30 - 11 - 2022
تورم نقطه به نقطه به ۳۸/۷ درصد رسید
گروه اقتصادی – مرکز آمار با اعلام نتایج حاصل از محاسبات شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری کشور در فروردینماه سال ۱۳۹۲ و سال ۱۳۹۱ براساس سال پایه جدید (سال ۱۳۹۰)، گزارش داد که نرخ تورم نقطه به نقطه در فروردین ماه به ۷/۳۸ درصد رسید ضمن اینکه نرخ تورم در ۱۲ ماهه منتهی به فروردینماه سال ۹۲ معادل ۸/۲۹ درصد اعلام شد که رشد نشان میدهد.
مرکز آمار ایران با تجدیدنظر در سال پایه شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها یعنی مبنای محاسبه نرخ تورم کشور از سال پایه ۱۳۸۱ به سال پایه ۱۳۹۰ نرخ تورم فروردینماه ۹۲ را اعلام کرد این در حالی است که این مرکز در اولین اعلام خود از نرخ تورم شاخص محاسبات را سال۸۱ قرار داده بود.
در گزارش مرکز آمار ایران از شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری آمده است: شاخص قیمتها و نرخ تورم از جمله مهمترین متغیرهای اقتصادی هستند که مورد توجه برنامهریزان و تصمیمگیران هم در حوزه بخش عمومی و هم در حوزه بخش خصوصی است بنابراین دقت در اندازهگیری و بهروزرسانی نحوه محاسبه آن از اهمیت زیادی برخوردار است. در همین خصوص یکی از اقدامات اساسی که بایستی انجام شود، تغییر سال پایه در اندازهگیری شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی است.
با گذشت زمان و با تغییراتی که در شرایط زندگی اقتصادی و اجتماعی افراد جامعه از جمله تغییر در الگوی مصرف (ترکیب سبد مصرفی) خانوارها، تغییرات درآمدی (قدرت خرید افراد)، نیازهای جدید و تولید و عرضه کالاهای جدید رخ داده لازم است که در دورههای زمانی معینی سال پایه شاخص یادشده نیز به هنگام شود.
به همین منظور در مرکز آمار ایران که به استناد ماده «۵۴» قانون برنامه پنجم به عنوان مرجع اصلی آمار رسمی کشور از جمله نرخ تورم شناخته شده است، این موضوع مورد توجه بوده و با مطالعات و بررسیهایی از سوی کارشناسان مرکز در یک فرآیند زمانی حدودا چهار ساله انجام شده است. سال پایه شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها (مبنای محاسبه نرخ تورم کشور) مورد تجدیدنظر قرار گرفت و از سال پایه ۱۳۸۱ به سال پایه ۱۳۹۰ تغییر یافت.
نتایج حاصل از محاسبات شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری کشور در فروردینماه سال ۱۳۹۲ و سال ۱۳۹۱ براساس سال پایه جدید (سال ۱۳۹۰) میباشد که برخی از نتایج حاصله به شرح ذیل میباشد:
شاخص کل (بر مبنای ۱۰۰=۱۳۹۰) در فروردین ماه سال ۱۳۹۲ عدد ۱/۱۵۵ را نشان میدهد که نسبت به ماه قبل ۲/۳ درصد افزایش داشته است. افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۷/۳۸ درصد میباشد. درصد تغییرات شاخص کل (نرخ تورم شهری) در ۱۲ ماهه منتهی به فروردینماه سال ۹۲ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۸/۲۹ درصد است که نسبت به تورم ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ۹۱ (۶/۲۸) افزایش یافته است.
شاخص گروه عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» در این ماه به رقم ۵/۱۹۴ رسید که نسبت به ماه قبل ۱/۷ درصد افزایش نشان میدهد. شاخص گروه اصلی «خوراکیها» در ماه مورد بررسی به عدد ۱۹۳ رسید که نسبت به ماه قبل ۴/۷ درصد افزایش نشان میدهد. شاخص گروه اصلی «خوراکیها» نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۹ درصد افزایش نشان میدهد و نرخ تورم ۱۲ ماهه این گروه ۸/۴۶ درصد است. شاخص گروه در ۱۲ ماه منتهی به فروردینماه ۹۲ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۸/۴۷ درصد است که نسبت به تورم ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ۹۱ (۸/۴۵) افزایش یافته است.
شاخص گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» در فروردینماه ۹۲ به رقم ۵/۱۴۱ رسید که ۵/۱ درصد نسبت به ماه قبل افزایش نشان میدهد. میزان افزایش شاخص گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴/۳۰ درصد بوده است و نرخ تورم ۱۲ ماه منتهی به فروردینماه سال ۱۳۹۲ نسبت به دوره مشابه سال قبل این گروه ۵/۲۳ درصد است که نسبت به تورم ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ۹۱ (۶/۲۲) افزایش یافته است.
شاخص کل (بر مبنای ۱۰۰=۱۳۹۰) در سال ۱۳۹۱ عدد ۶/۱۲۸ را نشان میدهد که نسبت به سال قبل (تورم سالانه) ۶/۲۸ درصد افزایش داشته است.
شاخص گروه عمده «خوراکی، آشامیدنیها و دخانیات» در سال ۹۱ به رقم ۸/۱۴۵ رسید که نسبت به سال قبل (تورم سالانه) ۶/۲۸ درصد افزایش داشته است.
شاخص گروه عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» در سال ۹۱ به رقم ۸/۱۴۵ رسید که نسبت به سال قبل (تورم سالانه) ۸/۴۵ درصد افزایش نشان میدهد. شاخص گروه اصلی «خوراکیها» در سال مورد بررسی به عدد ۱۴۵ رسید که نسبت به سال قبل ۰/۴۵ درصد افزایش نشان میدهد.
شاخص گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» در سال ۹۱ به رقم ۶/۱۲۲ رسید که ۶/۲۲ درصد نسبت به سال قبل افزایش نشان میدهد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد