6 - 07 - 2017
تقویم تاریخ
روز قلم
روز قلم در تقویم رسمی ایران روز چهاردهم تیرماه است. این روز در سال ۱۳۸۱ پس از پیشنهاد انجمن قلم ایران و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی به ثبت رسید. «قلم»، حافظ علوم و دانشها، پاسدار افکار اندیشمندان، حلقه اتصال فکری عالمان و پُل ارتباطی گذشته و آینده بشر است. «قلم»، انسانهایی را که از نظر زمان و مکان جدا از هم زندگی میکنند، پیوند میدهد؛ گویی همه متفکران بشر را در تمام طول تاریخ و در تمام نقاط زمین، در یک کتاب خانه بزرگ جمع میبینی! در این کتابخانه، سخنان آسمانی و زمینی جمع است، از سقراط گرفته تا ابنسینا و معاصرانمان. «قلم»، رازدار بشر و خزانه دار دانشها و جمعآوریکننده تجربههای قرنها و دورانهاست و اگر قرآن به آن سوگند یاد میکند، به همین دلیل است زیرا همیشه، سوگند به امری بسیار پرارزش و محترم یاد میشود.
افتتاح اولین خط اتوبوسرانی شرکت واحد در تهران (۱۳۳۵ ش)
قرن نوزدهم در ایران همزمان بود با چاههای نفت کشف شده و همین باعث علاقه زیاد روسها و اروپاییها به حضور در این کشور بود و هر کدام با روشهای گوناگون در ایران به دنبال اهداف اقتصادی خود بودند. این روشها گاه نیز به صورت بررسی سرمایهگذاری آزاد انجام میشد. صنعت حملونقل هم جزو سرمایهگذاریهای آزاد محسوب میشد که با توجه به نوبودن صنعت باید در کشور مورد بررسی قرار میگرفت.
صنایع مونتاژ خودرو برای اولین بار در شهرهای تبریز، رشت و تهران آغاز به فعالیت کرد. این کارخانجات اغلب با مونتاژ قطعات خودرو و ساخت بعضی از قطعات بدنه تاسیس شد و به مرور زمان دولت ایران به ایجاد صنایع جانبی و زیرساختها پرداخت. اولین اتوبوسهای مونتاژ شده سال ۱۲۹۰ شمسی در تهران آغاز به کار کرد. در آن زمان جابهجایی مسافــر اکثرا توسط درشکه که حدود ۵۰۰ دستگاه بود انجام میشد و حدود پنج درصد جابهجایی مسافر توسط اتوبوسها انجام میگرفت. در سال ۱۲۹۸و زمان صدارت وثوقالدوله و با توجه به افزایش نارضایتی مردم از نحوه جابهجایی مسافر دولتمردان بر آن شدند با ایجاد یک اداره به سازماندهی و نظم بخشیدن به حملونقل شهری بپردازند، بعد از مدتی بحث و تفحص این اداره در بلدیه (شهرداری) پایهگذاری شد. شهرداری موظف شد قوانینی ایجاد کند تا تسهیلات لازم را برای مسافران ایجاد نماید. این قوانین شامل میزان کرایه، زمان کار ناوگان، تثبیت خطوط و آییننامه انضباطی بود. در نخستین گام شهرداری کلیه اتوبوسها را مؤظف به دریافت پلاک شناسایی خودرو کرد و در زمان کریم آقابوذرجمهری، جهت کنترل خطوط هر خط دارای ناظمی شد تا بر رعایت ناوگان خطوط نظارت کند. در شهریور سال ۱۳۲۰ تعداد ۱۰۰ دستگاه اتوبوس در تهران کار میکرد که حدود ۹۰ دستگاه آن بنز بود. نخستین خط اتوبوسرانی تهران در ۱۴ تیرماه سال ۱۳۳۵ با ۸۰ دستگاه اتوبوس در مسیر بازار تا میدان امام حسین (ع) در حضور نمایندگان مجلس شورای ملی وقت و تعدادی از وزرا افتتاح شد. تا مهر ماه، سه خط دیگر نیز در سطح شهر آغاز به کارکرد و سال اول فعالیت شرکت واحد با تعداد ۱۷۳ اتوبوس و ۵ خط به پایان رسید.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد