20 - 01 - 2025
تمرکز ایران و روسیه بر افزایش حجم تبادلات تجاری
شماری از مقامهای روسیه در پی امضای توافقنامه شراکت جامع راهبردی میان ایران و روسیه، به بیان منافع این توافق پرداختند. آندره کوستین، رییس بانک روسی ویتیبی در پاسخ به پرسشی درباره سازوکار پرداخت مشترک میان ایران و روسیه گفت که سازوکار سوئیفت (جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی) باید از بین برود و دیگر استفادهای از آن نشود. کوستین در گفتوگویی با پاول زاروبین، خبرنگار روس با انتقاد از کارکرد شبکه مالی سوئیفت گفت: این درز مستقیم اطلاعاتی به دشمنانمان است و نکته اصلی در این زمینه این است که این مساله به راحتی با توافقی میان دو طرف و برخی راهکارهای فنی قابلحل است. کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی در مسکو نیز ۲۷ دیماه در گفتوگویی در اینباره گفته بود: پیامرسان محرمانه میان ما و روسیه افتتاح شده و ما نیاز به سوئیفت نداریم. این گام مهمی بود که برداشته شد. در بحث کارت میر (MIR) و شتاب در حال تلاش هستیم که آنها بتوانند به یکدیگر اتصال پیدا کنند. در رابطه با پیمان پولی نیز رییس کل بانک مرکزی ایران با طرف روس ملاقات دارند و در حال رایزنی هستند. علاوه بر این، آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه نیز در گفتوگوی جداگانهای با زاروبین گفت که کار اصلی روسیه و ایران در زمینه اقتصاد، افزایش حجم تبادلات تجاری است چراکه برای این سطح از همکاریهای اقتصادی میان طرفین، «4میلیارد دلار بهشدت کم است.» او همچنین اشاره کرد که کارتهای سامانه «میر» در ایران قابلقبول است و سامانههای پرداخت دو کشور بههم پیوسته است. ویتالی ساولیف، معاون نخستوزیر و وزیر حملونقل روسیه نیز در گفتوگو با زاروبین درباره جنبههای مختلف توافق شراکت جامع راهبردی ایران و روسیه که جمعه گذشته توسط روسای جمهور دو کشور امضا شد و همکاریهای دو کشور در زمینه توسعه گذرگاه شمال- جنوب بخشی از آن است، گفت که «به لطف گذرگاه شمال-جنوب، انتقال کالاها از مسیر مورمانسک و بنادر دریای بالتیک به سواحل خلیجفارس بهطور قابلتوجهی کوتاهتر خواهد شد.» بنابر متن این توافقنامه راهبردی، طرفهای متعاهد در توسعه کریدورهای حملونقل بینالمللی که از قلمرو جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه عبور میکند، بهویژه کریدور بینالمللی حملونقل شمال- جنوب فعالانه همکاری خواهند کرد. این همکاری شامل ترویج کالا با مبدأ یک طرف متعاهد در بازارهای دولتهای ثالث و همچنین فراهمسازی شرایط توسعه حملونقل یکپارچه از طریق کریدورهای حملونقل، هم از طریق حملونقل دوجانبه و هم از طریق حملونقل ترانزیتی در قلمرو خود خواهد بود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد