19 - 05 - 2024
توافق ایران و روسیه برای قرارداد اجرایی راهآهن رشت- آستارا
ایلنا- وزیر راهوشهرسازی اظهار داشت: در راستای اجرای قرارداد راهآهن رشت- آستارا عملیات تملک زمین در حال انجام است و توافق قرارداد اجرایی انجام شده است. البته باید توجه داشت بوروکراسیهایی هم در داخل ایران و هم در روسیه وجود دارد اما دو کشور در سطح کشور برای اجرای این پروژه کاملا مصمم هستیم و زمینهای مورد نیاز هم در حال تملک است.
مهرداد بذرپاش در آیین گشایش یازدهمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل ریلی با بیان اینکه باید اقدامات توسعهای در بخش زیرساختها در بخش ترانزیت و جابهجایی کالا با هدف صادرات و واردات نشان داده شود، اظهار داشت: هر چقدر بتوانیم کالا را از سمت جاده به ریل منتقل کنیم، ثمرات شایان این اقدام نصیب کشور میشود. با تحقق این هدف ایمنی جادهها افزایش پیدا میکند و امروز یکی از مهمترین هدف ما کاهش تصادفات جادهای و جانباختگان است. او ادامه داد: یکی از اقدامات اساسی جابهجایی کالا از سمت جاده به ریل است چراکه بخش عمده تصادفات به دلیل خودروهای تجاری است اما اجرای این اقدام نیاز به مشوقاتی دارد از جمله اینکه باید سرعت تردد از مسیر ریلی افزایش یابد و برای تحقق این موضوع با توجه به منابع محدود چارهای جز ورود بخشخصوصی نداریم.
وزیر راهوشهرسازی با بیان اینکه مکانیسم تشویقی برای انتقال بار از جاده به ریل در حال انجام و اجراست و در ماههای آینده اخبار خوبی در اینباره اعلام میشود، گفت: در بخش توسعه ناوگان متعلق به بخشخصوصی تدارکات خوبی دیدیم و در حوزه واگنهای مسافری پیشنهاد ورود ۵٠٠واگن را دادهایم که البته توقع ما بیشتر از این اعداد است. در بخش واگن باری با بحرانی مواجه نیستم و تعداد قابلتوجهی در این بخش وجود دارد اما این عدد هنوز کافی نیست.
بذرپاش افزود: در حوزه لکوموتیو بخش باری سیاست این است که این ناوگان به بخشخصوصی واگذار شود که البته لکوموتیو بخش باری که سودده است برای بخشخصوصی جذابتر بوده و تا پایان امسال بخشی از لکوموتیو بخش باری به بخشخصوصی واگذار خواهد شد اما در بخش مسافری از آنجایی که لکوموتیو این بخش سودده نیست جذابیت آن برای بخشخصوصی کمتر است و ما در بخش بلیت قطار نقطه وسط را در نظر گرفتیم تا هم شرکتها ضرر نکنند و هم مردم که مشتری این بخش هستند فشاری را متحمل نشوند.
وزیر راهوشهرسازی در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت انعقاد قرارداد اجرایی راهآهن رشت- آستارا که قرار بود اوایل سال میلادی منعقد شود، تاکید کرد: در راستای اجرای قرارداد راهآهن رشت- آستارا عملیات تملک زمین در حال انجام است و توافق قرارداد اجرایی انجام شده است. البته باید توجه داشت بوروکراسیهایی هم در داخل ایران و هم در روسیه وجود دارد اما دو کشور در سطح کشور برای اجرای این پروژه کاملا مصمم هستیم و زمینهای مورد نیاز هم در حال تملک است. او با بیان اینکه روسها برای مسیر این راهآهن مطالعات ژئوتکنیک را در حال انجام دارند، گفت: گمانه برای مسیر در ۵٠ نقطه انجام شده است و روسها نقاط دیگری را هم مطرح کردهاند.
بذرپاش با اشاره به رشد ترانزیت جادهای و ریلی اظهار داشت: در سال گذشته ترانزیت جادهای بیش از ۵٨درصد ترانزیت رشد داشت و این مسیر رشد ترانزیت را با سرعت بیشتری در سالجاری پیش میبریم. در سفر اخیر استانی به مازندران اعلام شد که تخلیه و بارگیری کالا در بنادر امیرآباد و نوشهر بیش از ۴۵درصد افزایش داشته و همزمان با توسعه ترانزیت باید زیرساختهای حملونقل هم توسعه پیدا کند. در سفر وزیر راهآهن روسیه اعلام کرد که زمان سرعت به بندرعباس کاهش قابلتوجهی داشته است. او تاکید کرد: در بحث ترانزیت موضوع زمان سیر کالا بسیار مهم است که هنوز زمان سیر کالا از مسیر ایران زیاد است و باید کاهش پیدا کند. البته خبر خوب این است که زمان سیر کالا در کریدور شمال-جنوب تا یک سوم کاهش پیدا کرده و همین روند را در سال ١۴٠٣ ادامه میدهیم. از دیگر اقدامات این است که باید خطوط تکخطه، دو خطه شوند.
وزیر راهوشهرسازی ادامه داد: در تمام مذاکرات منطقهای و در راس کمیسیونهای مشترک مشوقها برای تردد کالا و ترانزیت مطرح است و نتیجه این اقدامات را در میزان رشد عبور کالا از مسیر ایران میبینیم.
وی با بیان اینکه صنعت ریلی صنعت جذاب راهبردی و آیندهدار است و تمرکز ویژه بر روی این حوزه داریم، گفت: یکی از پروژههای مهم ریلی، راهآهن چابهار به زاهدان است که امسال به بهرهبرداری میرسد. روزهای گذشته قرارداد با هند منعقد شد که با این قرارداد به دنبال رونق کریدور شمال – جنوب هستیم. از دیگر اولویتهای راهآهن خروج استانها از بنبستهای ریلی است، همچنین دو خطه کردن محورهای ریلی از دیگر اولویتهای ماست.
بذرپاش با بیان اینکه همکاری با بخشخصوصی مورد تاکید ماست، گفت: عرضه ۵٠ دستگاه لکوموتیو به بخشخصوصی نشاندهنده اهمیت ما به بخشخصوصی است و همکاری با شرکتهای بزرگ صنعتی گویای این موضوع است و همکاری با بخشخصوصی یک انتخاب نیست بلکه یک اجبار است و توفیق ما در این حوزه منوط به ورود بخشخصوصی به حوزه ریلی است.
وی درباره آخرین اقدامات درباره برقیسازی قطار تهران- مشهد تاکید کرد: در این بخش توافقاتی انجام شده اما این پروژه نیار به سرمایه سنگین دارد و تمهیدات مالی این پروژه بسیار زمانبر است تا بتوانیم با شرکای خارجی به توافق برسیم اما دولت برای اجرای این پروژه اهتمام دارد و منابع خوبی تدارک دیدهایم تا این پروژه به منابع پایدار متصل شود.
وزیر راهوشهرسازی ادامه داد: همچنین پروژه قطار سریعالسیر تهران- اصفهان در حال انجام است، پیش از این فاینانس این پروژه دچار مشکل بود اما امروز درباره طراحی مسیر و تعداد ایستگاهها به توافق نهایی رسیدیم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد