8 - 12 - 2022
توت خشک هم محصولی لاکچری شد
مهر- قیمت توت خشک در فروشگاههای مناطق شمالی شهر تهران به کیلویی یک میلیون تومان رسید. آداب و سنن، بخشی از فرهنگ هر جامعه بوده که اقتصاد آن جامعه را تحت تاثیر خود قرار میدهد. برگزاری مراسم به مناسبتهای مختلف همچون شب یلدا، سال نوی میلادی (کریسمس)، عید نوروز و… همراه با غذاها و خوراکیهای خاص از آن جمله است. اگر امروز گذری به بازارهای فروش کاجهای کریسمس داشته باشید قیمتهای میلیونی این درختها حکایت از تضاد و شکاف طبقاتی در کشور دارد. البته تنوع قیمتی مناطق پایین، مرکزی و بالا، مرثیه دیگری از یک اقتصاد ناتراز است.
طی بررسی میدانی از بازار خشکبار، تفاوت قیمتها از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد قابل رصد است. پسته یکی از محصولات خوش خوراک، برای بلندترین شب سال است. این مغز مغذی را میتوانید از فروشگاههای مرکزی شهر با قیمت ۳۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان خریداری کنید در حالی که قیمت آن در ارزانترین فروشگاههای مناطق شمالی شهر به ۷۵۰ هزار تومان رسیده است. هر چه به شب یلدا نزدیکتر میشویم نوسان قیمتی بیشتر شده و به سمتی میرویم که برخی از خوراکیها برای بخشی از مردم جامعه، لوکس و حتی آرزو شده است. در ادامه تضاد قیمتی به محصولاتی میرسیم که این روزها باید آنها را در دسته کالاهای لاکچری طبقهبندی کنیم. عرضاندام میوههایی همچون توت و موز خشکشده پشت ویترینهای لوکس با قیمت یک میلیون تومان توجه هر بینندهای را به خود جلب میکند. البته قیمت آنها در بساط دستفروشهای مثلا میدان فردوسی به کیلویی ۲۰۰ هزار تومان هم نمیرسد. تورم، اقتصاد بیمار قانون عرضه و تقاضا را در جامعه ایرانی بههمریخته و موضوعاتی همچون تنظیم بازار، نظارت بر قیمتها و… دیگر محلی از اعراب ندارد. شکاف قیمتی میرود تا شکاف فرهنگی را در جامعه ایرانی به بلندای خوراک روزمره تا رویایی دستنیافتی، نه فقط برای تنقلات که برای بخشی از کالاهای اساسی مردم دامن بزند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد