7 - 12 - 2019
توریسم ورزشی
گروه گردشگری- صنعت گردشگری در سالهای گذشته توانسته جایش را در میان صنایع پرسود جهانی باز کند. کشورهای صنعتی از جمله آمریکا، فرانسه، آلمان، اسپانیا و... توانستهاند با فراهم آوردن زیرساختهای گردشگری از جمله هتلها، جادهها، ساماندهی موزهها، برندسازی و راهاندازی تورهای معتبر سهمشان را از سفره جهانی گردشگری بردارند.
در سالهای گذشته در کنار جاذبههای گردشگری و بناهای تاریخی و پتانسیلهای طبیعی، راهکارهای تازهای نیز توسط نهادهای جهانی گردشگری برای جذب توریست پیشنهاد شده است. مثلا در حوزه غذا یا صنایع دستی و...
حالا خبر رسیده سازمان جهانی گردشگری با همکاری کشور قطر و آکادمی فوتبال بارسلونا قصد دارد از پتانسیل ورزش برای جذب گردشگر استفاده کند.
سالهای سال است که باشگاههای بزرگ ورزشی دنیا از جمله بارسلونا و رئال مادرید در اسپانیا، بایرن مونیخ در آلمان، چلسی و منچسترسیتی و منچستریونایتد در انگلیس، پاریسنژرمن در فرانسه و یوونتوس در ایتالیا، با صرف صدها میلیون دلار برای خود اعتبار ورزشی کسب کردهاند. آتنیها توانستهاند از طریق برندسازی، فروش بلیت، فروش لوازم ورزشی، ترانسفر بازیکن و دهها راه دیگر درآمدزایی کنند. حالا اما میخواهند در وادی جدید حضور پیدا کنند؛ گردشگری ورزشی.
مطمئنا برای مردم جهان مخصوصا طرفداران پر و پاقرص بازیکنانی مانند مسی جذاب است که بتوانند هنرنمایی او را در زمین فوتبال ببینند و حالا امروز فرصتی دست داده تا این اتفاق به روش سادهتری روی دهد.
همکاری سهجانبه
سازمان جهانی گردشگری با همکاری مرکز نوآوری بارسا و با حمایت از شورای ملی گردشگری قطر، اعلام کرد نخستین
UNWTO Tourism Tourism Start- را برای شناسایی پروژهها و نوآوریهایی که میتواند در آینده نزدیک بخش گردشگری ورزشی را تغییر دهد راهاندازی میکند.
افزایش تقاضا از سوی گردشگران و تاثیر رو به رشد ورزش بر محبوبیت مقاصد گردشگری، باعث شده است گردشگری ورزشی یکی از بخشهای پرتقاضا و بااهمیت توسعه اقتصادی و اجتماعی برای دولتها باشد. نخستین مسابقه راهاندازی بازاریابی ورزشی که UNWTO و BIHUB با پشتیبانی QNTC راهاندازی شده است، به دنبال راهاندازی ایدههای متمرکز بر حل نیازهای واقعی و رفع شکافهای دانش در بخش گردشگری ورزشی است.
در مجموع این مسابقه، ۲۰ استارتآپ گردشگری ورزشی توسط یک هیات از کارشناسان بینالمللی و ذینفعان گردشگری که از بخش عمومی و خصوصی، دانشگاهی و جامعه مدنی برگزیده شدهاند، انتخاب میشوند. کمپانیهایی که در لیست قرار دارند، در وبسایت رقابتها اعلام خواهند شد. پنل مسابقات پنج تیم را برای نیمهنهایی انتخاب خواهد کرد که همه آنها به بارسلونا دعوت میشوند تا ایدههای خود را به کارشناسان ورزشی، نمایندگان دولت، رهبران کسبوکار و سرمایهگذاران بینالمللی اعلام کنند.
دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی که چندی پیش مهمان ایران بود و از ظرفیتهای گردشگری کشور بازدید کرد، در صحبتهایی در مورد رویداد فوق گفته است: «ما خوشحالیم که با مرکز نوآوری بارسا همکاری میکنیم تا توانایی گردشگری ورزشی را برای تحریک خلاقیت، نوآوری و رشد پایدار به کار ببندیم. از طریق این رقابت، شروع کار با چشماندازهای متضاد میتواند ایدههای جدیدی را پیشبینی کند که به بخش گردشگری ورزشی کمک میکند تا به اهداف توسعه پایدار کمک کند. ما از BIHUB برای چشمانداز و همکاری خود قدردانی میکنیم و با حرکت به سمت جامجهانی ۲۰۲۲ در قطر، از QNTC برای حمایت از این پروژه هیجانانگیز تشکر میکنیم.»
مارتا پلانا، مدیر BIHUB و از دستاندرکاران این پروژه بزرگ گردشگری ورزشی نیز گفته «ما بسیار خوشحالیم که با UNWTO همکاری میکنیم تا گردشگری را در رابطه با صنایع ورزشی، یک بخش رو به رشد قرار داده و شرکتهای با استعداد را شناسایی کنیم تا به این هدف دست یابیم. بارسلونا مرکز گردشگری است.»
جامجهانی و درآمد سرشار
رقابت بر سر کسب میزبانی رویدادهای ورزشی همواره با حرف و حدیث همراه بوده است. در این زمینه بازیهای وابسته به رشته فوتبال مخصوصا جامجهانی سرآمد منازعات است. در یکی از پرحرف و حدیثترین این رویدادها، انتخاب کشور قطر به عنوان میزبان جامجهانی ۲۰۲۲ انتقادهای فراوانی را به همراه داشته است. قطر که در سالهای گذشته با سرمایهگذاری هنگفت در فوتبال و اهدای ملیت قطری به برخی بازیکنان خارجی توانسته روند رو به رشدی را در فوتبال تجربه کند، حالا میزبان مهمترین رویداد فوتبالی جهان خواهد بود.
اما گویی این انتخاب مبتنی بر ساز و کار سالمی پیش نرفته است. دیروز میشل پلاتینی از مدیران باسابقه ورزشی و همچنین کاپیتان تیم ملی فرانسه بازداشت شد. زمانی که او مسوولیت فوتبال اروپا را داشت قطر به عنوان میزبان جامجهانی انتخاب شد و دستگیری او بابت همین اتفاق است.
ارزش مالی برگزاری رویدادی مانند جامجهانی میتواند اقتصاد یک کشور را زیر و رو کند. عملیاتهای عمرانی برای ساخت ورزشگاهها و هتلها، جذب علاقهمندان تیمهای ورزشی، سفر بازیکنان مطرح، برندسازی در حوزه گردشگری و البته هزینهای که توسط نهادهای بینالمللی به میزبان اعطا میشود همه و همه انگیزههای فراوانی را برای همه کشورهای جهان به وجود میآورد.
از طرف دیگر برگزاری چنین رقابتی میتواند به لحاظ سیاسی هم برای کشورهای میزبان تنشزدا باشد. در همین رابطه و بعد از شنیدن زمزمههایی مبنی بر درخواست قطر جهت اسکان تعدادی از تیمها در کمپهای ایرانی واقع در جزیره کیش و قشم، کشورهای متخاصم منطقه علم مخالفت برداشته و تهدید کردند جامجهانی را ترک میکنند. آنها میدانستند این فرصت بینظیری را برای کشور ایران مهیا خواهد کرد؛ فرصتی که میتواند هم به لحاظ سیاسی و هم اقتصادی گره از مشکلات کشور بردارد.
اما تنها برگزاری چنین رقابتی تنها شانس ایران برای ورود به بحث بازاریابی توریسم ورزشی نیست. چندی پیش دور دوم رقابتهای والیبال لیگ جهانی در ارومیه برگزار شد؛ رقابتی که به صدرنشینی ایران در جدول جهانی انجامید.
اما چقدر در کنار موفقیت ورزشی، به لحاظ اقتصادی و سیاسی برگزاری این رویداد ورزشی، آورده داشته است؟ شاید نزدیک به صفر مطلق. در عوض برخورد زننده با بازیکنان تیم ملی والیبال لهستان و حمله به اتوبوس حامل آنها تبلیغی منفی برای کشور به بار آورد.
متولیان ورزشی و گردشگری کشور باید برای ساماندهی وضع موجود قدمی بردارند. اگر به اهمیت برگزاری چنین رویدادهایی توجه شود این فرصتها به آسانی از دست نمیروند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد