنامهریزی کردهایم تا پایان دولت یازدهم حدود ۵۹۰ کیلومتر راهآهن با هدف اتصال به مراکز استانهای باقیمانده به شبکه ریلی ساخته شود که در این میان راهآهن شهرهای همدان، کرمانشاه، ارومیه و خط تبریز- میانه- بستانآباد در صدر اولویتها قرار دارد.
خادمی با بیان اینکه در چارچوب برنامههای اقتصاد مقاومتی ساخت ۵۹۸ کیلومتر خطآهن پیشبینی شده بود، تصریح کرد: با وجود تمام تنگناهای مالی و نرسیدن برخی بودجهها بسیاری از این پروژهها پیشرفت قابل توجهی داشته است که امیدواریم طبق برنامه تا پایان دولت نتیجهبخش شود. در صورتی که مساله خاصی به وجود نیاید میتوان انتظار داشت که ۷۵ تا ۸۰ درصد از پروژههای ریلی پیشبینی شده در چارچوب اقتصاد مقاومتی به بهرهبرداری رسد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد