25 - 02 - 2025
تحمیل هزینه به کشتیهای چینی توسط آمریکا
یاهو فایننس- آمریکا در اقدام تلافیجویانه بزرگتر علیه چین، هزینههای گرانتری را وضع کرد که میتواند میلیونها دلار به هزینه خطوط کانتینری اقیانوسی و سایر شرکتهای حملونقلی که از خدمات بنادر آمریکا استفاده میکنند، اضافه کند.
دفتر نماینده تجاری آمریکا (USTR)، هزینههایی تا 5/1میلیون دلار برای هر بار تردد در بنادر آمریکا را برای کشتیهای ساخت چین و ۵۰۰هزار دلار برای اپراتور کشتی که حتی یک کشتی ساخت چین در ناوگان خود دارد یا سفارشی به کارخانه کشتیسازی چین داده است، پیشنهاد کرد.
مطابق با این پیشنهاد، هزینه یک میلیون دلاری برای هر بار تردد اپراتورهای کشتی مستقر در چین ازجمله «کاسکو(Cosco) » که چهارمین خط بزرگ کانتینری جهان است، ارزیابی میشود.
این طرح در زنجیره تامین دریایی خدماتدهنده به بزرگترین بازار جهان، لرزش ایجاد خواهد کرد؛ جایی که شرکتهای حملونقل اقیانوسی بزرگ در شبکه پیچیده همکاری، از مسیرهای خدماتی گرفته تا پهلوگیری و اشتراک کشتیها فعالیت میکنند. شرکتهای حملونقل احتمالا هزینههای جدید گرانتری را در قالب هزینههای اضافی و نرخهای بالاتر به حملکنندگان کالاها انتقال میدهند و آنها هم به نوبه خود، قیمتهای بالاتر را به بهای کالاهای وارداتی منتقل خواهند کرد.
این طرح که شامل قوانین جدید برای محمولههای صادراتی آمریکا با کشتیهای دارای پرچم و خدمه آمریکایی است، به دنبال نتایج تحقیقات «دفتر نماینده تجاری آمریکا» در ژانویه ارائه شد که نشان میداد چین از شیوههای تجاری ناعادلانه برای تسلط بر بازارهای کشتیرانی و کشتیسازی اقیانوسهای جهانی استفاده میکند.
تصمیم برای اجرای این طرح با رییسجمهور آمریکا، ترامپ است و نظرات در مورد این طرح، تا ۲۴مارس در جلسه دفتر نماینده تجاری آمریکا دریافت میشود.
به گفته تحلیلگران شرکت «لاینرلتیکا» (Linerlytica)، حدود ۱۷درصد از کشتیهای کانتینری که به بنادر آمریکا میروند، ساخت چین هستند که شامل 29/1میلیون از کل 2/28میلیون TEU واردات به آمریکا در سال ۲۰۲۴ است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد