24 - 12 - 2022
جایی که منفعت بر سلامت ارجحیت دارد
جامعه- با کارشناسان محیطزیست که به گفتوگو مینشینیم متوجه میشویم علت آلودگی هوای تهران به یکی دو علت جلوی چشم ختم نمیشود. تهران، این کلانشهری که قریب یکپنجم جمعیت کل کشور را دربردارد فقط در زمین دچار آلودگی نیست بلکه از هوا هم هر روز و با پرواز هر هواپیمایی آلودهتر میشود. فرودگاه مهرآباد علاوه بر آلودگی صوتی که دارد از مهمترین عوامل آلودگی هوای تهران به حساب میآید.
در اینباره مجری سابق طرح جامع کاهش آلودگی هوا میگوید: فرودگاه مهرآباد فرودگاه آلودهای است و علت آن این است که بیش از ۱۳۰ سورتی پرواز در سال انجام میدهد و این در حالی است که کسی به این مساله توجه نمیکند.
فتحالله امی در گفتوگو با فارس گفته است: در طرح جامع تهران فرودگاه امام خمینی ساخته و راهاندازی شد تا فقط در شرایط اضطرار از فرودگاه مهرآباد برای انجام پرواز استفاده شود اما در عمل شاهد انجام اکثر پروازهای شهرستانها و حتی پرواز حجاج از فرودگاه
مهرآباد هستیم.
مجری سابق طرح جامع کاهش آلودگی هوا گفت: طبق استاندارد بینالمللی این فرودگاه آلوده است در ضمن سوختی را هم که در هواپیماهای این فرودگاه مورد استفاده قرار میگیرد، استاندارد نبوده و همین مساله آلودگی هوا را بیشتر میکند.
امی با اعلام اینکه در طرح جامع ۱۵محوره چارهای نیز برای این مشکل دیده شده است، گفت: براساس آن باید یکسری از پروازها از فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی (ره) منتقل شود.
معکوس شدن طرح فرانسویها
امی بیان داشت: براساس طرحی که توسط فرانسویها بیش از ۵۰ سال گذشته ارایه شده بود قرار بود کارخانجات دودزا در شرق تهران مستقر شوند و پادگانها که هیچگونه آلودگی را به همراه نداشتند در غرب این کلانشهر مستقر شوند ولی به دلیل نفوذ عدهای طرح معکوس و همین مساله باعث شد دود کارخانهها و کارگاهها و نیز آلودگی فرودگاه مهرآباد تمام تهران را دربر بگیرد.
وی افزود: منافع عدهای از باندهای مافیایی همیشه بر سلامتی مردم ارجحیت داشته است.
امی با بیان اینکه هرصندلی هواپیما به هنگام هربار نشست و برخاست به اندازه یک خودرو تولید آلودگی میکند، گفت: متوسط سنی استاندارد هواپیماها باید ۱۵ سال باشد اما در کشور بیش از ۲۵ سال است.
به گفته وی، هواپیماها مانند خودروها و خودروها نیز مانند موتورسیکلتها فرسوده هستند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد