25 - 09 - 2017
تشریح روند الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی
میرشفیع معاون ساخت آزادراههای شرکت ساخت اعلام کرد: در صورتی که موانع قانونی یا اجرایی خاصی به وجود نیاید، امکان اجرایی شدن طرح الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی در سراسر کشور تا پایان سالجاری وجود خواهد داشت. حسین میرشفیع، توضیح داد: در زمینه الکترونیکی شدن این عوارض از ماهها پیش مطالعاتی دقیق صورت گرفته و ابعاد مختلف این موضوع مورد بررسی و اظهارنظرهای کارشناسی قرار گرفته است تا کار حتی به مرحله انتخاب سرمایهگذار و آغاز فرآیند اجرایی نیز برسد. به گفته وی، در چارچوب این طرح که امکان آن وجود دارد در صورت برطرف شدن پیشنیازها تا پایان سالجاری به مرحله اجرا برسد، کلیه باجههای اخذ عوارض در آزادراههای کشور جمعآوری خواهند شد و طبق اطلاعات ثبت شده پلاک خودروهای عبوری نرخ عوارض محاسبه میشود.
به گزارش «جهانصنعت» به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، معاون ساخت آزادراههای شرکت ساخت درباره چگونگی پرداخت عوارض از سوی مسافران نیز اظهار کرد: هر خودروی شخصی که پلاک آن به نام یک فرد ثبت شده نیاز به اعلام یک شماره تلفن همراه داشته است. در چارچوب این طرح پس از اعلام عبور خودرو از محل آزادراه اطلاعات مربوط به عوارض به همان شماره تلفن اعلام میشود و مسافر میتواند از طریق راههای پیشبینی شده نسبت به پرداخت آن اقدام کند.
میرشفیع ادامه داد: یکی از طرحها این است که از طریق اپلیکیشنهای تلفنهمراه مسافر کیف پول خود را شارژ کند تا در صورت وجود اعتبار کافی بهطور خودکار نرخ عوارض کسر شود، اما در صورتی که مبلغ لازم وجود نداشته باشد به مسافر بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت زمان داده خواهد شد تا نسبت به پرداخت عوارض اقدام لازم را انجام دهد و در غیر این صورت با جریمه مواجه میشود.
وی در پاسخ به این سوال ایسنا مبنی بر اینکه الکترونیکی شدن دریافت عوارض آزادراهی چه تاثیری در نرخ این عوارض خواهد گذاشت، تاکید کرد: با جمعآوری گیتهای اخذ عوارض در آزادراهها هزینه بهرهبرداری از این طرحها پایین میآید و از این رو امکان بازگشت سرمایه برای سرمایهگذاران هر پروژه بیشتر میشود. از اینرو نمیتوان نسبت به کاهش نرخ عوارض صحبتی کرد، اما امکان آن وجود دارد که در کمیته قیمتگذاری عوارض که بهطور سالانه تشکیل میشود با لحاظ کردن کاهش این هزینهها تاثیری مثبت در ثابت یا پایین ماندن نرخ رشد عوارض وجود داشته باشد.
معاون ساخت آزادراههای شرکت ساخت با اشاره به قابلیتها و ظرفیتهای مثبت الکترونیکی شدن اخذ عوارض در آزادراههای ایران، تاکید کرد: یکی از این ظرفیتها مربوط به میزان سفر هر یک از مسافران در این آزادراه میشود، در شرایطی که در زمان وجود گیتها مسافر باید مبلغ کامل عوارض آزادراهی را پرداخت میکرد، اما در صورت الکترونیکی شدن امکان آن وجود دارد که در مسافتهای کوتاهتر نرخ عوارض جابهجا شود. در کنار آن در صورت بررسی شرایط هر پروژه امکان آنکه نرخ عوارض در ایام مختلف سال، ایام مختلف هفته و ساعتهای متفاوت شبانهروز متغیر تعیین شود وجود دارد که البته نیاز به بررسیهای دقیق خواهد داشت.
میرشفیع خاطرنشان کرد: هرگونه تصمیمگیری درباره نرخ عوارض به عهده کمیته مسوول این موضوع است، اما میتوان انتظار داشت که با اجرایی شدن طرح الکترونیکی کردن عوارض آزادراهی در برخی حوزهها نرخ نهایی برای استفاده مردم به صرفهتر باشد و البته هزینه بهرهبرداری از جادهها نیز برای سپردهگذاران کاهش یابد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد