24 - 10 - 2022
تغییر شرایط ایران برای همکاری با خودروسازان خارجی
فرانسپرس با اشاره به تمایل شرکتهای خودروسازی خارجی برای ورود به بازار ایران نوشت که ایران شرایط همکاری خود با خودروسازان خارجی را تغییر داده و میخواهد برای شروع، ۴۰ درصد تولید در ایران انجام گیرد و این رقم پس از پنج سال به ۸۵ درصد برسد.
به گزارش تسنیم، فرانس پرس طی گزارشی نوشت: شرکتهای خودروسازی خارجی که به دنبال بازگشت به بازار با پتانسیل بالای ایران بعد از لغو تحریمها هستند، فضای فعالیت تجاری در ایران را متفاوت از گذشته خواهند یافت. شرکای سرمایهگذار سابق، اکنون خواهان ایفای نقش در این زمینه با قواعد خودشان هستند.صنعت خودروسازی ایران یکی از قربانیان اصلی تحریمهای اعمال شده بوده است. میزان تولید خودرو در ایران بعد از تحریمها به شدت کاهش یافته و بسیاری از کارگران به دلیل افت تولید از کار بیکار شدهاند.شرکت پژو سیتروئن فرانسه و هیوندای کره از بازار ایران خارج شدهاند، اما شرکت رنو همچنان به واردات قطعات و مونتاژ خودرو در تهران ادامه میدهد، هرچند که حجم کار به اندازه قبل از تحریمها نیست.کل تولید خودروی ایران در سال ۲۰۱۱، ۶/۱ میلیون دستگاه بود که این رقم دو سال بعد به نصف رسید.
تحریمهای آمریکا علیه صنعت خودروسازی ایران در سال ۲۰۱۳، عامل اصلی این کاهش بوده، ضمن اینکه تحریمهای آمریکا و اروپا در زمینه مبادلات بانکی نیز موثر بوده است.
اما تحریمهای صنعت خودرو اوایل امسال پس از امضای توافق موقت ژنو برداشته شد و امیدها برای فرارسیدن روزهایی بهتر برای صنعت خودروسازی ایران افزایش یافت.
این امیدواری، خودروسازان بینالمللی را برای شرکت در دومین همایش خودروی ایران به تهران خواهد کشاند.
شرکتهای مرسدس بنز، فولکس واگن، رنو، پژو، کیا و تویوتا حضور خود در این همایش را تایید کردهاند. خودروسازان آمریکایی از جمله جنرالموتورز و فورد نیز به این همایش دعوت شدهاند اما هنوز مشخص نیست که آیا آنها در این رویداد حضور خواهند یافت یا نه.سازماندهندگان این همایش میخواهند پای سرمایهگذاران خارجی را به بازار ۷۷ میلیون نفری دست نخورده ایران باز کنند اما شرایط شراکت، احتمالا متفاوت با گذشته خواهد بود.براساس قراردادهای جدید سرمایهگذاری مشترک، وزارت صنایع ایران میخواهد برای شروع، ۴۰ درصد تولید در ایران انجام گیرد و این رقم پس از پنج سال به ۸۵ درصد برسد.ایرانخودرو که ۵۴ درصد سهم بازار خودروی ایران را در اختیار دارد، امسال قصد دارد میزان تولید خود را به سطح سال ۲۰۱۱، یعنی ۶۰۰ هزار دستگاه برساند.یک کارشناس خودرو که ادعا میکند ایران پیشتر به یک توافق مقدماتی با اسکودای فولکسواگن دست یافته است در این باره گفت: «روزی که توافق هستهای امضا شود… تجارت رونق خواهد گرفت.»با این حال تا زمانی که تحریمهای بانکی پا برجا باشند، شرایط بازار به حالت عادی باز نخواهد گشت. در آستانه همایش خودروی ایران برخی خودروسازان به مشکلات دیگری نیز اشاره دارند.انعقاد قرارداد انحصاری دولت ایران با شرکتهای ایران خودرو و سایپا برای تامین خودروهای ناوگان حملونقل درونشهری، سوالاتی را در مورد فضای غیررقابتی بازار ایران مطرح کرده است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد