1 - 11 - 2017
تولید انبوه خودروهای هیبریدی
خودرو هیبریدی برای بهرهوری بالاتر در مصرف سوخت، قدرت بیشتر، مسافت طولانیتر حرکت با یک بار سوختگیری یا کاهش انتشار گازهای گلخانهای طراحی شده است. این خودروها به خودروهای سبز نیز معروف هستند.
چتر حمایتی از سازندههای خودروهای با سوختهای نوین
حمیدرضا فولادگر، رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید داخلی مجلس نیز با اشاره به معاف شدن خودروهای هیبریدی از ارزشافزوده براساس یکی از بندهای مصوب شده لایحه هوای پاک گفت:خودروسازان معتقدند تولید خودروهای هیبریدی برای آنها مقرون به صرفه نیست بنابراین تاکید دارند باید چتر حمایتی ایجاد شود تا با پرداخت یارانه و فرهنگسازی، به تدریج به سمت تولید خودروهای هیبریدی حرکت کنند.
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه امروز تمام مردم جهان به سمت کاهش وابستگی به سوخت فسیلی حرکت کردهاند، گفت: برقی شدن خودروها میتواند در کاهش آلودگی هوا، محیطزیست، آلودگی صوتی و استفاده بهینه از انرژی موثر باشد. همچنین ارزانقیمت بودن سوخت این خودروها نیز در کاهش هزینه حملونقل مردم تاثیر مثبتی دارد. فولادگر بر لزوم تشکیل کنسرسیوم بین خودروسازان داخلی و خارجی برای تولید خودروهای هیبریدی تاکید کرد و گفت: با توجه به قیمت بالای خودروهای برقی و هیبریدی، حمایت دولت و ارائه تسهیلاتی برای استفاده از این خودروها ضروری بوده البته مجلس با حذف مالیات بر ارزش افزوده این خودروها حمایتهایی از توسعه این نوع خودرو کرده است.
آسمان پاک در انتظار ایران
در برنامه پنجم توسعه نیز بر تولید و استفاده از خودروهایی با سوخت پاک تاکید شده است. این درحالی است که وزارت نفت نیز در سالهای اخیر تاکید بسیاری بر تولید خودروهای هیبریدی یا سوخت دیزل دارد و در همین زمینه آمادگی خود را برای سوخترسانی به کلانشهرها اعلام کرده است. همچنین در چشمانداز ۱۴۰۴ تاکید شده است که از مجموع خودروهای سبک کشور در ناوگان، سهم خودروهای سبک دیزلی باید ۲۴ درصد باشد. گزارش مرکز پژوهشهای مجلس نیز با توجه به سیاست تغییر سوخت در کشور و تاکید این موضوع در برنامه پنجم توسعه، به خودروسازان پیشنهاد کرده است که رویکرد سرمایهگذاری خود در فضای پساتحریم را براین اساس برنامهریزی کند. کلام آخر: واقعیت این است که قبل از تمرکز روی تولید ما باید تحقیقات کاربردی را در این زمینه زیاد کرده و برای آنها هزینه کنیم. بدون داشتن دانش و فناوریهای لازم، ورود به این دسته از فناوریها، وابستگیهای ما را افزایش میدهد.
حتی ما باید تحقیقات عمیقی انجام دهیم که آیا باید روی خودروی هیبریدی سرمایهگذاری کنیم یا برقی. در آینده خودروی هیبریدی عملا از دور رقابتها خارج میشود و خودروهای تمام الکتریکی جایگزین خودروهای احتراق داخلی میشوند؛ به عبارت دیگر تکنولوژی تولید خودروهای هیبریدی به لحاظ تئوریک در کشور وجود دارد، در صورتی که خودروهای هیبریدی در کشور به مرحله تولید برسند، قیمت آنها به حدی نخواهد بود که مردم توانایی خرید و استفاده از آنها را داشته باشند که در این زمینه حمایت دولت و مجلس شورای اسلامی
را میطلبد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد