18 - 12 - 2023
تولید مشترک خودروی برقی در همکاری ۲۵ ساله با چین
ایرنا- منوچهر منطقی درخصوص برنامه وزارت صمت درخصوص خودروهای برقی اظهار کرد: نهتنها کشورمان، بلکه کشورهای مختلف برای برقیسازی خودروها به چین مراجعه میکنند و با شرکتهای خودروساز چینی قراردادهای فناورانه میبندند، این امر به خاطر جایگاه ممتاز کشور چین در این حوزه است.
وی افزود: در وزارت صمت برای رقابتی شدن صنعت خودروهای برقی راهبرد در دومرحله تدوین شده است؛ مرحله نخست طراحی برنامههای بهکارگیری درست خودروهای برقی و استفاده از مزیتهای آن در کاهش سوخت بهبود وضعیت آلودگی هواست. کاری که باید در این مرحله انجام دهیم این است که برای ورود محصول جدید زیرساختهای لازم ایجاد شود تا از فناوری جدید بتوان با بهرهوری بالا بهرهبرداری کرد.
وی ادامه داد: با یک محصولی روبهرو هستیم که اتوماتیک و هوشمند است. این خودروهای برقی به خاطر شتاب بالا نیاز به کنترل دقیق و بیشتر دارند از این رو باید در مرحله اول اطلاعرسانی و آموزش به رانندگان از طریق شبیهسازی انجام شود ضمن اینکه این خودروها به خاطر هوشمند بودن به رانندگان درخصوص وضعیت شارژ باتری و وضعیت کارکرد خودرو به صورت دائم اطلاعرسانی میکنند.
«منطقی» به خدمات پشتیبانی از خودروی برقی اشاره کرد و گفت: این موضوع حائز اهمیت است؛ فردی که از محصول استفاده میکند باید پشتیبانی شود. در این زمینه نیز سه برنامه داریم، اول اینکه این محصول به چه مدارک، تجهیزات و قطعات یدکی نیاز دارد تا بتوان آن را درست پشتیبانی کرد. در همین راستا دو مرکز تحقیقاتی را اختصاص دادهایم که این موضوع را تدوین کنند.
وی عنوان کرد: بخش بعدی شبکههای نمایندگیهای هوشمند است که با خودروسازان صحبت کردیم بهترین نمایندگان را معرفی کنند تا با استفاده از جذب نیروهای متخصص و جدید و نیز تامین مدارک و تجهیزات لازم واحد خدمات پس از فروش جدید را ایجاد کنند. از این رو نه تنها در تهران بلکه در کلانشهرها برای خدمات پس از فروش برنامهریزی کردهایم.
معاون صنایع حملونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص ایستگاههای شارژ خودروهای برقی گفت: براساس نوع پیمایش و عوارض جغرافیایی نیاز خودروها به شارژ باتریها متفاوت است. در همین راستا نیاز به ایستگاههای شارژ داخل شهری و بینشهری داریم. ایستگاههای شهری با همکاری شهرداری توسعه پیدا میکند و تامین ایستگاههای بینشهری را نیز خودروسازان به کمک استانداریهای کشور بر عهده گرفتهاند.
وی تاکید کرد: مباحثی از محدودیت در تامین انرژی ایستگاههای شارژ مطرح شده است که باید این موضوع روشن شود که در مورد خودروهای برقی صرفاً از نیروگاههای برقی استفاده نمیشود، بلکه از ظرفیت نیروگاههای خورشیدی و بادی نیز بهرهبرداری میشود. در همین راستا شرکتی در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ایجاد میشود که استفاده از سرمایهگذاران بخش خصوصی این کار را انجام دهد.
وی با اشاره به اینکه خودروهای برقی یک مجموعه هوشمند هستند که اطلاعات زیادی را تولید میکنند، گفت: این اطلاعات برای نظارت بر کارکرد دقیق خودرو و حتی نظارت بر وضعیت راننده استفاده میشوند، یکسری اطلاعات نیز ایجاد میشود که میتوان برای کنترل ترافیک و کاهش تصادفات از آنها استفاده کرد.
«منطقی» عنوان کرد: در کشورهای مختلف اپراتورهای تلفن همراه از تحلیل دادهها استفاده میکنند؛ یعنی میتوان بین خودرو با خودرو یا خودرو با فرد یا سیستم ارتباط برقرار کرد که در نتیجه این امر هوشمندسازی اتفاق میافتد. اینها برنامههایی هستند که در فاز نخست در نظر گرفته شدهاند که تا پایان امسال اجرا میشوند.
وی با اشاره به بخش دوم راهبرد وزارت صمت درخصوص طراحی خودروهای برقی و تولید داخل گفت: برنامهریزی شده است تا در این فاز خودروهای برقی را طراحی کرده و قطعات با فناوری بالای آن را در داخل کشور بسازیم تا در صنعت خودروی برقی رقابتی شویم و بتوانیم صادرات داشته باشیم.
«منطقی» ادامه داد: در این بخش نیز چند برنامه پیشبینی شده است؛ در مرحله نخست باید مراکز طراحی و ساخت خودروهای برقی را ایجاد و آنها را تقویت کنیم. در حال حاضر چنین مرکزی وجود دارد و تاکنون دو محصول برقی طراحی کرده است. وزارت صمت در زمینه ایجاد شرایط همکاری شرکتهای بزرگ و معتبر خارجی با این مرکز و نیز تامین بودجههای تحقیقاتی آن را حمایت خواهد کرد.
وی به بحث اجرا و ساخت خودروهای برقی توسط شرکتهای دانشبنیان اشاره کرد و گفت: هزار شرکت دانشبنیان داریم، برنامهریزی کردهایم که آنها سازنده قطعات خودروهای برقی شوند و در تیراژ بالا اجزای مختلف آن را به صورت تخصصی تولید کنند.
معاون صنایع حملونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: در مرحله بعد خودروهای برقی را در یک شهرک میکروالکترونیک که با همکاری معاونت علمی ریاستجمهوری و سازمان شهرکهای صنعتی وزارت صمت و یک دانشگاه بزرگ ایجاد میشود تا ریزتراشهها، موتورهای الکتریکی، انواع سنسورهای مختلف مورد نیاز برای ساخت قطعات خودروی برقی را در داخل کشور تولید کند تا حداقل وابستگی را به آنها داشته باشیم. وی عنوان کرد: در صورتی که این زیرساختها ایجاد شوند، انواع خودروهای برقی را میتوانیم طراحی و با فناوری روز تولید کنیم.
وی بحث باتری لیتیوم را یکی از مهمترین مباحث در خودروهای برقی عنوان کرد و گفت: اکنون یک کارخانه برای تولید باتری لیتیوم توسط شرکت مپنا در حال ایجاد است که باید توسعه داده شود تا اقدام به ساخت باتری لیتیوم برای کلیه خودروسازها کند. بازیابی باتریها هم یکی از مباحث مهمی است که باید به آن توجه کرد. همچنین بحث دیگر این است که خطوط تولید از نظر نرمافزارها و فرآیندها بسیار پیچیده است که باید برای ساخت داخل آن توجه کرد.
«منطقی» گفت: تدوین استانداردهای خودروهای برقی از دیگر مباحث است. تدوین و پیادهسازی استانداردها نیاز به آزمایشگاه مختلف است، از این رو شبکه آزمایشی برای زیرسیستمها و این کار نیاز است. ایجاد شبکه آزمایشگاهی با تکمیل آزمایشگاههای موجود انجام خواهد شد.
این مقام مسوول با انتقاد از کسانی که واردات خودروی برقی از چین را بدون توجه به راهبردهای وزارت صمت مورد نقد قرار دادهاند، گفت: چین در صنعت خودروهای برقی از پیشروترینها در جهان است و اکنون کشورهای مختلف پیشرفته هم به چین مراجعه میکنند و با سازندگان قراردادهای فناورانه میبندند. به عنوان مثال شرکت فولکس واگن آلمان در زمینه ایجاد یک کارخانه باتری لیتیوم در چند ماه قبل یک قرارداد انتقال فناوری منعقد کرد.
وی تاکید کرد: هر خودروساز باید به صورت راهبردی کار کند و باید سازنده 50 درصد قطعات کلیدی را قادر باشد در کشور تولید کند. یا اینکه خودروسازان داخلی با سازندگان خارجی یک مرکز تحقیقات مشترک با یکدیگر داشته باشند. در همین راستا یکی از خودروسازان خصوصی با سازنده خارجی یک مرکز تحقیقات مشترک ایجاد کرده و 100 نفر نیرو گرفته که تا 1000 نفر آن را افزایش میدهند و تمام هزینه این مرکز تحقیقاتی توسط همکار چینی این شرکت پرداخت میشود.
معاون صنایع حملونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سفر معاون اول ریاست جمهوری به چین گفت: بحث برقیسازی را در قالب برنامه راهبردی 25 ساله انجام شده و به صورت همهجانبه پیگیری میشود.
وی عنوان کرد: اکنون چند ذهنیت ایجاد شده است که محصول آماده میآوریم و فقط شبکه پشتیبان آن را ایجاد کنیم این در حالی است که ما نمیخواهیم صرفاً در حوزه خودروهای برقی، مونتاژکار یا صرفاً واردات را انجام دهیم، بلکه با یک برنامه مشترک اقدام به تولید خودروهای برقی میکنیم که این امر زمینه رقابتی و صنعتی شدن را فراهم میکند.
منطقی تاکید کرد: دارای سه مزیت مهم در خودروهای برقی هستیم. نخست متخصصان رده اول در حوزه مخابراتی و هوشمندسازی داریم. دوم اینکه معادن مواد اولیه پیشرفته داریم. سوم اینکه نیروی کار ارزانقیمت داریم.
وی از برگزاری همایش دانشبنیان وزارت صمت در پایان دیماه در حوزه خودروهای برقی خبر داد و گفت: در این همایش شرکتهای دانشبنیان به صورت جامع با راهبردهای وزارت صمت در حوزه خودروهای برقی آشنا خواهند شد تا بتوانند در این زنجیره ارزش سرمایهگذاری کنند.
معاون صنایع حملونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: در کشورمان از نظر طراحی محصول توانمند هستیم. اکنون 2 خودروساز بزرگ داخلی و خودروسازان خصوصی نمونههای خودروهای برقی تولید کردند. ضمن اینکه از 10 سال پیش برنامههای خوبی در مپنا و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه برقیسازی خودروها شروع شده است. در بخشهای تخصصی بضاعت خوبی داریم که باید از این ظرفیت بهره ببریم.
عباس علیآبادی وزیر صمت با بیان اینکه تولید و ساخت خودروهای برقی یک ضرورت زیستمحیطی است، زیرا سوخت فسیلی به اقتصاد کشور ضرر میزند، گفته بود که خودروهای برقی امکان تنوع سوخت از جمله انرژی سبز را برای ما میسر میکند، اما باید ببینیم چه خودروهایی با شرایط کشورمان سازگار هستند. در این راستا باید صبر و تحمل داشته باشیم و متناسب با اقلیم کشورمان خودروی برقی بسازیم.
به گفته او، خودروسازان باید متناسب با اقلیم و فرهنگ کشورمان خودروهای برقی تولید کنند؛ خودروهایی که متناسب با مسیرهای شیبدار و سرازیری باشد و تولید این خودروها فقط برگرفته از خودروهای برقی چینی نباشد.
علیآبادی با اشاره به اینکه تولید خودروهای برقی نیاز به پیوست فرهنگی دارد، تاکید کرده بود که با توجه به شتاب بالایی که این خودروها دارند نیاز به آموزش و پیوست فرهنگی بوده که در وزارت صمت تهیه شده است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد