29 - 11 - 2022
تعیین تکلیف آزادراه تهران- شمال؛ ۳ هفته دیگر
گروه زیربنایی- روز جمعه وزیر راه و شهرسازی از پروژه آزادراه تهران- شمال بازدید کرد؛ پروژهای که تاکنون میزبان هشت وزیر بوده است و اولین قراردادش در سال ۷۵ بین وزارت راه و ترابری و بنیاد مستضعفان منعقد شده اما پس از گذشت ۱۷ سال هنوز تکمیل نشده و تنها قطعه ۴ آن به طول ۲۲ کیلومتر بهار امسال زیر بار ترافیک رفته است.
عباس آخوندی در دومین بازدید خود از پروژههای راه و مسکن روز جمعه عازم آزاد راه تهران- شمال شد؛ پروژهای که قرار است وزیر تا سه هفته آینده تصویر شفافی از آن ارایه کند.
وی در جریان این بازدید تصمیمگیری درباره مجری و پیمانکار پروژه را به پس از بررسیهای فنی و مالی موکول کرد و بر خلاف چند هفته اخیر وعدهای در خصوص زمان اتمام این پروژه نداد.
آخوندی پس از بازدیدی حدود پنج ساعته از قطعه یک این پروژه به جمع خبرنگاران آمد و در رابطه با آزادراه افسانهای گفت: آزاد راه تهران- شمال از پروژههای بسیار مهم وزارت راه و شهرسازی است و اولین قرارداد این پروژه سال ۱۳۷۵ بین وزارت راه و ترابری وقت و بنیاد مستضعفان منعقد شد.
وی با بیان اینکه ۱۷ سال از آن تاریخ میگذرد و هنوز این پروژه تکمیل نشده است، افزود: با توجه به میزان مسافرتهایی که از مسیر تهران به شمال صورت میگیرد و میزان تلفات ناشی از سوانح رانندگی، این پروژه از اهمیت بسیار بالایی هم از جهت رفاه و حفاظت از جان شهروندان و هم به لحاظ اقتصادی برخوردار است.
وی تصریح کرد: آزادراه تهران- شمال باید در اسرع وقت انجام شود، متاسفانه از همان روز اول اندیشه خوبی در رابطه با مسایل مالی، حقوقی و فنی این پروژه صورت نگرفته است. تا جایی که به یاد دارم ایده اولیه کار این بود که پیمانکاری پیشنهاد داده بود منابع مالی را از خارج تامین کند و پس از اجرای پروژه از اراضی و سایر امکانات این آزادراه استفاده کند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه با خروج این پیمانکار پروژه به دستگاهی ایرانی واگذار شد، گفت: به این دلیل بحث تامین منابع مالی از خارج به طور کلی منتفی شد و پس از ۱۷ سال اصلیترین بحث این پروژه مسایل مالی و حقوقی است.
آخوندی با بیان اینکه مسایل فنی آزادراه تهران- شمال در درجه دوم اهمیت قرار دارد، به بازدید خود از قطعه یک پروژه یادشده اشاره کرد و افزود: برای بررسی مسایل مالی از سلامی، رییس انجمن حسابرسان ایران خواستهام به بنده کمک کرده و یک گزارش مالی از لحظه شروع پروژه تاکنون از وزارت راه و شهرسازی، مجری، پیمانکار و مشاور تهیه کند.وی با بیان اینکه بدون حل مسایل مالی و حقوقی سرعت بخشیدن به عملیات اجرایی یک اقدام لحظهای خواهد بود، اظهار کرد: بنابراین در نخستین گام تصویر روشن و دقیقی از پروژه تا سه هفته آینده ارایه خواهد شد و این مساله را با رییسجمهور مطرح میکنم تا تصمیمگیری در رابطه با مسایل مالی و فنی اتخاذ شده و پس از آن درباره مسایل فنی آزادراه تهران- شمال اقدامات لازم انجام شود. وی ادامه داد: به نظر میرسد پیمانکار چینی توانایی انجام این کار را دارد البته بررسی دقیقی در این رابطه ندارم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی قطعه یک ۴۰ درصد است، افزود: تجهیز و لاینیگ تونلهای این قطعه باقیمانده است و کسی به بنده نگفته که پیمانکار اساسا انجام توانایی کار را ندارد از این رو نکته مثبت این پروژه نیز همین است و میتوانیم اندیشه کنیم اگر مشکلات مالی و فنی پروژه برطرف شود شاید بتوانیم روند اجرایی آزادراه تهران-شمال را تسریع بخشیم.
آخوندی با اشاره به اینکه از مشاور پروژه درباره زودترین زمان ممکن برای انجام آزادراه سوال کردم، گفت: همه آنها انجام پروژه را به حل مسایل مالی و حقوقی ارجاع میکنند بنابراین اعلام زمان ساخت و بهرهبرداری از آزادراه تهران- شمال وعدهای بیپشتوانه خواهد بود. وی با اشاره به اینکه پس از ارایه تصویر روشنی از پروژه وارد مذاکره جدی با پیمانکار خواهیم شد، تصریح کرد: از نظر فنی انجام پروژه تا چهار سال آینده امکانپذیر است اما مساله مهم حل مسایل مالی و تامین آن است.
وی درخصوص تعیین تکلیف بنیاد مستضعفان در آزادراه تهران- شمال گفت: هرگونه تصمیمگیری در این رابطه منوط به بررسیهای مالی و فنی است و پس از ارایه تصویر روشن در این رابطه تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد.وزیر راه و شهرسازی افزود: منتظر گزارش کارشناسان و مشاوران هستیم و این گزارش مبنای تصمیمگیری در خصوص آینده آزادراه تهران- شمال خواهد بود و پس از آن میتوانم حرف درستی در این رابطه بزنم.
آخوندی همچنین با بیان اینکه هنوز قرارداد قطعات ۲و ۳ امضا نشده است، اظهار کرد: تا وضعیت مسایل مالی و حقوقی بین دولت و بنیاد مستضعفان روشن نشود شروع قطعات ۲ و ۳ تعمیق مشکل کنونی آزادراه خواهد بود.
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: در حال حاضر برخی سودجویان به بهانه افزایش نرخ اراضی حاشیه آزادراه، این زمینها را با قیمتهای گزاف به مردم میفروشند که از همین تریبون به مردم اعلام میکنم آزادراه تهران- شمال هیچ دسترسی به اراضی حاشیهای نخواهد داشت و خودرویی که در تهران وارد این آزادراه میشود در کمربندی چالوس- تنکابن از آزادراه خارج خواهد شد.
در ادامه این بازدید مدیرعامل شرکت آزادراه تهران- شمال با تشریح عملیات اجرایی قطعه یک این آزادراه گفت: پیشرفت کل این منطقه شامل مطالعات، عملیات اجرایی و تملک اراضی ۴۹ درصد و پیشرفت عملیات اجرایی ۴۶ درصد است.
عباسعلیآبر افزود: منطقه یک به صورت طرح، ساخت و فاینانس به شرکت چینی STA به مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار واگذار شده است
.همچنین کلانتری، وزیر اسبق کشاورزی خواستار خروج بنیاد از این پروژه شد و گفت که وقتش شده وزارت راه بنیاد را طلاق بدهد که در جواب صادقیان، نماینده بنیاد هم گفت که ۸۰۰ میلیارد ما را بدهید کنار میرویم.
وزیر اسبق کشاورزی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی و شخص آخوندی نباید وارد این چرخه معیوب شوند، گفت: باید تفاهم کنید تا بنیاد مستضعفان این پروژه را واگذار کند و وزارت راه آن را به اتمام برساند.وی ادامه داد: اگر اینگونه نشود آزادراه تهران- شمال مثل یک اثر باستانی میشود که تا ۵۰ سال آینده هم تمام نمیشود.وزیر اسبق کشاورزی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی باید تکلیف خود را با بنیاد نهایی کند، تصریح کرد: این قوم و خویشی هرچه زودتر باید تمام شود و وزارت راه بنیاد مستضعفان را طلاق دهد.
صادقیان، نماینده تامالاختیار بنیاد مستضعفان نیز در پاسخ به اظهارات کلانتری گفت: اصلا بحث قوم و خویشی در میان نیست. اگر وزارت راه و شهرسازی مانند دوران آقای نیکزاد منابع مالی مورد نیاز را به پروژه تزریق کند قطعات یک، دو و ۳ آزادراه در کمترین زمان ممکن ساخته میشود و به بهرهبرداری میرسد.وی در واکنش به اظهارات کلانتری گفت: ما حاضریم اگر وزارت راه مهریه ۸۰۰ میلیارد تومانی را بدهد از این پروژه خارج شویم.وی با تاکید بر اینکه از وزارت راه نفقه هم نمیخواهیم، گفت: تاکنون بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان از منابع مالی بنیاد صرف آزادراه تهران- شمال شده است. اگر وزارت راه تمایلی به ادامه مشارکت ندارد این مبلغ را به ما پرداخت کند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد