13 - 03 - 2018
تودیع و معارفه با طعم بدهی
عباس آخوندی وزیر راهوشهرسازی در مراسم تودیع و معارفه رییس سازمان راهداری و حملونقل جادهای اظهار کرد: به عقیده من موقعیتی در ایران فرارسیده تا بین مدیریت سیاسی و حرفهای تفکیک قائل شویم و بپذیریم که سازمانها و نهادها بهصورت حرفهای مدیریت شوند. همچنین یک فضای کار جمعی در مدیریت حملونقل که دربرگیرنده دستگاههای مختلف است را فراهم کنیم.
وی در ادامه ضمن اشاره به روابط حسنه خود با داوود کشاورزیان رییس پیشین سازمان راهداری و حملونقل جادهای از قبل از انقلاب بیان کرد: با وجود تشکر و قدردانی از زحمات این دوست عزیز و صمیمی، سرانجام باید بپذیریم که در جهت مدیریت حرفهای در نهادها حرکت کنیم.
وزیر راهوشهرسازی با بیان اینکه حدومرز مدیریت سیاسی معلوم نیست، گفت: آیا تمام مدیران باید جابهجا شوند؟ یا اینکه قبول کنیم برخی سمتها در داخل حرفه براساس صلاحیتها منصوب شوند که در نتیجه آن کادر تخصصی سازمان این امید را داشته باشد که میتواند به بالاترین سمتهای حرفهای دست یابند.
وی یادآور شد: از ابتدا این اعتقاد را داشتم که تغییرات باید حداقل و قابل مدیریت باشد، همچنین پس از گذشت ۴۰ سال از عمر دولت اگر بنا بر هر دلایلی انتخابها بهصورت سیاسی انجام میشد، الان باید حرفهایتر باشند.
آخوندی تاکید کرد: به عقیده من این دیدگاه باید به یک رویه تبدیل شود همانطور که انتصابات اخیر من در وزارت راهوشهرسازی و سازمانها و شرکتهای تابعه در داخل حرفه انجام گرفت، زیرا این اقدام باعث ایجاد یک مدیریت با ثبات میشود.
وی در ادامه ابراز کرد: در واقع عمیقا به مدیریت حرفهای پایبندم، زیرا در صورت عدم حرکت در راستای مدیریت حرفهای داستان سعی و خطا منافع ملی را از بین میبرد.
وزیر راهوشهرسازی گفت: آرزو میکنم در سطح دولت نیز کادر سیاسی محدود باشد و کادر حرفهای به کادر باثباتی تبدیل شود و تغییر نکند همانند کشور ایتالیا که با وجود تغییر دولتها، تغییرات در سطح وزیر و چند عضو سیاسی صورت میگیرد اما بخش کار خود را انجام میدهد.
وی با اشاره به مضرات انتصابات سیاسی در سطح دولت تصریح کرد: براساس تجربه ۳۸ سال کار سیاسی بر این باور اعتقاد دارم که دستگاههای تخصصی نباید از تغییرات سیاسی متاثر شوند، زیرا هر بار این اتفاق رخ داده در واقع ایران ضرر کرده است. بهطور مثال گاهی این تغییرات در حد تغییر مدیران در سطح بخشداری و ادارات فرعی نیز صورت گرفته است.
آخوندی با اشاره به انتصاب مدیران سازمانها و شرکتهای تابعه وزارت راهوشهرسازی از داخل هر یک از همان دستگاهها گفت: به دلیل انتخاب آنها از داخل حرفه در حال حاضر همکاری با آنها بسیار راحت است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: حملونقل یک کسبوکار و پدیده زنده است و میلیونها کنشگر در آن وجود دارد که براساس قواعد پیچیدهای با یکدیگر کار میکنند به همین خاطر حتی پلیس، وزارت راه، خودروساز و تمام رانندگان ایران جزیی از این سیستم باز هستند لذا برای افزایش کارایی، ایمنی و بهرهوری باید به این مقوله بهطور سیستمی نگاه کرد.
وزیر راهوشهرسازی بیان کرد: در صورت انتخابات سیاسی کاستیها نیز علت سیاسی پیدا میکند در حالی که هنگام مدیریت حرفهای دلایل کاستیها مورد بررسی قرار میگیرد.
وی افزود: حملونقل یک پدیده مدرن و بهشدت در حال گسترش است بهطوریکه امسال یکمیلیون و ۳۵۰ هزار خودرو شمارهگذاری شده است که بیش از شش میلیون دستگاه طی پنج سال اخیر ثبت پلاک شدهاند؛ لذا نگاه سیستمی کار بسیار مهمی است.
آخوندی به نقش جریان آزاد اطلاعات در دستگاههای دولتی اشاره کرد و گفت: اطلاعات در دستگاههای باز همه را به یکدیگر مرتبط میکند از این رو باید به سمت جریان آزاد اطلاعات حرکت کنیم و امیدوارم این اقدام سازمان راهداری و حملونقل جادهای مبنی بر نصب و راهاندازی دو هزار دوربین ثبت تخلف عبور و مرور، دستگاههای توزین برخط و ایجاد استارتآپ جدید که در تاریخ آن کمنظیر است ادامه یابد. وزیر راهوشهرسازی خطاب به عبدالهاشم حسننیا رییس جدید سازمان راهداری و حملونقل جادهای و معاون خود بر ۲ نکته تاکید کرد و افزود: اصل دسترسی آزاد اطلاعات بهعنوان اصلیترین عامل افزایش ایمنی، بهرهوری و مبارزه با فساد، مقاومت در برابر رانت محسوب میشود و راهکار آن نیز هوشمند کردن سیستمهاست که امیدوارم این راه با سرعت بیشتری پیش برود.
وی بیان کرد: باید مردم را در تصمیمات خود شریک کنیم و از این رو باید فرآیندها شفاف باشند و هیچ فرآیندی از دید مردم پنهان نماند.
این عضو کابینه دولت دوازدهم همچنین تاکید کرد: در آستانه نوروز از تمام همکاران میخواهم تمام تلاش خود را در راستای آسایش، رفاه، ایمنی به کار ببندند و اتفاقات اخیر در روحیه ایشان تاثیر نگذارد و تمرکز خود را بر روی سفرهای نوروزی امن و شاد معطوف کنید.
آخوندی از استانداران درخواست کرد که کمیسیون ایمنی راههای استانها را یکمرتبه دیگر در استانها با هدف مروری بر مسایل ایمنی سفرهای نوروزی برگزار کنند.
وزیر راهوشهرسازی خواستار ورود سازمان صداوسیما به موضوع ایمنی در سفرهای نوروزی شد و گفت: این بحث فقط مخصوص جاده نیست بلکه در حوزه هوایی، دریایی، ریلی نیز باید مورد توجه قرار بگیرد لذا همه باید تلاش کنیم حملونقل ایمن، روان و آسان برای مردم برقرار شود و این اصلیترین خواسته من از همکاران حوزه حملونقل است.
رییس کمیسیون ایمنی راههای کشور خطاب به مدیران کل راهوشهرسازی استانها متذکر شد: مدیران کل راهوشهرسازی، دبیران کمیسیون ایمنی راههای استانها هستند و موظفند در جلسات حضور یابند. عباس آخوندی در پایان خاطرنشان ساخت: ریاست سازمان راهداری و حملونقل جادهای را خدمت مهندس حسننیا تبریک عرض میکنم و امیدوارم با همکاری تمامی اعضای هیات عامل و مدیران کل اقدامات شایستهای انجام داده و نشان دهند که مدیریت حرفهای از مدیریت سیاسی بهتر خواهد بود.
بدهی ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی سازمان راهداری به پیمانکاران
رییس سابق سازمان راهداری و حملونقل جادهای نیز با بیان اینکه معتقدم به جای اخذ عوارض گمرکی باید نرخ سوخت واقعی شود، گفت: در حال حاضر بدهی سازمان راهداری و حملونقل جادهای به پیمانکاران به دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
داوود کشاورزیان با اشاره به سابقه فعالیت خود در وزارت راهوشهرسازی اظهار داشت: پیش از این در وزارت راه و ترابری فعالیت داشتم و در سال ۹۲ هم موضوع آمدنم به سازمان راهداری مطرح نبود اما به هر حال در چهار سال گذشته در این مجموعه مشغول به فعالیت بودم. وی با بیان اینکه معتقدم مدیریت اتوبوسی صحیح نیست، اظهار داشت: بر این باور هستم که باید از نیروهای تخصصی همان سازمان بهره گرفت و در ۳۰ سال گذشته در زغالسنگ کرمان، استانداری مازندران، ایران ایر، وزارت سابق مسکن و شهرسازی فعال بودم و با کارکنان و مدیران مجموعه این وزارتخانه آشنایی داشتم.
کشاورزیان با تاکید بر ارتقای ایمنی و حفظ آن در سازمان راهداری و حملونقل جادهای گفت: ضمن حفظ ارتقای ایمنی به دنبال برندسازی در حوزه حملونقل بودهام و این سیاست در چهار سال گذشته دنبال شد.
رییس سابق سازمان راهداری و حملونقل جادهای با اشاره به آییننامههای مصوب و ابلاغ شده در چهار سال گذشته در سازمان راهداری و حملونقل جادهای گفت: آییننامه شرکتهای مسافری و حمل کالا، آییننامه تاسیس بازارگاههای الکترونیکی و آییننامه تاسیس شرکتهای حملونقل بینالمللی در این حوزه دنبال شد و بخشی از آنها را ابلاغ کردیم.
وی با اشاره به بحث برندسازی در حوزه حملونقل گفت: یکی از موضوعاتی که به صورت جدی دنبال میشد بحث شبکه سیر همنام بوده است که سعی کردیم ۱۶۰۰ شرکت مسافری در بحث حملونقل مسافر را ساماندهی و تحت برندهای محدود فعالشان کنیم.
وی همچنین با اشاره به میزان بدهیهای سازمان راهداری و حملونقل جادهای به پیمانکاران اظهار داشت: در حال حاضر میزان بدهی به پیمانکاران در این حوزه به دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده که البته توانستیم دو هزار میلیارد تومان به همراه ۵۰۰ میلیارد تومان قیر در این مدت منابع جذب کنیم.
کشاورزیان با اشاره به ضرورت واقعی شدن نرخ قیمت سوخت اظهار داشت: معتقدم مهمترین چالش حملونقل در کشورمان در کنار فرسودگی ناوگان و کاهش استقبال مردم از حملونقل عمومی، بحث غیرواقعی بودن نرخ سوخت است.
رییس سابق سازمان راهداری و حملونقل جادهای با بیان اینکه سالانه یک و نیم میلیون خودرو به کشور اضافه میشود که ورود این تعداد خودرو ناشی از غیرواقعی بودن نرخ سوخت است، گفت: در سال ۹۳ قانونی مصوب شد مبنی بر اینکه ۲۰ درصد از قیمت سوخت به راهآهن و سازمان راهداری اختصاص پیدا کند که امروز که سال ۹۶ رو به پایان است هنوز این قانون به اجرا نرسیده و اگر قیمت سوخت واقعی میشد منابع بسیار خوبی وارد این دو مجموعه میشد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر باید عوارض واردات خودروهای عمومی حذف شود چراکه وقتی در ترکیه رانندهای میتواند کامیونی را با قیمت ۲۰۰ میلیون تومان خریداری کند در ایران همان کامیون با قیمت ۵۰۰ میلیون تومان خریداری میشود. معتقدم به جای اخذ عوارض گمرکی باید نرخ سوخت واقعی شود و اگر خودروسازی هم نتواند خود را با این شرایط وفق بدهد حذف شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد