27 - 04 - 2025
تنها ۱۶۲ فروند هواپیما در کشور فعال است
«جهانصنعت»- مشاور رییس اتاق تهران با بیان اینکه به بیش از ۵۰۰ فروند هواپیما نیاز داریم، گفت: ۳۲۱ فروند هواپیما داریم که از بین آنها تنها ۱۶۲فروند فعال هستند و همین هواپیماها هم عموما فرسودهاند.
محمد عیدیان در نشست کمیسیون حملونقل اتاق تهران گفت: در برنامه هفتم توسعه، افزایش گردشگر برنامهریزی شده است و برای تحقق آن باید ۱۵میلیون گردشگر داشته باشیم، درحالیکه اساسا زیرساختهای جذب ۱۵میلیون گردشگر را نداریم. او افزود: زیرساختهای هواپیمایی کشور برای جذب گردشگر و افزایش آن به ۱۵میلیون نفر، لازم و کافی نیست.
عیدیان ادامه داد: برای ایجاد تعادل در حملونقل هوایی و جابهجایی گردشگران بیشتر به بیش از ۵۰۰فروند هواپیما نیاز داریم.
مشاور عالی رییس اتاق تهران در ادامه مقایسهای میان تعداد شرکتهای هواپیمایی ایران و ترکیه داشت و توضیح داد: تعداد شرکتهای هواپیمایی در کشور ما زیاد و تعداد هواپیماهای فعال در آن کم است. ایران ۲۶شرکت هواپیمایی دارد که بیش از نیمی از آنها فعال نیستند اما ترکیه با ۲۰شرکت هواپیمایی توانسته بیش از 200میلیون مسافر را جابهجا کند.
او به مساله سوخت در این بخش اشاره کرد و توضیح داد: کل مصرف سوخت هواپیما در کشور 2/4میلیون لیتر برآورد شده است. عیدیان به افزایش قیمت سوخت هواپیما و تاثیر آن روی قیمت بلیت اشاره و تاکید کرد: با توجه به تعداد کم هواپیماهای فعال در کشور و فرسودگی ناوگان هوایی، راهکارهایی مانند اجاره هواپیما برای تسهیل در خدماترسانی و افزایش مسافران هوایی پیشنهاد میشود.
پیمان سنندجی، رییس کمیسیون حملونقل اتاق تهران نیز در این نشست افزایش بهرهوری را راهکاری برای حل مشکلات صنعت حملونقل در کشور دانست و گفت: در صورتی که مصادیق ارتقای بهرهوری در بخشهای مختلف صنعت حملونقل مانند نرخ سوخت، قوانین این حوزه، فرسودگی ناوگان و ترانزیت، بهصورت دقیق مورد بررسی قرار بگیرد، میتوانیم برنامههایی را جهت ارتقای بهرهوری و رشد صنعت تدوین کنیم.
مقصود اسعدیسامانی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی نیز در این نشست از کاهش تعداد مسافران خطوط هوایی در چند سال اخیر خبر داد و اظهار کرد: پس از افزایش نرخ سوخت هواپیما در اسفندماه تغییری در قیمت بلیت هواپیما صورت نگرفته است.
سامانی افزود: در حال حاضر ۱۴۰هواپیما در صنعت حملونقل هوایی در حال فعالیت هستند. او گفت: با اینکه تصور میشد مثل بقیه کشورها پس از کرونا وضعیت حملونقل هوایی و جابهجایی مسافر روبهرشد باشد اما ما روندی کاهشی در تعداد مسافران هوایی داشتهایم. در سال1۳۹۷یعنی یکسال قبل از اینکه کرونا شناخته و آغاز همهگیری آن شروع شود حدود ۲۴میلیون مسافر با هواپیما جابهجا شدهاند درحالیکه آمارهای سال۱۴۰۳ نشان میدهد تعداد مسافران به ۱۸میلیوننفر کاهش یافته است.
سامانی آزادسازی قیمتها را بهنفع شرکتهای حملونقل عنوان کرد و گفت: شرکتهای حملونقل هوایی با وجود شرایط تحریمی، تلاش میکنند هواپیما تامین کنند. امکان خرید و اجاره هواپیما در کشور وجود ندارد چون فرآیند پیچیدهای است و تحریمها هم به دشوارتر شدن این موضوع دامن زدهاند. اگر شبکههای توزیع تقویت و قیمتها آزاد شود، شرکتهای حملونقل میتوانند حدود ۲۱همت درآمد ایجاد کنند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد