24 - 12 - 2020
تکرار یک وعده قدیمی
مدتی است که وضعیت فروش و قیمتگذاری خودرو در کشور دچار چالش شده است؛ خودروسازان و مشخصا وزارت صمت و ایدرو به دنبال آزادسازی قیمت خودرو و مجلس به دنبال عرضه خودرو در بورس است. رزم حسینی وزیر صمت چند روز پیش اعلام کرد که عرضه خودرو در بورس منتفی و مقرر شده سیاستگذاری برای صنعت خودرو بر اساس طرح این وزارتخانه پیش برود. بلافاصله پس از این اظهارات، روحالله ایزدخواه رییس کمیته خودرو در کمیسیون صنایع مجلس به خبرگزاری مهر گفت که وزیر صمت نظر شخصی داده و عرضه خودرو در بورس از دستور کار خارج نشده است.
آنطور که ایزدخواه گفت: وزارت صمت که از ابتدا مخالف عرضه خودرو در بورس بود، در طرح خود به دنبال این است که قیمتگذاری خودروهای کمتیراژ که ۴۵ درصد محصولات خودروسازان را شامل میشود آزاد شود و قیمتگذاری خودروهای پرتیراژ یعنی ۵۵ درصد محصولات دستوری بماند اما هر سه ماه یک بار اصلاحیه بخورد و افزایش یابد.
در همین رابطه نیز رضا شیوا رییس شورای رقابت گفته است که سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران آزادسازی قیمت برخی خودروهای تولید یا مونتاژ داخلی را به شورای رقابت ارائه کرده که شورا نیز این درخواست را برای بررسی به مرکز ملی رقابت ارائه کرد که طی نشست روز دوشنبه، اعضای شورا این موضوع را بررسی نهایی کردند و قرار است نتیجه آن بهزودی اعلام شود.
به گزارش مهر، این موضوع که نحوه قیمتگذاری کنونی خودرو، موجب زیان خودروسازان شده و از طرفی زمینه را برای جولان دلالان در بازار آزاد فراهم کرده، نهتنها قابل کتمان نیست بلکه انتقادات زیادی را هم متوجه عملکرد شورای رقابت کرده، اما با توجه به اینکه واردات خودرو ممنوع است و تیراژ مونتاژ خودروهای مشابه در کشور بسیار پایین است، نمیتوان برچسب رقابتی شدن را به بازار محصولات مورد اشاره وزارت صمت چسباند.
در واقع میزان تولید خودروهای مونتاژ که مورد توجه وزارت صمت برای «رقابتی شدن» بازار قرار گرفته به قدری کم است که قابل قیاس با خودروهای «کمتیراژ» نیست. به عنوان نمونه طی هشت ماه امسال جمع تولید کرمانموتور تنها چهار هزار و ۸۵۳ دستگاه بوده است.
بنابراین با توجه به عدم وجود رقابت در بازار خودرو که بارها هم مورد اذعان وزیر صمت قرار گرفته، آزادسازی قیمت این محصول در شرایط کنونی اقدام قابل قبولی نیست و در این بازار انحصاری، آزادسازی قیمتها میتواند خود تبدیل به چالش بزرگ دیگری در این بازار شود. بنابراین اگر قرار باشد پیشزمینه آزادسازی قیمتگذاری خودرو صرفا افزایش تیراژ تولید باشد، باید تاکید شود که در بازار انحصاری که رقیب واقعی چه از سوی بخش خصوصی و چه از طرف شرکتهای خارجی وجود ندارد، بهانه افزایش تیراژ برای آزادسازی قیمت قابل اتکا نیست و نهتنها زمینه را برای گرانی فراهم میکند بلکه طبق گفته ایزدخواه، اینگونه آزادسازی قیمت، تصمیمی از جنس گران کردن ناگهانی بنزین در آبان ۹۸ است و بر معیشت مردم هم اثر مستقیم دارد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد