7 - 01 - 2018
تشریح ابهامات طرح ترافیک پیشنهادی جدید پایتخت
ایسنا- قائممقام معاونت حملونقل ترافیک شهرداری تهران جزییات طرح ترافیک جدید را که قرار است از ۱۵ فروردینماه سال آتی، در صورت اخذ مجوزهای لازم از مراکز قانونی اجرایی شود را تشریح کرد.
شهریار افندیزاده با اشاره به طرح ترافیکی جدید به تشریح جزییات آن پرداخت و گفت: در طرح جدیدی که قرار است از ۱۵ فروردینماه پس از اخذ مجوزات قانونی اجرایی شود، محدوده سابق طرح ترافیک به نام «محدوده سبز» نامگذاری میشود و محدوده سابق زوج و فرد که طرح کاهش در آن اجرا میشود نیز «محدوده آبی» نامگذاری میشود.
وی با بیان اینکه بر اساس این طرح اجازه ورود به دو حریم سبز و آبی شهر تهران، از سال ۹۷ بر اساس ضوابط جدید صادر خواهد شد گفت: این طرح با ارائه تسهیلات بیشتر برای عموم شهروندان و در جهت مدیریت ترافیک و کنترل آلودگیهاست که در این شیوه، در دو محدوده قبلی، ضوابط جدیدی درنظرگرفته میشود که حق ورود وسایل نقلیه شهروندان به محدوده را با ضوابط مشخص و آشکار به همه شهروندان اختصاص میدهد. در واقع خودروهای دولتی و سهمیهای نیز پس از تصویب اجرای طرح جدید مانند سایر مردم بابت ورود به محدوده طرحها هزینه پرداخت میکنند. افندیزاده با بیان اینکه هزینه ورود به محدوده طرح ترافیک برای عموم مردم، به طور متوسط کمتر از وضع فعلی (۴۰ هزار تومان) خواهد شد گفت: در طرح پیشنهادی جدید برای کنترل ترافیک عصرگاهی علاوه بر زمان ورود خودروها به محدوده زمان خروج نیز توجه شده است و خودروهایی که در ساعت اوج صبح وارد محدوده شده و قبل از ساعت ۱۶ از این مناطق خارج شوند ۳۳ درصد هزینه کمتری پرداخت خواهند کرد. قائممقام معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه همانند اکثر کشورهایی که تجربه اجرای طرحهای مشابه دارند در روزهای پنجشنبه به کلی محدودیتهای طرح ترافیک برداشته میشود افزود: پیشبینی میشود که با این تغییر هم انگیزه برای ورود به محدوده برای روزهای شنبه تا چهارشنبه کاهش یابد و هم ترافیک سنگین ساعات بعدازظهر پنجشنبه در طول ساعات صبح تا عصر توزیع و روان شود. به این ترتیب شهروندان میتوانند از این فرصت هفتگی برای دسترسی رایگان و هدفمند به محدوده طرح استفاده کنند.
تخفیف ۲۰ درصدی برای معاینه فنی برتر
افندیزاده با بیان اینکه به جای صدور مجوز طرح ترافیک برای افراد مشخص و سهمیهای، همه شهروندان مجازند وارد محدوده شوند، گفت: حتی اگر تردد شهروندان اندک و در حد نیاز با خودروهای سالم و ترجیحا در ساعات غیر اوج ترافیک باشد، هزینههای کمتری پرداخت میکنند.
وی توضیح داد: تمام هزینهها با پیشنهاد شهرداری تهران است که درصورت تصویب، اجرایی میشود. برای تعیین مبلغ هزینهای که برای ورود به محدوده طرح در نظر گرفته میشود، ضرایب موثری در نظر گرفته شده است که به عنوان مثال: هزینه تردد در ساعات غیر اوج ترافیک یکسوم هزینه تردد در ساعات اوج ترافیک خواهد بود، یا داشتن گواهی معاینه فنی برتر به معنای برخورداری از تخفیف ۲۰ درصدی است. به گفته افندیزاده بر اساس پیشنهاد تهیه شده، عوارض ورود به محدوده سبز بر حسب ساعت ورود و خروج و میزان آلایندگی خودروها، حدودا بین ۹ تا ۳۶ هزار تومان خواهد شد و عوارض تردد در محدوده آبی نیز بر حسب همین متغیرها روزانه حدودا بین ۳ تا ۱۲ هزار تومان خواهد بود.
وی با بیان اینکه بر اساس الزامات قانونی پیشبینی شده شهرداری تهران درآمد حاصل از این طرح را صرف تقویت زیرساختهای حملونقل عمومی میکند گفت: شهرداری درباره هزینهکرد این درآمدها به شهروندان گزارش میدهد و قطعا طرح موجب توسعه حملونقل عمومی در بلندمدت میشود که به کاهش آلودگی هوا و تسهیل کنترل ترافیک هم کمک میکند چراکه در واقع در این طرح از افرادی که با خودروی شخصی وارد محدودههای سبز و آبی میشوند، عوارض اخذ میشود و صرف ایجاد سهولت تردد برای کسانی میشود که خودروی خود را کنار میگذارند و با وسیله عمومی سفر میکنند.
تشریح پرداخت عوارض ورود به محدوده سبز و آبی
قائممقام معاونت حملونقل ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه اجرای این طرح مبتنی بر ابزارهای جدید اینترنتی و پرداخت آنلاین باید باشد گفت: به این صورت که هر فردی یک حساب کاربری برای خود ایجاد خواهد کرد و به میزان دلخواه آن را شارژ میکند و در صورت ورود به محدودههای طرح، هزینه آن به صورت خودکار بر اساس تعرفه و ضرایب تعیین شده مبلغ عوارض محاسبه و از حساب او کسر و صورتحساب او بهروز میشود. این حساب کاربری با استفاده از اپلیکیشنها خواهد بود که جزییات آن متعاقبا اعلام میشود.
وی ادامه داد: در صورت شارژ نبودن حساب کاربری، خودرو به محض ورود به محدوده جریمه نخواهد شد بلکه تا ساعت ۲۴ روز بعد فرصت دارد تا حساب کاربری خود را شارژ کند وگرنه علاوه بر اینکه عوارض را باید پرداخت کند جریمه نیز خواهد شد.
در طرح جدید پیشنهادی، سهمیهها برداشته میشود
به گفته افندیزاده برای ساکنان محدوده طرح ترافیک نیز این امکان فراهم شده است که تا ساعت ۸:۳۰ صبح از محدوده طرح خارج شوند بدون اینکه جریمه شوند.
وی با اشاره به سهمیه جانبازان و بیماران خاص در صدور آرمهای طرح ترافیک افزود: سهمیه جانبازان در حال حاضر به کمتر از ۱۰ درصد از جانبازان بالای ۲۵ درصد اختصاص مییابد و در طرح جدید پیشنهادی این سهمیه مثل همه سهمیهها برداشته میشود و شرایط برای همه جانبازان برابر خواهد شد؛ برای این گروه پیشنهاد تخفیف ۵۰ درصدی در نظرگرفته شده است که میتواند با کمک اعتبارات دولت ۵۰ درصد باقی مانده به حساب این عزیزان منظور شود.
تسهیلات ویژه برای خودروهای پاک
افندیزاده با تاکید بر اینکه در طرح جدید برای استفاده از خوردهای پاک(هیبریدی ـ برقی) و همچنین دریافت معاینه فنی برتر، تسهیلات ویژهای در نظر گرفته شده است گفت: شهروندان تا حد امکان به سمت استفاده از خودروهای با کیفیت و کمتر آلاینده گرایش یابند به نحوی که تخفیف عوارض خودروهای هیبریدی و برقی ۹۰ درصد و خودروهای دارای معاینه فنی برتر ۲۰ درصد پیشنهاد شده است. وی با بیان اینکه این طرح در بازه زمانی ۶:۳۰ صبح تا ۱۹ عصر اجرا میشود گفت: ساعات قبل از ۱۰ صبح و بعد از ساعت ۱۶ عصر، ساعات اوج ترافیک تعریف میشود و بازه زمانی ۱۰ تا ۱۶، ساعت غیر اوج است و برای ورود و خروج متوالی در ساعات اوج ضریب ۵/۱؛ برای ورود و خروج در ساعات غیر اوج ضریب ۵/۰ و در صورتی که ورود در ساعت اوج و خروج در ساعت غیراوج باشد (یا بالعکس) ضریب یک اعمال میشود.
افندیزاده با اشاره اینکه ضریب آلایندگی برای خودروهای دارای معاینه فنی برتر ۸/۰ برای خودروهای برقی و هیبریدی ۱/۰ تعیین و پیشنهاد شده است گفت: یعنی خودروهای پاک از ۹۰ درصد و خودروهای دارای معاینه فنی برتر از ۲۰ درصد تخفیف برخوردارند. همچنین شارژ پلاک خودروها از قبل به معنای تخفیف ۲۰ درصدی (ضریب ۸/۰) است و پرداخت تا ساعت ۲۴ روز بعد از ورود با ضریب ۹/۰ (تخفیف ۱۰ درصدی) محاسبه میشود و در صورتی که عوارض در مهلت قانونی پرداخت انجام نشود، این ضریب یک (بدون تخفیف) خواهد بود و به عنوان بدهی خودرو ثبت میشود. به علاوه ورود خودرو غیرمجاز خواهد بود و مشمول جریمه نیز خواهد شد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد