2 - 09 - 2016
تکلیف صندلی خالی روشن میشود
پروانه کُبره- با استعفای جلالپور از سمت ریاست اتاق بازرگانی ایران انتخابات دوبارهای در راه است.
اعضای اتاق بازرگانی و اعضای هیات رییسه، این روزها اسامی رابرای سکاندار جدید زمزمه میکنند که حرف و حدیث در مورد آنها بسیار است. به گفته پیشکسوتان اتاق بازرگانی به غیر از اوایل انقلاب در هیچ مقطعی وضعیت اتاق بازرگانی به این اندازه متلاطم نبوده است. در این میان و به گفته اعضای اتاق بازرگانی حتی میان اعضایی که معمولا در این شرایط متحد میشوند و یک صدا عمل میکنند نیز نقط نظر مشترکی دیده نمیشود. به طوری که بهنظر میرسد که حتی اتحاد آرای نمایندگان دولتی هم مانند سالهای قبل نباشد از اینرو و برخی از آنها در انتخاب رییس جدید خودسرانهتر عمل میکنند.
هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران قصد دارند در جلسهای که (یکشنبه ۱۴ شهریورماه) برگزار میشود، انتخابات رییس اتاق را برگزار کنند. نمایندگان بخشخصوصی قرار است تکلیف کرسی خالی هیات رییسه را روشن کنند و سکان ریاست اتاق را پس از استعفای محسن جلالپور از این سمت، در کمتر از سه سال به فرد دیگری بسپارند.
شانس با خوانساری یار است
در حال حاضر رایزنیهای بسیاری برای انتخاب گزینههای ریاست آغاز شده است. در این میان اعضای اتاق بازرگانی، مسعود خوانساری و غلامحسین شافعی، را به عنوان دو گزینه جدی ریاست اتاق بازرگانی ایران معرفی میکنند. حتی به گفته یکی از اعضای اتاق بازرگانی بستر به طرز عجیبی برای ریاست خوانساری فراهم شده است.
در همین رابطه یکی از اعضا با سابقه اتاق بازرگانی با بیان اینکه بنده در این شرایط حاضر به رای دادن نیستم، به «جهان صنعت»گفت: به احتمال خیلی زیاد مسعود خوانساری رای میآورد و اگر قرار باشد گزینهای در این میان حذف یا کنار بکشد قطعا خوانساری نخواهد بود.
بنا بر این و به اعتقاد این فعال اقتصادی، خوانساری با اکثریت آراء، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران خواهد شد.
این در حالی است که او ریاست اتاق بازرگانی تهران را هم برعهده دارد اما اینکه آیا او میتواند در دو اتاق مهم ریاست کند موضوع چالشبرانگیزی است که در صورت قطعی شدن ریاستش تغییراتی در نحوه فعالیتش که با تفویض و تقسیم اختیارات همراه خواهد بود، ایجاد میشود.
در صورت انتخاب خوانساری به عنوان رییس اتاق بازرگانی ایران، حداقل یکماه اعضای هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران اتاق را اداره میکنند و به احتمال زیاد بهمن عشقی به عنوان دبیرکل، به امور اتاق تهران در غیاب خوانساری، رسیدگی میکند.
اعضای اتاق بازرگانی به غیر از خوانساری از غلامحسین شافعی که بعد از محمد نهاوندیان ریاست اتاق ایران را برعهده داشت نیز به عنوان یکی از کاندیداهای جدی انتخابات نام میبرند.
بنابراین و با توجه به همدلی که به گفته خود اتاقیها در حال حاضر در این بخش دیده نمیشود، بهنظر میرسد همانند دورههای گذشته، بیش از دو یا سه نفر بهعنوان کاندیداتوری اتاق وارد میدان رقابت نشوند.
البته این احتمال هم وجود دارد که برخی از گزینههای مطرح شده به نفع یکدیگر کنار بروند و رای خود را در اختیار طرف مقابل قرار دهند.
البته پیش از این محمد لاهوتی گفته بود پیشبینیها تاکنون بر این است که اکثریت روی یک فرد تعامل خواهند کرد و امکان دارد انتخابات به صورت تک کاندیدا برگزار شود و رییس آینده اتاق با حداکثر اجماع بر کرسی ریاست تکیه کند.
اما تجارب انتخابات گذشته نشان میدهد که معمولا تا روز انتخابات، مشخص نیست چه کسی میماند و چه کسانی کنارهگیری میکنند.
تاثیرگذاران انتخابات اتاق
تجربه انتخابات قبلی اتاق بازرگانی نشان داده که حمایت گروهها و افراد مشخصی از کاندیداها تاثیر بسزایی در سرانجام این انتخابات دارد که به آن میپردازیم. یکی از چهرههایی که تا حد زیادی مورد قبول بخشخصوصی است محمد نهاوندیان، رییس دفتر ریاستجمهوری است. او که خودش از اتاق به ریاست جمهوری راه پیدا کرده به عنوان یکی از افراد بانفوذ در بین فعالان بخشخصوصی مطرح است بنابراین هرگونه حمایت نهاوندیان از هر کاندیدایی میتواند برگ برندهای برای آن کاندیدا باشد.
نفر بعدی که حمایتش میتواند بر نتیجه انتخابات تاثیر جدی داشته باشد کسی نیست جز وزیر صنعت. اگرچه اعضای بخشخصوصی واقعی از حضور نمایندههای دولتی در اتاق و سهم آنها از اتاق بازرگانی گله دارند اما به واسطه آرای دولتی که در اختیار دارد، میتواند با حمایت از یک گزینه، شانس آن کاندیدا را در انتخابات ریاست اتاق ایران افزایش دهد.
عملکرد این عضو کابینه دولت یازدهم در انتخاب نمایندگان دولتی در اتاق تهران نشان داده که گزینه وی در صورت تمایل و دخالت در این انتخابات، میتواند از بخشخصوصی نیز باشد چراکه از ۲۰ عضو دولتی معرفی شده از سوی نعمتزاده در اتاق تهران، سه نفر از بخشخصوصی هستند. با توجه به اینکه تشکلهای اقتصادی که تحت پوشش اتاق بازرگانی هستند، ۱۳۷ کرسی را در اختیار دارند، این آرا نیز میتواند نقش پر رنگی در انتخابات بازی کند.
در این میان اتاقهای بازرگانی شهرستانها نیز به دلیل سهم بالایی که در انتخابات دارند تاثیر انکار نشدنی بر انتخابات میگذارند.
ریاست شافعی و جلالپور حاکی از این بود که تا چه حد حمایت اتاقهای شهرستاها میتواند تعیینکننده و تاثیرگذار باشد.
حمایت گروههای فعال نیز از جمله ارکان تاثیرگذار دیگر در انتخابات است. گروه ائتلاف برای فردا یکی از گروههای مهم در انتخابات هشتمین دوره اتاق تهران بود که توانست بیشتر کرسیهای اتاق تهران را از آن خود کند.
همچنین سه کرسی هیات رییسه اتاق ایران نیز متعلق به اعضای این ائتلاف است. البته این ائتلاف توانست رای بالایی را از سوی تشکلها در دوره هشتم در سبد داشته باشد.
از سویی ائتلاف بزرگ، از دیگر ائتلافهای فعال در انتخابات دوره هشتم اتاق تهران بود که در لیست خود، چهرههای شناخته شده بخشخصوصی از جمله میرمحمدصادقی را جای داده بود. تحول خواهان نیز یکی دیگر از گروههای فعال انتخاباتی بود که در شهرستانها عملکرد خوبی داشته است.
پیشگامان وفاق نیز گروه فعال دیگری است که هرگز دست از فعالیت و تلاش برای داشتن نماینده در اتاق برنداشت با این اوصاف و با حضور این گروهها باید منتظر تغییراتی در انتخابات بود و نقش آنها را نمیتوان انکار کرد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد