12 - 04 - 2020
تعطیلی لوازم یدکیها، مکانیکها را بیکار کرد
ایرنا- در چند روز اخیر تعطیلی واحدهای عرضهکننده لوازم یدکی و در حالی که تعمیرگاههای خودرو به فعالیت مشغولند با واکنش و اعتراض گسترده مصرفکنندگان و صاحبان خودرو همراه شد. مطابق دستورالعمل بهداشتی مقابله با کرونا در طرح فاصلهگذاری هوشمند، آغاز به کار مشاغل «غیرپرخطر» مشروط به اخذ تعهد برای اجرای دستورالعملهای بهداشتی مصوب وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا از تاریخ ۲۳ فروردین در استانهای کشور و از ۳۰ فروردین در تهران ذکر شده است. در این زمینه شاهد بروز برخی ناهماهنگیها در باز و بسته بودن بعضی صنوف مرتبط با هم هستیم که از جمله آنها ارائه خدمات از سوی تعمیرگاههای خودرو و در عوض تعطیلی واحدهای عرضهکننده لوازم یدکی است.رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران از ناهماهنگیهای به وجود آمده در تعطیلی واحدهای عرضهکننده لوازم یدکی، در حالی که تعمیرکاران در این ایام به خدماتدهی مشغولند، انتقاد کرد.علیرضا نیکآیین افزود: در ایام پایانی سال همزمان با شیوع کرونا در کل کشور، یک شتابزدگی در دستهبندی تعطیلی یا باز بودن اصناف را شاهد بودیم، به طوری که مقرر شد همکاران اتحادیه تعمیرکاران خودرو در ایام عید به ادامه فعالیت بپردازند، اما همزمان عرضهکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی تعطیل باشند.به گفته وی، این تصمیم فقط ضرر و زیان همکاران ما را به دنبال داشت زیرا در وهله نخست شهر تعطیل بود و مراجعه اندکی به واحدها انجام میشد و فقط هزینههای زیاد ضدعفونی کردن واحدها، هزینه برق و هزینههای کارگری را برایمان به دنبال داشت.این مقام صنفی ادامه داد: از طرفی تعطیلی واحدهای عرضهکننده لوازم یدکی و کمبود لوازم یدکی و قطعات مورد نیاز، موجب شد در عمل تعمیرکاران قادر به انجام کار نباشند؛ تعطیلیای که با بازگشایی بخشی از صنوف کمخطر از امروز نیز همچنان باقی است و سبب شده باز بودن تعمیرگاهها در عمل بیفایده باشد.وی یادآور شد: این اتحادیه فقط خودروهای سواری را تحت پوشش ندارد بلکه به اتوبوسها و کامیونها نیز که به حمل مسافر، بار، سوخت، کالاهای اساسی، عملیات امدادی و… مشغولند نیز سرویسدهی دارد اما با این تصمیم در عمل کار قفل شد.نیکآیین خاطرنشان کرد: از حدود ۱۰ روز پیش اعتراض خود را در این زمینه به اتاقهای اصناف تهران و ایران وارد کردیم، اما موضوع تجمع افراد در واحدهای عرضهکننده لوازم یدکی را بهانه کردهاند در حالی که مشابه همین وضعیت را در تعمیرگاهها شاهدیم. همچنین رییس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران با اشاره به سال ۹۸ یادآور شد: عمده شکایتهای انجام شده به این اتحادیه در سال گذشته، بیکیفیتی قطعات یدکی بود که ضرر و زیان زیادی به مجموعه وارد کرد.نیکآیین اظهار داشت: به دلیل تحریمها تامینکنندگان قطعه قادر به همکاری با شرکتهای اصلی جهانی نیستند و به همین دلیل شاهد وفور قطعات تقلبی و بیکیفیت در بازار هستیم.وی به بازدید از واحدهای بدون مجوز تعمیر خودرو در سال گذشته اشاره کرد و گفت: حدود هزار و ۸۰۰ مورد اخطار به این واحدها در سطح تهران داده شد و قصد داریم آنها را آموزش دهیم و تحت پوشش این اتحادیه درآوریم.
اتحادیه لوازم یدکی، آماده خدماترسانی
همچنین عضو هیاتمدیره و سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو تهران در این رابطه گفت: صنوف تابعه این اتحادیه طبق آخرین دستورالعمل وزارت بهداشت و درمان باید تا ۳۰ فروردین بسته بمانند.سیدمهدی کاظمی با تایید سخنان رییس اتحادیه تعمیرکاران تهران افزود: در این زمینه نهایت تلاش خود را انجام دادیم تا فروشگاهها و مغازههای عرضهکننده لوازم یدکی خودرو دستکم به صورت شیفتی فعالیت کرده و باز بمانند، اما با این حداقل درخواست نیز موافقت نشد.وی ادامه داد: این اتحادیه ۱۰ هزار عضو در تهران دارد که توان بالایی برای تامین قطعات خودرو دارند، اما حتی تلاشهای روسای اتاق اصناف تهران و ایران در این زمینه بیفایده بوده و تاکنون ستاد مقابله با بحران کرونا در وزارت بهداشت با بازگشایی مجدد این واحدها موافقت نکرده است.کاظمی با بیان اینکه اکنون موضوع چکهای برگشتی به مشکلی بزرگ فراروی این واحدها تبدیل شده، یادآور شد: حدود ۳۰ درصد این صنوف اجارهای هستند که هر یک بین یک تا دو کارگر دارند که به دلیل رکود اقتصادی ایجاد شده حقوق خود را دریافت نکردهاند. در این زمینه انتظار حمایت بیشتری از سوی دولت داریم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد