22 - 11 - 2017
توسعه بازار سرمایه با تنوع ابزارها
آنچه همواره در بازار سرمایه کشور جریان دارد معلول شرایط کلان اقتصادی است، در صورتی که اقتصاد با چالش مواجه باشد یا میزان ریسک افزایش یابد، سرمایهگذاران آن را حس میکنند. سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایهگذاری در گفتوگو با سنا، ضمن بیان مطلب فوق، در خصوص وضعیت بازار سرمایه گفت: بخشی از عملکرد اصلی بازار سرمایه مربوط به شرایط کلی اقتصاد است و برای رشد بورس باید منتظر تحولات در بخش اقتصاد کلان بود. به عنوان مثال اگر سال آینده رشد اقتصادی کشور و تولید افزایش یابد، ریسکهای بینالمللی کاهش داشته باشد و مشکلات شبکه بانکی کم شود به طور خودکار بازار سرمایه شاهد رونق خواهد بود. وی با بیان اینکه برای توسعه بازار سرمایه باید مدیران و فعالان با برنامهریزی مناسب، شفافیت و نقدشوندگی را افزایش دهند، افزود: سازمان بورس با طرح راهکارها و صدور بخشنامه در حال حل این مشکل است. دبیرکل کانون نهادهای سرمایهگذاری در خصوص نقدشوندگی و حجم معاملات گفت: یکی از مسایل بازار سرمایه تنوع ابزارهای مالی است. با وجود اینکه نسبت به سالهای گذشته ابزارهای خوبی به بازار معرفی شدند اما با توجه به حجم بازار سرمایه در مقایسه با بازارهای مشابه در دنیا، همچنان نیاز به ابزارهای مالی بیشتر و متنوعتر احساس میشود. سعید اسلامی ادامه داد: علاوه بر این، نیاز است ابزارهایی در بازار تعریف شوند که در زمان رکود یا رونق به روند معاملات کمک کند.
ارتقای نقدشوندگی
دبیرکل کانون نهادهای سرمایهگذاری با تاکید بر اینکه توسعه ابزارهای مالی به نقدشوندگی جریان بازار کمک میکند، اضافه کرد: توسعه ابزارها باعث جذب سلیقههای مختلف و سرمایهگذاران با درجه ریسکپذیری متنوع میشود و در نتیجه درجه نفوذ بازار را افزایش میدهد. یکی دیگر از راههای توسعه بازار سرمایه را فرهنگسازی دانست و گفت: کانون نهادهای سرمایهگذاری و هر نهاد خودانتظام یک وظیفه اساسنامهای فرهنگسازی در حوزه بازار سرمایه دارد اما اجرای این وظیفه به ظرفیت اقتصاد کشور بازمیگردد. طی سالهای گذشته میلیاردها تومان از بودجه شرکتهای بانکی که عمدتا در آن سالها به عنوان شرکت دولتی محسوب میشدند در رسانه ملی صرف تبلیغ شد. به گفته دبیرکل کانون نهادهای سرمایهگذاری، اگر دولت تمایل دارد سهم تامین مالی بخش تولیدی کشور از طریق بازار سرمایه را افزایش دهد موظف است حداقل بخشی از آنچه طی چهار دهه گذشته از بودجه بانکها به عنوان شرکتهای دولتی صرف تبلیغ و هدایت منابع به سمت بانکها شده را صرف تبلیغ و فرهنگسازی برای بازار سرمایه کند. وی ادامه داد: در سه- چهار سال اخیر یکی از مشکلات بازار سرمایه و اقتصاد کشور نرخهای بهره بالا و غیرواقعی بود. نرخ بهره بانکی به دلیل عدم نظارت کافی بانک مرکزی و مشکلاتی از این نوع بسیار بالا و غیرواقعی بود.
ضعف فرهنگی
دبیرکل کانون نهادهای سرمایهگذاری اضافه کرد: با توجه به تبلیغات دولتی و وجود بانکهای خصوصی به عنوان بخش بدون ریسک بازار پول ایران و حوزه سرمایهگذاری، تمایل مردم به سرمایهگذاری در داراییهای واقعی کاهش یافت. افراد تمایلی به احداث کارخانه نداشتند و ترجیح میدادند سرمایه خود را به بانک منتقل و نرخهای بالای سود را بدون نظارت بانک مرکزی دریافت کنند. اسلامی ادامه داد: موضوع بازار سرمایه محدود به رسانههای تخصصی است به این ترتیب که در رسانههای عمومی مثل بیلبوردهای تبلیغاتی، سمینارهای عمومی و صداوسیما اثری از تبلیغات برای بازار سرمایه کشور وجود ندارد و تنها اخبار محدود و خاص در رسانههای عمومی کشور منعکس میشود. وی ادامه داد: البته در آن شرایط حتی تبلیغات بازار سرمایه هم اثرگذار نبود و سرمایهگذاران بانکها را با سود بالا به هر بازاری از جمله بازار سرمایه ترجیح میدادند. اسلامی با تاکید بر اینکه زمانی که یک بخش از اقتصاد در یک تعادل نابهنجار قرار میگیرد، توسعه بخشهای دیگر هم با چالش جدی مواجه میشود، گفت: یکی از وظایف دولتها این است که مردم را برای تصمیمهای اقتصادی درست هدایت کنند. این بخش با اطلاعرسانی صورت میگیرد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد