24 - 06 - 2020
تقاضای کاذب، عامل التهاب بازار خودرو
بر اساس آنچه خودروسازان کشور میگویند، پرونده تولید پراید تا پایان تیرماه بسته میشود و در مقابل خودروهایی از جمله شاهین که استانداردهای اروپا را کسب کرده و امکان فروش در بازارهای اروپایی را هم دارند، وارد بازار داخلی میشوند. البته این به این معنا نیست که خودروی دیگری جایگزین پراید با سهم ۵۰ درصدی از تیراژ تولید سایپا میشود بلکه با ارتقای ظرفیت سایر خطوط، در راستای تامین نیاز بازار داخلی گام برداشته خواهد شد تا بلکه بتوان اندکی بازار بیسر و سامان خودرو را متعادل کرد. بر همین اساس قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش با تاکید بر اینکه خودروی پراید جایگزین ندارد، اظهار کرد: با وجود مشکلات یقینا در نیمه دوم سال شاهین به بازار عرضه خواهد شد. در واقع زمستان امسال اولین سری شاهین راهی بازار میشود. علاوه بر این در آینده نزدیک کراساوور این محصول به همراه گیربکس اتوماتیک شاهین هم تولید خواهد شد.
مجید باقری دیروز طی نشست خبری با بیان اینکه التهاب کنونی بازار خودرو محصول تقاضای کاذب است، اعلام کرد: سایپا امروز با دو چالش جدی در برنامهریزی مواجه شد که تعهدات معوق از جمله این چالشهاست. وی اظهار کرد: براساس طرح اتوخدمت سایپا، ۱۲۰ هزار متقاضی خودرو ایجاد شد که البته این طرح در مقطع زمانی خاص با هدف رفع مشکل مالی سایپا اجرایی شد اما با تغییر قیمتها دارندگان این قراردادها به دنبال کسب سود بیشتر بوده و برای دریافت خودرو تاکید داشتند که این امر در کنار تحریمها و سایر تعهدات، فشاری را به شرکت وارد کرد که با ساماندهی انجام شده ۹۰ درصد متقاضیان موفق به دریافت خودروی خود شدند.
وی افزود: ۴۹ هزار تعهد معوق با تکیه بر مدل جایگزین و تبدیل آنها انجام و ۵۰ هزار خودرو نیز به ۱۵۰ هزار تعهد جدید تبدیل شد که در کنار ۱۲۰ هزار تعهد اتوخدمت فشار زیادی به سایپا تحمیل کرد که در نهایت ساماندهی شد.
باقری تصریح کرد: در همین حال ۶۰ درصد تعهدات از جنس تعهدات رنو و برلیانس تعیین تکلیف شدند و تعداد زیادی موفق به تحویل خودروهای خود شدند که در کنار این موارد جراحی بزرگ، توقف پراید، تحریم و ساماندهی تعهدات باعث شد تا مدتی از ایفای تعهدات منحرف شده و با پدیده تعهدات معوق روبهرو باشیم.
قائم مقام مدیرعامل سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش با بیان اینکه این چالشها امروز پشت سر گذاشته شده، گفت: با فرض تکمیل خودروهای ناقص جمع تعهدات معوق کمتر از ۵۰ هزار دستگاه خواهد بود که تا پایان شهریورماه از ۲۰ محصول تنها دو محصول تعهد معوق خواهد داشت. بر این اساس نظام برنامهریزی سایپا به گونهای برنامهریزی شده که هر زمان تعهد پیشفروشی وجود داشته باشد، خودرو در موعد مقرر تحویل داده شده و از این پس هیچگاه خودروی معوقی نخواهیم داشت.
وی در ادامه با بیان اینکه ۵۰ درصد تیراژ تولید سایپا به پراید اختصاص دارد، افزود: مدیریت سایپا اعتقاد به بهروزرسانی سبد تولید دارد که نمونه آن خودروی شاهین است که در پیشفروشها با وجود سهمیه اندک، ۶۰ هزار نفر برای ثبتنام این خودرو اظهار علاقه کرده بودند که این امر نشان میدهد مردم به برند سایپا اطمینان پیدا کردهاند.
باقری با تاکید بر اینکه پراید قادر به پاس کردن استاندارد تولید نیست و باید متوقف شود، تصریح کرد: از اول سال تاکنون ۳۰ هزار دستگاه پراید ۱۳۱ با قیمت ۳۸ میلیون تومان عرضه کردیم و ۲۰ هزار دستگاه دیگر نیز با قیمت ۳۸ میلیون تومان به تولید خواهد رسید و پس از آن پرونده پراید بسته میشود و تمرکز بر تنوع محصول خواهد بود.
قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش با تاکید بر اینکه خودروی پراید جایگزین ندارد، اظهار کرد: با ارتقای ظرفیت سایر خطوط در تلاش برای تامین نیاز بازار هستیم و با تلاش کارکنان سایپا به پشتوانه تولید مناسب در این مدت و با وجود تحریم و شیوع کرونا شاهد رشد ۵۵ درصدی صدور فاکتور نسبت به سال گذشته بودهایم.
عرضه کوئیک اتومات به بازار
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا فیسلیفت تیبا وارد بازار خواهد شد، گفت: سایپا روی فیسلیفت تیبا کار نخواهد کرد و تمرکز ما روی تولید خودروهای کوئیک، ساینا و شاهین است. بدین جهت سایپا روی فیسلیفت خودروهای یادشده کار خواهد کرد.
باقری درباره تولید خودرو با گیربکس اتومات اظهار کرد: از امسال عرضه خودروهای گیربکس اتومات آغاز میشود. البته کوئیک اتومات هم تولید میشد که اکنون به خاطر مشکلات زیستمحیطی تولید اتومات آن متوقف شد، از این رو با حل مشکل یادشده که به زودی اتفاق میافتد، کوئیک اتومات وارد بازار خواهد شد.
۸۰ درصد منتخبان تکمیل وجه کردند
وی درباره طرح فروش فوقالعاده و ثبتنام صورت گرفته، گفت: در طرح فروش فوقالعاده خودرو که تحویل آن سه ماهه است بیش از یک میلیون نفر ثبتنام کردند که طبق مجوز داده شده ۱۰ هزار نفر در قرعهکشی منتخب شدند اما تنها ۸۰ درصد نسبت به تکمیل وجه اقدام کردند که در این میان ۱۰ درصد لیست رزرو را جایگزین کردیم. قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در فروش و خدمات پس از فروش درباره اینکه امتیاز خودروهای پیشفروش شده در نمایندگیها و نمایشگاه به صورت قولنامهای به فروش میرسد، تصریح کرد: فروش امتیاز خودروهای پیشفروششده را در نمایندگیهای سایپا تکذیب میکنم. باقری در ادامه گفت: فروش حواله با هر شکل و قالب ممنوع است. هر فردی که چنین اقدامی را انجام دهد با مخاطرات جدی روبهرو خواهد شد.
شاهین گرید ۳ استانداردهای اروپا را دارد
وی در خصوص خودروی شاهین و تاریخ عرضه آن به بازار، افزود: شاهین گرید ۳ استانداردهای اروپا را کسب کرده و امکان فروش را در بازارهای اروپایی هم دارد. علاوه بر این آپشنهای روز دنیا در این محصول نصب شده است.
به گفته معاون فروش شرکت سایپا، این شرکت خودروی ساینا اس و کوئیک اس را هم در آینده به بازار عرضه میکند.
قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در فروش و خدمات پس از فروش در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر ۳۰ هزار خودرو به دلیل نقص دو قطعه تجاریسازی نشده است. در حال پیگیری هستیم تا قطعات تامین شود تا بتوانیم خودروها را به دست مردم برسانیم. وی درباره همکاری دوباره با شرکای تجاری که از ایران رفتند، گفت: به هیچ عنوان گروه خودروسازی سایپا با بدعهدان و مجموعههایی که ایران را ترک کردند، همکاری نخواهد کرد.
باقری ادامه داد: برخلاف صحبت برخیها، خودروی شاهین تولید داخل است و با همت مهندسان ایرانی ساخته شده است.
قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در فروش و خدمات پس از فروش درباره روند قرعهکشی طرح فروش فوقالعاده، تصریح کرد: با وجود انتقادات مطرحشده، فروش خودرو به صورت قرعهکشی، کارشناسی و در قالب سیاست کمیته خودرو بوده است. البته قبول داریم که این طرح با اشکالاتی روبهرو بوده است اما درصدد هستیم تا مشکلات را رفع کنیم و از این پس خودروها را با مکانیسمهای جدید به مصرفکنندگان واقعی عرضه کنیم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد