21 - 11 - 2023
تغییر شیوه قیمتگذاری کالاها براساس ارزش برند
امیرحسین اسدی مدیرکل دفتر خدمات کسبوکار وزارت صمت در مورد وضعیت حمایت از برندها اظهار کرد: چندی پیش کمیسیون ملی برند و کمیسیون ملی تبلیغات در وزارت صمت تشکیل شد؛ آییننامهای هم برای حمایت از برندهای برتر تدوین کردیم. با صدا و سیما و شبکههای مجازی تعامل کردیم تا بستهای ۲۰۰ میلیارد تومانی در بحث تبلیغات به عنوان برند برتر به شرکتها اختصاص دهیم.
وی افزود: اساس جشنواره انتخاب برند برتر را براساس شاخصهای رضایت مشتری، نظام مبتنی بر تحول دیجیتال و صادرات محوری طراحی شده که پایان آذر ماه سال جاری کلید میخورد.
اسدی در مورد نحوه ارزشگذاری برندها تصریح کرد: متاسفانه در کشور نهاد ارزشگذاری برند نداریم. به همین دلیل نیز با وزارت دادگستری و سازمان ثبت مالکیت صحبت کردیم و کمیتهای با حضور اتاق بازرگانی شکل گرفت تا بحث ارزشگذاری برند را شروع کنیم.
وی با بیان اینکه برندهای برتر هم از تسهیلات بهرهمند خواهند شد، ادامه داد: در همین راستا بحث استفاده از ملاکهای ارزشگذاری در قیمتگذاری محصول را شروع کردیم تا از نظام حرفهای استفاده از برند در نوع محصول بهره ببریم.
مدیرکل دفتر خدمات کسبوکار وزارت صمت تصریح کرد: در گام نخست فراخوان میدهیم و طبق فراخوان شاخصها را اعلام میکنیم. در ادامه صنایع اطلاعات مربوطه از جمله وضعیت ارتباط با مشتری، اشتغال برند و… را بارگذاری میکنند. در گام بعدی این اطلاعات را به صورت علمی اندازهگیری میکنیم تا از این طریق برند خوب توسعه یابد و در نهایت مردم محصول باکیفیت همراه با خدمات پس از فروش کالا بخرند.
وی با بیان اینکه با استفاده از نظام ارزشگذاری، قیمتگذاری کالاها را در آینده انجام خواهیم داد، گفت: با سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان برای بررسی تاثیر ارزشگذاری بر قیمتگذاری کمیتهای تشکیل دادهایم.
اسدی افزود: در کشور برندی داریم که روی خود کار میکند و از آن طرف شرکتی را داریم که به صورت زیرپلهای فعال است، با این حال در بهای تمامشده همه را یکسان در نظر میگیریم و در واقع همه با قیمت یکسان کالای تولیدی خود را میفروشند.
وی تصریح کرد: این در حالی است که شرکتهای بزرگ و شرکتهایی که علمی و کارشناسی کار میکنند با توسعه خط تولید و نظام بهرهوری بهای تمام شده را کاهش دادهاند و روی برندسازی هم هزینه میکنند. اهمیت برند ملی و بزرگ را زمانی متوجه میشویم که بدانیم این برندها میتوانند حتی صادرات را تسهیل کنند.
اسدی یادآور شد: محاسبه ارزشگذاری و قیمتگذاری مبتنی بر ارزشگذاری سخت است، زیرا باید حواسمان به مردم باشد تا کسی که تبلیغ میکند پولش را از جیب مردم نگیرد و البته از آن طرف شرکت هم ضرر نکند، اما به هر حال به نظر میرسد تا پایان سال در حوزه ارزشگذاری برندها به نتیجه برسیم.
وی تصریح کرد: هنوز در کشور در خصوص ارزشگذاری داراییهای نامشهود تخصص نداریم و برند هم دارایی نامشهود محسوب میشود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد