9 - 07 - 2024
تعیین تکلیف بنزین یک بار برای همیشه
استاد دانشگاه صنعتیشریف میگوید اگر دولت جدید درست برخورد کرده و صادقانه توضیح دهد شاید بتواند مردم را متقاعد کند که همکاری کنند تا ماجرای بنزین یک بار برای همیشه اصلاح شود، حل مشکل بنزین به صداقت، صراحت نیاز دارد، وقت آن است که دولت جدید در یک برنامه ۴ ساله برای بنزین و گازوئیل مردم را پای کار بیاورد چون در غیر این صورت ماجرای ناترازی انرژی به یکی از ابرچالشها تبدیل خواهد شد بنابراین امیدواریم دولت چهاردهم وارد میدان اصلاحات این حوزه شود. هاشم اورعی در گفتوگو با ایلنا در ارزیابی اوضاع کنونی بنزین و برنامههایی که دولت چهاردهم باید عبور از این بحران را دنبال کند، اظهار داشت: اکنون تقاضای بنزین به ۱۲۰میلیون لیتر در روز رسیده است که البته تمام این میزان تقاضا را مصرف نمیکنیم زیرا بخشی از آن قاچاق میشود به عبارت دیگر روزی ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین تقاضا داریم که چه بسا روزی ۱۰۰ میلیون لیتر از این میزان مصرف و ۲۰ میلیون لیتر قاچاق میشود. مشکل ما این است در شرایطی هستیم که رقم تولید به اندازه تقاضا نیست و در نتیجه همین امسال با ناترازی بنزین مواجهیم به طوری که نمایندگان مجلس عنوان کردهاند که در بودجه امسال حداقل ۴میلیارد دلار برای واردات بنزین در نظر گرفته شده و اگر خوب عمل نکنیم این رقم به ۶میلیارد دلار هم افزایش پیدا میکند و این در حالی است که سال گذشته کل صادرات نفت و میعانات ۳۶میلیارد دلار یعنی ماهانه به طور متوسط ۳میلیارد دلار بوده است. این بدان معناست که ما پول یک تا دو ماه صادرات نفت کشور را باید صرف واردات بنزین کنیم. ماجرای ناترازی بنزین یک مساله مهم کشور است زیرا صحبت از صرف ارقام بالا برای واردات این کالاست و مشکل هر روز حادتر میشود به طوری که نرخ افزایش تقاضا بیش از نرخ افزایش تولید است در نتیجه ما با ناترازی فزاینده مواجهیم و امسال اوضاع از پارسال بدتر و سال آینده از امسال بدتر خواهد بود و این بدان معناست که نمیتوان مساله را رها کرد یعنی گذشت زمان اوضاع را خرابتر میکند.
سیاست بنزینی ایران به نفع همسایه
اورعی میگوید مهمترین دلیل شرایط کنونی بنزین سیاست قیمتگذاری است. برخی تا میگویند قیمت بنزین باید واقعی شود برخی دیگر میگویند که اصلا یارانهای به بنزین تعلق نمیگیرد که قیمت آن واقعی شود، این عده معتقدند دولت بنزین را نمیخرد و به قیمت تمامشده به مردم میفروشد اما واقعیت ماجرا بحث یارانه نیست بلکه صحبت بر سر پول از دست رفته است، اکنون کشور همسایه بنزین را با نرخ هر لیتر ۲۰هزار تومان میفروشد و ما همین بنزین را با نرخ ۱۵۰۰تومان در اختیار مردم قرار میدهیم، درست است که پولی به مردم نمیدهیم اما برای هر لیتر ۱۸۵۰۰تومان کمتر از کشور همسایه دریافت میکنیم به عبارت دیگر بابت هر لیتر بنزین ۱۸۵۰۰تومان از درآمد دولت کم میشود. اولین نتیجه قیمت پایین و غیرواقعی بنزین در کشور ما قاچاق است، روزنه ۱۰ تا ۳۰ میلیون لیتر بنزین از کشور خارج میشود و چهبسا مافیای بنزین با ۱۰میلیون لیتر قاچاق روزانه، ساعتی یکمیلیارد تومان درآمد دارد بنابراین با این ارقام درآمدی تغییر قیمت بنزین و مقابله با قاچاق کار سختی است و در مقابل نتیجه قیمت سرکوب شده بنزین نسبت به کشورهای مجاور این میشود که قاچاق بنزین کار سودآوری است و دلیل آن نیز قیمت ارزان بنزین است چراکه اگر نرخ بنزین مثل همسایه باشد، قاچاق جمع میشود. نتیجه دیگر ارزان بودن بنزین این است که کنترل مصرف آن کار بیاهمیتی میشود زیرا میزان مصرف سوخت خودروهای ایرانی حداقل ۳۰ تا ۵۰درصد از نمونه مشابه خودروهای با تکنولوژی روز بیشتر است و دلیل تداوم این رویه این است که در کشور ما بنزین ارزشی ندارد یعنی قیمت بنزین نسبت به خودرو بسیار ناچیز است اما در دنیا اینگونه نیست. وقتی بنزین ارزان است، میزان پیمایش بالا میرود. این در حالی است که میزان پیمایش هر خودروی خصوصی در اروپا حدود ۱۰هزار کیلومتر و این رقم در ایران حدود ۱۸هزار کیلومتر است دلیل آن این است که در کشور ما قیمت استفاده از مترو یا وسیله نقلیه عمومی با خودروی شخصی یکسان است بنابراین مردم ترجیح میدهند که که از خودروی شخصی خود برای ترددهای روزانه استفاده کنند و همه اینها به سیاست قیمتی برمیگردد یعنی خودمان به مردم میگوییم این کالا بیارزش است. وقتی درهای کشور را روی واردات خودروهای باکیفیت دنیا میبندیم و از صنعت خودروی داخل حمایت بیجا کرده و اجازه رقابت با خودروی خارجی نمیدهیم یعنی مجوز ساخت خودرو با هر کیفیتی را صادر کردهایم. در این شرایط به عنوان یک استراتژی باید تمرکز را از تولید و عرضه به سمت تقاضا و مصرف ببریم، تاکنون دولت طرف تقاضا را رها کرده و به مردم اعلام کرده هر قدر که میتوانید بنزین را هدر دهید زیرا ما میتوانیم تولید کنیم، این نه شدنی است و نه منطقی زیرا باتوجه به سرمایهگذاریهایی که انجام شده رشد تولید نمیتواند پاسخگوی رشد مصرف باشد در نتیجه ناترازی فزاینده و سیاست تمرکز بر تولید روز به روز بدتر خواهد شد.
نرخ رشد مصرف بنزین ۴برابر رشد تولید
ناخالص داخلی
این استاد دانشگاه صنعتی شریف با طرح این پرسش که چرا باید درآمد دولت صرف سرمایهگذاری روی تولید بیشتر بنزین شده و مردم آن را هدر بدهند؟ براین باور است که دلیل این مدعا اینکه نرخ رشد مصرف بنزین در کشور ما ۴ برابر رشد تولید ناخالص داخلی است و این یعنی بنزین در تولید نقش ندارد و بیشتر هدر میرود به جای اینکه سوخت صرف چرخاندن چرخهای یک دستگاه شود که در تولید ناخالص ملی نقش ایفا کند، صرف تردد و مسافرتهای بیرویه میشود بنابراین از هماکنون باید تمرکز را به سمت بهبود تقاضا ببریم. ابتدا اینکه باید به سمت واقعی کردن قیمت بنزین برویم اما این تغییر یکباره نباید انجام شود. چرا پول مصرف بنزین یک خانواده ۴نفره را که ۴خودرو دارد، روستایی سیستان و بلوچستان که هیچ خودرویی ندارد پرداخت کند و دولت به جای اینکه آب روستایی سیستانی را تامین کند، پول بنزین متمولی را که چند خودرو دارد پرداخت کند؟
قیمت بنزین باید واقعی شود و در مقابل از قشر آسیبپذیر حمایت شود، بدترین شیوه در زمینه تامین سوخت این است که یارانه به بنزین تعلق میگیرد که این باید اصلاح شود، راهکار اینکه ابتدا سیاست قیمتی را با توجه به درآمد مردم اجرا کنیم و در این صورت تخصیص یارانه هوشمند خواهد شد و دوم اینکه وارد اصلاح صنعت خودرو شویم یعنی بعد از مافیای قاچاق سوخت باید با مافیای خودرو مقابله کنیم و درواقع بین خودروساز داخلی و خودروی وارداتی رقابت ایجاد کنیم. در شرایط فعلی سخن از صادرات بنزین شعار است زیرا صادرات دو شرط دارد یکی اینکه مازاد باید داشته باشیم و دوم اینکه صادرات پایدار باشد، تاکید کرد اکنون وقت اصلاح اوضاع بنزین است، باید اعتماد مردم به دولت را جذب کنیم اگر دولت جدید درست برخورد کرده و صادقانه توضیح دهد شاید بتواند مردم را متقاعد کند که همکاری کنند تا ماجرای بنزین یک بار برای همیشه اصلاح شود، حل مشکل بنزین به صداقت و صراحت نیاز دارد، وقت آن است که دولت جدید در یک برنامه ۴ساله برای بنزین و گازوئیل مردم را پای کار بیاورد چون در غیر این صورت ماجرای ناترازی انرژی به یکی از ابرچالشها تبدیل خواهد شد بنابراین امیدواریم دولت چهاردهم وارد میدان اصلاحات این حوزه شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد