7 - 01 - 2020
تلویزیون نباید مانعی برای نمایش خانگی باشد
صداوسیما برای تبلیغ محصولات فرهنگی قوانین سفت و سختی دارد. علاوه بر این قوانین سفت و سخت عدهای هم به عنوان نورچشمی رسانه ملی بیشتر آنتن تلویزیون را در اختیار دارند و کمتر فرصت نصیب دیگران میشود. مثلا در حوزه سینما رفتار تلویزیون شبیه حوزه هنری است. حوزه هنری نیز چند سال است به بهانه مبارزه با تهاجم فرهنگی برخی فیلمهای سینمایی را تحریم میکند. فیلمهایی که از وزارت ارشاد مجوز پخش و اکران دارند. صداوسیما نیز در رفتاری مشابه مثلا تیزر برخی فیلمهای سینمایی را پخش نمیکند.
مثلا در زمان اکران فیلم موفق «در دنیای تو ساعت چند است» صداوسیما به بهانه شیک بودن زیادی فیلم صفی یزدانیان تیزرهایش را پخش نکرد. این در حالی است که مدیران رسانه ملی بر حمایت از ساختههای ایرانی تاکید دارند اما در عمل رفتارشان مخالف گفتههایشان است. رفتاری که باعث شده است علیرضا داوودنژاد از سینماگران کهنهکار ایرانی صدایش را بار دیگر بلند کند.
صداوسیما نمیتواند مدعی باشد
داوودنژاد با تاکید بر اینکه «تلویزیون نباید مانعی برای نمایش خانگی باشد»، گفت که تلویزیون فیلمهای ما را نمیخرد، تبلیغ نمیکند و نمایش هم نمیدهد؛ بنابراین در چنین شرایطی که هیچ حمایتی نمیکند نمیتواند مدعی هم باشد.
علیرضا داوودنژاد با اشاره به وضعیت بازار شبکه نمایش خانگی، گفت: متاسفانه منظومه هنری و رسانهای ایران بازار را به منظومههای هنری و رسانهای دنیا و منطقه واگذار کرده است و مخاطب ایرانی به جای اینکه عمدتا مصرفکننده محصولات ما باشد، مصرفکننده محصولات ماهوارهای و بازار سیاه نمایش خانگی شده است.
او ادامه داد: سوال این است که آیا علاقهمند هستیم تا مخاطب به تاراج رفته را به بازار تولیدات داخلی برگردانیم و از این حالت قافیه باختگی در مقابل منظومه رسانههای هنری و رسانهای رقیب خارج کنیم یا میخواهیم آنها فعالتر وارد بازار شوند و مخاطبان را بیشتر به آنها بسپاریم.
کارگردان فیلم «کلاس هنرپیشگی» یادآور شد: اگر نمیخواهیم مخاطبان را هرچه بیشتر واگذار کنیم باید به سینما، نمایش خانگی و تولید محصولات فرهنگی توجه بیشتری داشته باشیم و بدانیم که اگر سخت بگیریم مردم بیشتر جذب محصولات وارداتی و ماهوارهها میشوند؛ اما اگر میخواهیم مخاطبان را به بازار خودمان برگردانیم، باید به سینما و نمایش خانگی از نظر ممیزی و حکایتهای حقوقی و از نظر ایجاد امنیت برای بازار میدان دهیم؛ این در حالی است که متاسفانه در حال حاضر بازار کالای فرهنگی ما امنیت ندارد و نمایش خانگی بیشتر دست بازار سیاه است.
داوودنژاد با بیان اینکه «تلویزیون نباید مانعی برای نمایش خانگی باشد»، ادامه داد: متاسفانه در چنین شرایط سختی، تلویزیون که رسانه ملی کشور نیز محسوب میشود، توجهی به معرفی، تبلیغ، خرید و نمایش محصولات داخلی ندارد و از آنها حمایت چندانی هم نمیکند. از طرفی ماهوارهها نیز فیلمهای ایرانی را رایگان نمایش میدهند و در واقع فیلمها و مخاطبهای ما را غارت میکنند. تلویزیون فیلمهای ما را نمیخرد، تبلیغ نمیکند و نمایش هم نمیدهد، بنابراین در چنین شرایطی که هیچ حمایتی نمیکند نمیتواند مدعی باشد.
او با تاکید بر اینکه بازار باید برای تولیدکننده داخلی امن باشد، خاطرنشان کرد: البته اصل موضوع تامین امنیت بازار برای محصولات داخلی است که ما در حال حاضر نداریم. در بیشتر مواقع فیلمها به محض اینکه از پرده سینما پایین میآیند، به جای وارد شدن به شبکه نمایش خانگی، سرقت میشوند. در چنین شرایطی باید تولیدکننده داخلی را از نظر شرایط تولید، عرضه و نمایش تقویت کنیم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد