21 - 03 - 2020
تخصیص ارز نیمایی به خودروسازان و افزایش قیمتها
ایلنا – در حال حاضر قطعهساز و خودروساز مواد اولیه و قطعات مورد نیاز خود را با ارز نیمایی تامین میکند که در نهایت این امر تاثیر منفی بر قیمت تمام شده خودرو گذاشته و بازار شاهد رشد قابل توجه قیمتهاست. مطابق سیاستهای جدید بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز کالاهای مشمول دریافت ارز به چهار گروه کالایی تقسیمبندی شدهاند که در این میان قطعات خودرو در گروه ۴ قرار گرفته و باید از ارز نیمایی برای واردات این کالا استفاده شود. البته در بخشنامه دولت اعلام شده کسانی که ثبت سفارش قبلی داشتهاند و کار تخصیص ارز و حواله انجام داده باشند ترخیص کالاهای آنها مشکلی ندارد ولی چنانچه حواله انجام نشده باشد، این قلم کالا باید حذف شود زیرا ممنوع بوده و واردات آنها باید به تایید وزارت صنعت برسد به نحوی که بعد از اخذ مجوز و دریافت ارز نیمایی روند واردات این کالاها انجام میشود. اما نکته اینجاست در طول ابلاغ این بخشنامه متقاضیان واردات قطعات نیمهساخته و مواد اولیه خودرو برای دریافت ارز به سیستم بانکی مراجعه اما با عدم نبود ارز روبهرو شدهاند و در نهایت سیستم بانکی صرافیها را برای پرداخت ارز به متقاضیان معرفی کرده است. از طرف دیگر صرافیها که در دریافت ارز حاصل از صادرات محصولات فولادی و پتروشیمی با مشکلاتی روبهرو هستند متقاضیان را سرگردان کرده و در آخر ارز آن هم با زحمت بسیار در اختیار قطعهسازان یا خودروسازان قرار میگیرد. در این میان این موضوع مطرح است اگر قطعهساز و خودروساز مواد اولیه و قطعات مورد نیاز خود را با ارز نیمایی تامین کنند در نهایت این امر تاثیر منفی بر قیمت تمام شده خودرو گذاشته و بازار شاهد رشد قابل توجه قیمتها خواهد بود. کمااینکه خودروسازان در حال حاضر از افزایش قیمت تمام شده خودرو گلهمند بوده و نامهنگاریهای متعددی را برای تخصیص ارز آنهم با قیمت مناسب به صنعت خودروسازی مطرح کردهاند اما تاکنون در این رابطه تصمیم جدیدی اتخاد نشده است.
به عنوان نمونه با استعلام از منابع آگاه در شرکت کرمان موتور، با احتساب ارز نیمایی در تولید محصول یک خودروی جک S5 که پیش از این ۱۲۳ میلیون تومان بود با قیمت تمام شده ۲۳۵ میلیون تومان، X 60 با قیمت ۱۶۵ میلیون تومان، S3 با قیمت ۱۷۵ میلیون تومان روبهرو شده است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد