21 - 07 - 2024
توزیع کتاب در ایران نیازمند سرمایهگذاری کلان
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: توزیع کتاب در ایران نیاز به سرمایهگذاری کلان دارد، باید رسانش کتاب، حملونقل، انبارداری و معرفی و ترویج را به عنوان ضرورتهای توزیع در نظر بگیریم و نظام آن را تقویت کنیم. شرکتهای پخش پیش از این وظایف گستردهتری نسبت به آنچه در سالهای اخیر انجام میدهند، بر عهده داشتند. این شرکتها از مجموعه افراد آشنا با کتاب تشکیل شده بودند که کتاب را به کتابفروش معرفی میکردند. در حضور چنین افرادی کتابفروشان نسبت به خرید خود آگاه بودند و میتوانستند با اطلاعاتی که از موزع (توزیعکننده) دریافت کردند اقدام به معرفی کتاب برای مخاطبان کنند. گذر سالها، افزایش تعداد عنوانها و تعداد ناشران باعث حذف این بخش از فعالیت شرکتهای پخش شد، فعالیت آنها در سالهای اخیر به خرید کتاب از ناشر و فروش به کتابفروش محدود شده است. در چنین شرایطی و با پررنگ شدن فعالیت ناشران در فضای مجازی و همچنین فعالیت سامانههای فروش کتاب در فضای مجازی، آیا هنوز لزومی به فعالیت شرکتهای پخش باقی مانده است؟ یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر ضرورت حضور و فعالیت شرکتهای توزیع به فقدان یکی از حلقههای نشر در ایران نسبت به کشورهایی که نشر پیشرفتهای دارند، اشاره کرد. او معتقد است «شرکتهای پخش یکی از حلقههای مهم میان تولید و مصرف هستند، اگر پخشیها و موزعان کتاب وجود نداشته باشند، اختلال بزرگ در بازار کتاب به وجود میآید بنابراین وجودشان، فعالیتشان و تقویتشان ضروری است. طبیعی است که همه ناشران نتوانند آثار خود را به کتابفروشیها برسانند و معرفی کنند؛ این وظیفه برعهده شرکتهای پخش است. هر مرکز پخش تعدادی از آثار را به نمایندگی از ناشران دریافت میکند و به کتابفروشان میرساند یعنی واسطه بین نشر و کتابفروشی است.» شاید پخشیها هم به دلایل مختلف وظایف خود را کامل انجام ندهند و نواقصی در فعالیت آنها وجود داشته باشد اما حضورشان در کل کمک به این صنعت و مفید است. در کشورهایی که نشر توسعهیافته دارند موزعان یکی از حلقههای مهم نشر هستند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد