15 - 02 - 2017
توسعه مبتنی بر حملونقل همگانی کلید خورد
معاون حملونقل وزیر راهوشهرسازی از آغاز تدوین نقشه راه توسعه مبتنی بر حملونقل همگانی خبر داد. مهرداد تقیزاده در نشست خبری در جمع خبرنگاران افزود: یکپارچهسازی حملونقل نرمافزاری یکی از اولویتهای وزارت راهوشهرسازی است. وی ادامه داد: هماکنون در ایران بین حملونقل درونشهری و برونشهری یکپارچگی نداریم درحالی که یکپارچهسازی بین حوزههای مختلف حملونقل از اهمیت بسیاری برخوردار است.
به گفته معاون وزیر راه وشهرسازی، هماکنون به دنبال تدوین نقشه راه TOD و سپس تصویب این نقشه راه در شورای عالی شهرسازی و معماری هستیم. وی اظهار داشت: یکپارچهسازی نرمافزاری و فیزیکی در حوزه حملونقل یکی از ضرورتهای مورد توجه وزارت راهوشهرسازی است و در دو، سه سال گذشته بحث یکپارچگی بخشهای مختلف حملونقل در دستور کار قرار گرفته و در بسیاری از موارد هم اجرایی شده است.
به گفته تقیزاده، یکپارچهسازی حملونقل درونشهری و برونشهری در سایر کشورها به ویژه کشورهای توسعهیافته از سالهای بسیار دور آغاز شده است، در حالی که در ایران بین دو بخش درونشهری و برون شهری ارتباط مناسبی وجود ندارد و در صورتی که یک شهر اقماری در اطراف یک کلانشهر احداث شود، این موضوع بر ترافیک ریلی و جاده هر دو شهر، آلودگی آن اثرگذار است. به عنوان نمونه میتوان به احداث دو شهر جدید پرند و پردیس و تاثیر آن بر موارد ذکر شده اشاره کرد.معاون حملونقل وزیر راهوشهرسازی به اشتباهات مکرر حوزه حملونقل درونشهری طی چند سال اخیر اشاره کرد و گفت: برای کاهش ترافیک در کشور و به ویژه پایتخت باید سیستم حملونقل عمومی گسترش یابد در حالی که در تهران علاوه بر اینکه حوزه حملونقل عمومی مورد توجه قرار گرفت، حملونقل شخصی هم جذابیتهای خود را حفظ کرد در حالی که برای کاهش ترافیک باید از جذابیت حملونقل شخصی کاسته شود و بر جذابیتها و پتانسیلهای حملونقل عمومی افزوده شود.
وی درباره وضعیت مکانیابی ایستگاه راهآهن تهران گفت: مکانیابی این ایستگاه توسط یک مشاور بینالمللی در حال انجام است و به غیر از ایستگاه راهآهن تهران، بررسی و مطالعه ایستگاه راهآهن قم و مشهد هم در دستور کار این مشاور بینالمللی قرار دارد. تقیزاده افزود: برای مکانیابی ایستگاه دوم راهآهن تهران باید بحث هماهنگی و انطباق طرح جامع شهری پایتخت با طرح تفصیلی بررسی شود که براساس پیشنهاد این شرکت مشاور بینالمللی، بحث مکانیابی ایستگاه دوم راهآهن دوم در فاز پنجم قرار داشت که با توجه به درخواست راهآهن، بحث مکانیابی ایستگاه دوم راهآهن تهران در اولویت قرار گرفت و بر اساس برنامه و رایزنیهای انجام شده، تا حدود شش ماه آینده چند مکان برای این ایستگاه از سوی مشاور بینالمللی پیشنهاد میشود و پس از آن باید وزارت راهوشهرسازی برای انتخاب یکی از این مکانها با شهرداری تهران رایزنی داشته باشد.معاون حملونقل وزیر راهوشهرسازی اظهار داشت: پروژه کریدور شمال به جنوب هم در یادداشت تفاهمی به صورت MOU بین وزارت راهوشهرسازی و کشور اوکراین در حال پیگیری است. وی ادامه داد: طی ۹ ماه گذشته در بخش جادهای ۵۶۷۳ تن ترانزیت کالا صورت گرفته که ۱۲۱۴ تن آن مربوط به کالاهای نفتی و ۴۴۹۹ تن آن مربوط به کالاهای غیرنفتی بوده است.
تقیزاده بیان کرد: در حوزه ریلی هم طی ۹ ماهه سال ۹۵، ۷۳۵ هزار تن ترانزیت داشتیم در حالی که این رقم در سال ۹۱، حدود ۱۵۰ هزار تن بوده است. به گفته معاون حملونقل وزیر راهوشهرسازی، در این مدت حدود ۶/۴ میلیون تن هم تخلیه و بارگیری در بنادر کشور انجام شده است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد